– Det var en godt kvalifisert gjeng som møtte til opptak, forteller tindevegleder Jørgen Aamot til Fri Flyt.
Sammen med fem andre tindevegledere gjennomførte han i helga det andre opptaket noensinne til skiveglederutdanningen.
De som stiller til opptak må først levere en grundig skriftlig søknad, før et utvalg av søkerne blir kalt inn til opptakshelg.
– Det var hard konkurranse og høyt nivå, og det gjorde jobben vår vanskelig. Det er modig gjort å stille til opptak – man vil jo ikke risikere å bli avkledd på noe som ligger så nærme identiteten som egen skikjøring gjør. Å ikke komme inn var tungt for noen, sier Aamot.
– Blir det nytt opptak neste år?
– Sannsynligvis ikke. I kjøreplanen vår er det lagt opp til nytt opptak til skivegleder om to år. Vi må ta en fot i bakken – vi har tatt opp to kull på skivegleder nå, og det er også tindevegledereopptak igjen i 2020.
Her er de 12 som er på kull 2020:
Kaj Sønnichsen
Petter Westgård
Morten Christensen
Merrick Mordal
Asbjørn Eggebø Næss
Hedda Færden
Espen Sollien
Trond Viggo Sund
Truls Kannelønning
Katja Pekkala
Bjørnar Otto Hovland
Thor Espen Fugelsøy
Mange av disse vil være kjente navn for faste lesere av Fri Flyt.
Blant annet har Petter Westgaard (bildet) vært med å arrangere de siste to års Film Tour, mens Asbjørn Eggebø Næss har vært skiproff i en halv mannsalder og frikjøringsveteran Espen Sollien jobber (blant annet) med skimerkene K2 og Line for Madshus og har også levert saker til Fri Flyt.
– Skimiljøet er lite, med mange kjennskap og vennskap. Hvordan tenker dere rundt det og opptaket?
– Det er en utfordring. Jeg kjenner selv enkelte av de som søkte. Rent konkret kan jeg si at søknaden blir lest av 3-4 ulike personer, og det er usannsynlig at alle kjenner alle like godt. Og nå på opptaket var vi fem vegledere i sving pluss en representant for tindeveglederstyret, tilsammen seks personer som sammen gjør opptaket. Alternativet ville vært å ha en maskin til å gjøre opptaket, eller leie inn folk fra for eksempel det franske forbundet. Det er klart dette er en utfording – og vi tar den på alvor, sier Aamot til Fri Flyt.