Jotunheimen Haute Route bytter navn til Haute Route Norge Høgruta Jotunheimen. Årsaken er at eieren av Eidsbugarden forsøker å varmerkeregistrere produktet «Jotunheimen Haute Route».
NAVNEBYTTE: Turen gjennom Jotunheimen heter ikke lenger Haute Route Jotunheimen. Foto: Erlend Sande
Lesetid: 3 minutter
Jotunheimen Haute Route,langturen gjennom Jotunheimen, ble lansert med brask og bram i fjor. Etter bare ett år har interessen for turen blitt stor.
HØGRUTA
Jotunheimen Haute Route, nå Høgruta Jotunheimen, er en 5 - 6 dagers topptur gjennom Jotunheimen. Ruta går over flere 2000-metertopper, inkludert Glittertind og Galdhøpiggen, og innom betjente hytter. Hver etappe er ca. 15 km, med 1000 - 1500 meter stigning.
Etter modell av den klassiske Haute Route i Alpene har ildsjelene Stian Hagen og Johan Wildhagen, sammen med DNT Oslo og Omegn, utviklet Høgruta. Mange samarbeider om den nye ruta, blant annet DNT, Lom kommune, hyttene langs ruta og reiselivet i Gudbrandsdalen.
www.jotunheimenhauteroute.no
– Til nå i år har det vært over 250 stykker, mot 100 i fjor første året, forteller Christian Sulheim på Leirvassbu. Han driver turisthytta, og var initiativtaker i 2011 til å få til en langtur gjennom Jotunheimen, og er en av dem som har brukt mye tid på prosjektet i samarbeid med Turistforeningen og de sju hyttene som er med.
I over to år ble det jobbet med Jotunheimen Houte Route. Men før sesongen startet i år ble navnet endret til Haute Route Norge Høgruta Jotunheimen. 1. april 2014 valgte nemlig Eidsbugarden – som ikke hadde vært med på prosjektet – å søke om varemerkeregistrering av det samme navnet.
– Vi tar til etterretning at han har gjort det han har gjort, det har vi påklagd, i tillegg har vi skifta navn, sier Sulheim.
Eidsbugarden søkte om registrering av varemerke innenfor flere grupper, men fikk godkjent innenfor: Lær og lærimitasjoner, Klær, fottøy, hodeplagg, øl, og ikke-alkoholholdige drikker. I november sendte de på ny inn søknad om å få godkjent flere grupper som fikk avslag i første runde, blant annet innenfor beverting, midlertidig innlosjering, transportvirksomhet, organisering av reiser, opplæringsvirksomhet, og sportslige aktiviteter. Stort sett det samme som DNT og Høgruta driver med.
DNT (som her representerer Høgruta) sendte inn klage allerede etter første søknad, og mener de er rettmessig innehaver av varemerket «Jotunheimen Haute Route». De mener dette allerede er et innarbeidet navn hos dem.
Dette er Eidsbugarden uenige i, og mener ikke dette var relevant på det tidspunktet de søkte, som er det tidspunktet som gjelder. Eiendomsinvestor og eier av Eidsbugarden, Ola Moe, vil ikke kommentere saken til Fri Flyt før den er ferdigbehandlet, og har også engasjert advokat.
DNT valgte å endre navn, i stedet for å vente på en avgjørelse fra Patentstyret, for å komme videre med turprosjektet gjennom Jotunheimen. – Navnebyttet har vi i felleskap gjort sammen med de andre fjellstuene som nå står bak ruta. Det er uansett utfall greiest slik saken står i dag. Vårt fokus er å gi fjellfolket som besøker oss gode opplevelser. Dette prosjektet har hatt så mye engasjement og godt samarbeid, at det fortjener ikke dette rotet, sier Sulheim.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.