/ Topptur

– Det har blitt kult å kunne noe om skred og skredvarsler

Tusenvis vil på skredseminar i Trondheim og Oslo.

Sist oppdatert: 7. november 2018 kl 15.53
Interessen for å lære om snøskred har eksplodert, sier Marit Svarstad Andresen i NVE. Foto: Espen Nordahl
Interessen for å lære om snøskred har eksplodert, sier Marit Svarstad Andresen i NVE. Foto: Espen Nordahl
Lesetid: 3 minutter

Det er Marit Svarstad Andresen, som jobber med skredvarsling i Norges Vassdrags- og Energidirektorat, veldig glad for. 

– Toppturentusiasmen øker stadig, og det er en trend at flere og flere går på topptur. Det betyr at det er flere som går på ski i skredterreng, og potensielt flere som kan bli tatt av skred. Men den interessen vi ser for skredkveldene viser at det også er blitt kult å vite noe om hva som skaper skredfare, og kult å ha varsom-appen og regobs-appen, sier Andresen. 

Les også: Fikk over 4000 frivillige skredobservasjoner 

Interessen eksploderer
Over 1500 personer har meldt sin interesse rundt skredkvelden i Trondheim på torsdag, som arrangeres av Varsom, Center for Avalanche Research and Education (CARE), DNT Fjellsport i Trondheim, NTNU-studentene og Fri Flyt, og langt over 3000 for skredkvelden i Oslo 20. november. 

– Da vi la ut de 470 billettene til skredkvelden i Trondheim ble de revet bort på et blunk, og flere tusen har klikket at de er interesserte. Det hadde vi ikke forventet, sier Andresen. 

Hun tror mer oppmerksomhet rundt snøskred og snøskredfare i media de siste vintrene har bidratt til å øke folks bevissthet. 

– Det er jo helt fantastisk, for vi ønsker jo at denne kunnskapen skal komme ut til folket. Det er veldig gledelig at det er blitt så kult å vite noe som farene. 

Les også: 400 på skredkveld på Voss 

Saken fortsetter under

Marit Svarstad Andresen Foto Bård Basberg
Marit Svarstad Arnesen i NVE er med å lede begge skredseminarene i høst. Foto: Bård Basberg

Marit Svarstad Arnesen i NVE er med å lede begge skredseminarene i høst. Foto: Bård Basberg

Må selge billetter
Selv om Andresen opplevde økende interesse for skred og skredvarsling i forbindelse med seminarene NVE arrangerte sist vinter, er årets oppslutning over all forventning. 

Den opprinnelige planen var at disse skredkveldene skulle være gratis og med åpen dør, men med den interessen de opplever om dette, har arrangørene sett seg nødt til å ta en symbolsk pris på 30 kroner for å reservere billetter. 

I Trondheim brukes billettpengene til å kjøpe inn kaffe til deltakerne, mens i Oslo går billettinntektene til omkostninger i forbindelse med å reservere et større lokale.

– Nå har vi fått booket Chateau Neuf med plass til tusen deltakere. Det er et godt lokale, og det blir veldig bra, sier Andresen.

Billettene legges ut på fredag
Billettene til skredkvelden i Oslo legges ut på arrangementets Facebook side fredag 9. november klokka 11:30. 

Mer informasjon om skredkvelden i Oslo 

For de som ikke får med seg de to skredkveldene i november i regi av NVE, kan det dukke opp flere muligheter utover sesongen, selv om Andresen ikke har noen oversikt over disse.  

– Vi har dessverre ikke lagt opp til flere skredkvelder fra oss sentralt i NVE, men vi har observatører i alle varslingsregionene, og det er flere av disse som kan holde lokale opplegg. Dessuten skal Den norske turistforening arrangere en egen skredvettdag denne vinteren, sier Andresen. 

Seminaret i Trondheim ledes av Andresen og Andrea Mannberg. I tillegg kommer Christer Lundberg Nes, som har skrevet årets nye snøskredbok Skikompis. Han vil presentere boka på seminaret, og det vil være mulig å få kjøpt boka på skredkvelden. 

I Oslo er det Markus Landrø, Mannberg og Andresen samt at Audun Hetland som holder seminaret. 

Markus Landrø 2018 - Foto CARE 750x
Markus Landrø. Foto: CARE

Markus Landrø. Foto: CARE

Les også: Slik velger du toppturski

 

Publisert 7. november 2018 kl 15.53
Sist oppdatert 7. november 2018 kl 15.53

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen