Telemarkstøvel på 700 gram

Støvelen i karbon kan mer enn halvere vekten i forhold til dagens telemarkstøvler.

Sist oppdatert: 1. februar 2017 kl 10.54
PROTOTYPE: Holdbarhet og riktig fleks er den store utfordringen før telemarkstøvelen til karbonmester Pierre Gignoux kan slippes på markedet. Foto: Pierre Moyade
PROTOTYPE: Holdbarhet og riktig fleks er den store utfordringen før telemarkstøvelen til karbonmester Pierre Gignoux kan slippes på markedet. Foto: Pierre Moyade

De to franskmennene Pierre Gignoux og Pierre Moyade jobber sammen om å lage en støvel som vil snu opp ned på situasjonen der er telemark stort sett betyr tyngre utstyr enn skibestigningsutstyr med fast hæl. Moyade er mannen bak bindingen Meidjo og produsenten M Equipment, mens navnebror Gignoux lager noen av de letteste toppturstøvlene i verden – både med Dynafit-logo og med eget merkenavn. Den nye telemarkstøvelen skal baseres på Black Edition, «turversjonen» av den superlette konkurransestøvelen til Gignoux. Den er laget for bindingen til M Equipment og tilsvarende bindinger.

– Vekten er 710 gram.  Vi er nødt til å jobbe mye med holdbarheten til den fleksible delen foran. Støvelen vi har laget nå er en tidlig prototype. Den er stiv med stabilitet sammenlignbar med Crispi EVO og fantastisk gåutslag. Men for å være ærlig gjenstår det mye jobb før vi har et ferdig produkt, sier Pierre Moyade til Fri Flyt.

Vi møtte franskmannen i Oslo tidligere i vinter. Da var han på sin første norgestur for å markedsføre telemarkbindingen Meidjo, en binding på rundt 500 gram som kombinerer løsninger fra tech-systemet (Dynafit) og Rottefellas NTN.

LES INTERVJUET MED PIERRE MOYADE, SNOWBOARDEREN SOM BESTEMTE SEG FOR Å LAGE VERDENS BESTE TELEMARKBINDING (for abonnenter på Fri Flyt). 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

IMG_3398
IMG_3398

HELFRANSK LØSNING: Den nye telemarkstøvelen lages med sikte på å fungere sammen med Meidjo-bindingen fra M Equipment. Foto: Pierre Moyade

Også Pierre Gignoux bekrefter at prosjektet er i gang, men at det gjenstår mye arbeid.

– Den viktigste utfordringen er den fleksible delen foran, sier han.

De  letteste telemarkstøvlene for NTN-systemet som er på markedet i dag, veier rundt 1500 gram, de fleste mer. Karbonstøvlene fra Pierre Gignoux selges i små antall og koster fra rundt 15.000 kroner og oppover. Dersom den nye telemarkstøvelen kommer på markedet, blir den neppe billig.

(Artikkelen fortsetter under bildene)

IMG_3394
IMG_3394

ENKEL LØSNING: Klossen under er satt på for at bindingen skal kunne gripe under – på samme måte som en NTN-binding. Foto: Pierre Moyade

IMG_3395
IMG_3395

GÅUTSLAG: Konkurransestøvler gir helt fri bevegelse i gåmodus, og slik fungerer også telemarkutgaven. Foto: Pierre Moyade 

Bindingsutvikler Pierre Moyade legger ikke skjul på at han ønsker seg mer utvikling på støvelfronten, og at han gjerne ser at de store produsentene lar seg inspirere.

– Jeg kom akkurat tilbake fra USA og Scarpa bekreftet at de jobber med en helt ny telemarkstøvel. Den er rettet mot tur, med lav vekt. Det er mulig vi får se en prototype allerede i år, sier han.

Den norske Scarpa-distributøren Outdoor sier de har hørt ryktene men for øvrig ikke har kjennskap til dette prosjektet. 

IMG_3401
IMG_3401

NY STANDARD: En telemarkstøvel på 712 gram vil snu opp ned på bildet av at telemarkutstyr er tungt. Foto: Foto: Pierre Moyade 

Publisert 1. februar 2017 kl 10.54
Sist oppdatert 1. februar 2017 kl 10.54

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen