– Dette er noe helt nytt innen telemarkbindinger. Pure Tele-bindingen fjerner gapet mellom telemark og tech når det kommer til stabilitet og kraftoverføring. Pure Tele overfører kraften fra kjøreren bedre til skien på grunn av sine tre trykkpunkter mot skoa. Du får også bedre følelse med skiene, da spesielt tåballen vil kunne motta mer informasjon fra underlaget, sier Hollevik.
LES OGSÅ: Årets telemarkbindinger
STORE FORVENTNINGER: Bjarte Hollevik er ikke redd for å bruke store ord om sin egen telemarkbinding. Men hvordan fungerer den i praksis? Vi har testa, og testresultatet får du i Fri Flyt senere i vinter.
Redesignet frambinding
Han er mannen bak merkenavnet Moonlight. I fjor lanserte han telemarkbindingen Pure Tele, også da med store ord og voldsom entusiasme. Årets Pure Tele er forandret fra i fjor, og nyhetene i den redesignede frontbindingen kan summeres slik:
Alle deler er forsterket
Åpne/lukkefunksjonen i frambindingen er «nedjustert» til en enkelt del
Plastdeksel bak åpneren foran hindrer ising under fjærene
Innstegshjelper for å gjøre det lettere å tråkke inn i bindingen
– Sterkere fjær og unik kontroll
De to pinnene i bakbindingen –for økt stabilitet- er forsterket i år. Fjærene –som også fins med ekstra lang vandring- er ifølge Hollevik litt sterkere enn fjærene som finnes i de fleste techbindinger i dag.
– En annen veldig viktig egenskap er de tre presspunktene mot skia, samt låst sideveis bevegelse bak. Dette skaper en binding som har bedre kraftoverføring enn noen tech rando binding på markedet i dag. Du har en fri hæl hele tiden, men når skoen presser mot skien vil du føle igjennom tåballen og front og bak på skoen hvordan skien responderer under deg som igjen gir deg et helt nytt nivå av kontroll, sier Hollevik.
TRE PRESSPUNKTER: …skal gi mer kraft og kontroll over skiene.
300 gram på vei opp
Bindingen har fortsatt løsningen med at du tar av tele kablene på vei opp fjellet for å spare vekt, og oppgitt vekt 300 gram i oppovermodus. Bindingen har cirka 5 centimeter hælløft under oppturen. Vekt i kjøremodus med fjærene på er cirka 700 gram.
– Vi er også veldig glad og litt stolt over å få patent på vibrasjons stabiliserings pinnene våre bak på bindingen. Disse gjør bindingen vesentlig bedre å kjøre, og enda tryggere med tanke på uønsket utløsning under kjøring. Ingen behov for å låse bindingen lengre, sier gründeren.
FRAMBINDING: Slik ser tådelen av bindingen ut.
Men fungerer dette i praksis? Vi har testet bindingen, følg med i Fri Flyt for testrapport!