Dette vet vi om de nye, lette telemarkskoene fra Scarpa
Etter mange, mange års venting kommer endelig Scarpa med lettere og mer toppturvennlige telemarkstøvler. – Det blir en helt annen turopplevelse, sier en norsk entusiast med spesialkompetanse på støvler.
ENDELIG: Finnes det fortsatt telemarkere der ute? Eller er det noen gamle telemarkere som vil hoppe tilbake fra Rando? Kanskje er nye Scarpa Tx Pro støvelen for dere. Foto: Skjermdump fra instagram
Lesetid: 5 minutter
I over et tiår har telemarkkjørere ventet på nye og lettere telemarkstøvler. Mens det har vært en rivende utvikling på toppturstøvler for rando, har det skjedd bortimot ingenting på telemarkfronten. Dermed har man slitt med tunge sko uten særlig gåutslag i motbakkene, og mange har gått over til rando.
Men nå kommer endelig Scarpa på banen.
Her er det vi vet så langt.
Scarpa har ikke sluppet noen informasjon offisielt, men Fri Flyt kjenner til at skoen finnes og vil komme for salg høsten 2024.
Lett, men ikke veldig lett
De to store forskjellene fra eksisterende modeller er vekt og gåutslag.
Vekt for herremodellen er oppgitt i katalogen til 1545 gram per støvel i størrelse 27, mens vekten for kvinnemodellen i størrelse 25 er oppgitt til 1360 gram. Det betyr i praksis at du sparer et par hundre gram per fot i forhold til utstyret som er på markedet nå.
Til sammenligning finnes det mange randostøvler rundt én kilo. Nye Tx Pro er laget i Pebax, og ikke i karbon eller andre lettere material.
Gåutslaget er oppgitt til 62 grader, som er vesentlig mer enn støvlene som er på markedet nå. Så lurer du kanskje – hvorfor er det viktig, en telemarkbinding flekser jo framover? Jo, det er viktig når du skal skritte ut i motbakkene. 62 grader utslag vil merkes når du setter den ene foten langt foran den andre, og trenger utslag bakover i støvelen.
Støvlene har tre spenner + powerstrap. Der er det spart noe vekt i forhold til å ha fire spenner. Det vil bli noe justeringsmuligheter på framoverleningen i skaftet.
Veil pris blir 8999 kroner. Den er ventet inn i norske butikker medio oktober 2024.
Herremodellen kommer i størrelser fra 24,5 til 31, mens kvinnemodellen kommer i størrelser fra 23-27.
Om du synes at selv dette blir for tungt utstyr, minner vi om at det til kjøring i enkelt terreng kan være fint å kjøre telemarksving på lette og relativt nye Rottefella Xplore.
Rottefella Xplore er en ny, randoinspirert fjellskibinding – med nedoveregenskaper! – fra den norske produsenten. Her er vår test av bindingen.
Bindingsvalg til TX Pro
Nye Tx Pro vil bli kompatibel både med NTN-telemarkbindinger og med moderene teletechbindinger. Rottefella NTN vil være mest aktuelt for de som allerede eier den fra før; er du på jakt etter et moderne oppsett, er det nyere utenlandske bindinger som gjelder.
Flere av de aktuelle bindingene har Fri Flyt testet og skrevet om i tidligere utgaver, men flere av de er forfinet og utviklet siden det. Det inkluderer blant annet 22 Designs Lynx, M Euipment Meidjo og Voile TTS.
Norske Moonlight har sluttet å lage telemarkbindinger.
Entusiastens reaksjon
Mye av dette utstyret – spesielt Voiles binding og tildels Scarpas nye sko – har det til felles at det ligner på det entusiaster har bygd og moddet til på egen hånd i mangel på lett utstyr på markedet.
I 2019 publiserte vi i Fri Flyt en guide til å lage din egen lettvekts telemarkstøvel, en såkalt frankenteleboot. Den kombinerte underdelen fra gamle Tx Pro med skaftet fra en Scarpa Maestrale. Vekt? Under 1500 gram. Gåutslag? 50 grader.
Mannen bak guiden var Tyler Jones. Vi tok opp telefonen og spurte hva han synes om den nye støvelen. Han har ikke hatt skoen i hånden, men sett gjennom tilgjengelig informasjon på instagram og ulike forum.
– Hva tenkte du da du så de nye skoene?
– Jeg tenkte at det er en veldig god sko for de fleste telemarkkjørere, og at det er veldig kjekt at Scarpa endelig har blåst et nytt liv i støvlene sine, sier Jones (37), som har bodd og jobbet mange år i Norge.
– Det er et veldig trygt valg Scarpa gjorde. Jeg er litt skuffet over at de ikke har pushet noe særlig mer på vekt. Den nye støvelen ser jo mest ut som Scarpa-utgave av en frankenboot. Det er et ganske trygt valg. Hadde de lagd en superlett, Alien-basert sko (Alien er en superlett rando-støvel fra Scarpa, red. anm.), ville den blitt så dyr at telemarkfolket ikke ville ha kjøpt den. Men jeg er altså litt skuffet over vi fortsatt får ganske tunge telemarksko, sier Jones.
Han mener nye TX Pro vil passe godt til norske telemarkkjørere:
– Norske kjørere er jo tradisjonelt ganske røffe med utstyret.
En tyngre sko vil ofte være mer solid enn en sko som er tynet på vekt.
– Det blir en helt annen turopplevelse
– Kommer du selv til å bytte ut frankenbooten din med den nye?
– Nei. Haha. Det kommer litt an på pris. Det er jo ikke noe vekt å hente for meg. Men for de som ikke har lagd sine egne støvler vil dette være en stor forandring. Det blir en helt annen turopplevelse, sier Jones.
Det grunnlegger han med gåutslaget bakover i støvelen – altså når du steger ut framover. Han gleder seg til å få tak de støvlene og A/B-teste de mot sine egne frankenboots.
– Hvis man har kjørt tele før, men gått over til rando – er det nå man skal vurdere å hoppe tilbake?
– Ja, man burde alltid hoppe tilbake! Rando er så kjedelig. På telemark får man mye mer ut av en medium bratt bakke, sier Jones.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.