Da Andreas Løve Storm Fausko (35) skulle på sommerferie på den franske rivieraen tok han like greit sykkelen. På veien fikk han med seg Tour de France på Alpe d'Huez.
TIL NICE: Andreas Løve Storm Fausko har her ankommet Frankrike etter en mildt sagt lang sykkeltur gjennom Europa. Foto: Andreas Løve Storm Fausko
Lesetid: 5 minutter
– Det har vært en opplevelse det er vanskelig å sette en pris på. Turen var verdt hver bidige penge og kalori. Været har vært med meg så å si hele veien. Sol og blå himmel nesten hver dag. Noen dager med motvind som tæret litt på humøret, men ellers vært ganske fint, sier Andreas Løve Storm Fausko til Fri Flyt.
Sommeren 2022 har gitt flere relativt sprø varianter av hvordan nordmenn tar seg til sydligere strøk. Men Størm Fauskos 300 mil lange sykkeltur kan få matche.
Turen gikk altså fra Oslo, men med ferge fra Larvik til Hirtshals i Danmark. Der hoppet han på ruten “The European Divide Trail”, som altså er en bikepackingrute fra nord i Norge til syd i Portugal.
– Den skal hovedsakelig gå på grus og veier med lite trafikk, forteller Storm Fausko.
Han syklet da altså gjennom hele Danmark og store deler av Tyskland. Men der begynte høydemeterne å tære litt vel mye på.
– Jeg hadde et mål om å rekke Tour de France på Alpe d'Huez og da måtte jeg snitte 100 kilometer om dagen. Det hadde blitt vanskelig å få til det om jeg skulle fulgt den ruten hele veien til Frankrike. Derfor hoppet jeg av den ruten etterhvert og fulgte mer normale veier sånn circa midt i Tyskland.
I tillegg var han innom Sveits på turen.
Totalt brukte han omtrent en måned. Dersom man tar raskeste vei fra Oslo til Nice blir det 2350 kilometer. Men turen ble totalt på ganske nøyaktig 3000 kilometer.
Se bilder fra turen gjennom Tyskland her:
Andreas Løve Storm Fausko er forøvrig opprinnelig en jibber som har konkurrert på nasjonalt nivå. Men 35-åringen har i senere tid brukt mer tid på friluftsliv i tillegg til foto. Han har også levert flere reportasjer til Fri Flyt.
– Hvor fikk du egentlig denne ideen fra?
– Jeg har hatt et ganske bra år sånn friluftsmessig, med mye langrenn og toppturer. Jeg fikk også gått DNT Massiv-ruten på fjellski og med pulk, så jeg har blitt mer og mer vant til å være ute i mange timer om dagen over flere dager. Når da sommeren og sykkelsesongen nærmet seg, ble jeg gira på å fortsette i den stilen. Jeg har fått litt interesse for bikepacking og har gjennom alle år feriert i Syd-Frankrike.
– Det falt seg nesten litt naturlig for seg at i stedet for å fly ned, så kunne jeg likeså greit sykle. Jeg tenkte bare, hvor vanskelig kan det være? Og etter litt research så anskaffet jeg meg utstyr i forhold til hva jeg følte var nødvendig og bare trillet ut fra Oslo den 19 juni, sier Storm Fausko.
Han holdt et snitt på drøyt 10 mil om dagen.
– Det var inkludert hviledager og en dag med ganske store tekniske problemer som jeg heldigvis fikk fikset i løpet av tjuefire timer takket være noen helt råe mekanikere i Tyskland. Med andre ord så var det dager hvor jeg var godt over 100km om dagen, men var aldri så sliten at jeg tenkte på å gi opp eller noe sånt. Noen dager var tyngre enn andre, men så frt jeg fikk i meg mat etter endt dag og hvile, så var jeg alltid gira på å komme meg sykkelen neste dag. Gledet meg alltid til det som ventet rundt neste sving på en måte.
– Blir det noen flere sånne prosjekter fremover? Hva er planene?
– Definitivt ikke siste gang jeg gjøre noe sånt nei, men har ikke planlagt noe konkret. Har derimot en del tanker om hva jeg ønsker å gjøre. Som sagt veldig glad i gå toppturer og tenker at det og sykling er noe som hadde passet meg ganske bra å kombinere. Fått litt inspirasjon fra YouTube blant annet, men det blir ikke før nærmere vårparten av 2023 tenker jeg. Markagram nå i høst er i så fall neste ordentlig grove tur. Ifølge reglene så har man ikke lov til å prate om det, så de som er nysgjerrige får eventuelt bare gjøre et rask Google-søk.
Det har altså vi gjort. Markagram er en graveltur på 250 kilometer over 5500 høydemeter. Hele turen har en tidslimit på 13 timer.
Dersom det skulle friste å gjøre noe tilsvarende som Storm Fausko har gjort i sommer, er det altså følgende utstyr han hadde med på turen:
– Syklet på en gravelsykkel av stål som jeg fikk sveiset og malt etter mine spesifikasjoner gjennom Candy Mountain i Oslo. Det er tre typer å bikepacke/bike toure på: billig, lett og slitesterkt, men det går ikke an å gjøre alle tre samtidig. Jeg gikk hovedsaklig for slitesterkt og lett-modellen innenfor bikepacking. Til en viss grad.
– Styrebag med sovepose, telt og liggeunderlag. En slags sykkelrumpetaske oppå den igjen hvor jeg pakket ned dronen min og diverse elektronikk. På den måten slapp jeg å gå av sykkelen hver gang jeg skulle filme noe. To styreposer hvor jeg hadde Gopro, batterier og sjokolade eller diverse snacks for å holde meg gående mens jeg syklet. To vannflaskeholdere skrudd fast i gaffelen.
– Speilløst Canon-kamera på kroppen til enhver tid med en spesialstropp som gjorde at den satt godt fast på kroppen.
I tillegg hadde han med dette:
– Rammebag med verktøy, slange, pumpe og lignende på den ene siden og noe klær, mat og ladeutstyr til kamera og drone på den andre siden.
– Setebag med skift etter endt dag. En dunjakke, shorts/langbukse og en ullytrøye blant annet. Kjørte en ganske minimalistisk stil og pakket egentlig ikke mer enn jeg ville brukte på en helgetur. Mat og drikke var aldri noe problem å få tak i langs veien kan man si. Dette er i ganske grove trekk.
Dersom det skulle være tvil - turen hjem gikk med fly.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.