Lille speil på veggen der – hvem har best heisbasert sykling i Norden her? Hvem vinner sommerens kamp om syklistene? De to nordiske sykkelgigantene Hafjell og Åre er og blir de største og beste for deg som liker kombinasjonen skiheis og sykkel.
ÅRE: Flott utsikt, mange strålende sykkelløyper og sterkt lokalt engasjement i Åre Bike Park. Foto: Mattias Fredriksson
Lesetid: 7 minutter
Åre, med sine lange sykkeltradisjoner og Hafjell med sitt glødende engasjement, har virkelig tatt steget opp i utforverdens elitedivisjon. Les guiden til de to sykkelhovedstedene og finn ut hvor du peker kranken i sommer.
Siden VM i utforsykling i 1999 har Åre vokst seg større og større – og har lenge vært det selvskrevne utformekkaet i Norden. Da Åre ble tidelt VM ble det gjort avtaler med de aktørene som stilte med garantier og pengestøtte rundt mesterskapet om at ikke bare konkurranseløypene skulle bygges – men også freerideløyper hvor bredden kunne boltre seg. Det var starten på det som i dag kalles Åre Bike Park.
Åre Bergscyklister er den lokale sykkelklubben og de hjelper til med blant annet utforming og ideer til nye løyper, samt arrangementer.
I Hafjell har løypene blitt bygd fra scratch på få år – og med impulser fra de beste sykkelanleggene i verden har Snorre Pedersen og gjengen i Øyer bygd opp Hafjell til å bli en verdig konkurrent til søta brors sykkelhovedstad, Åre.
Per i dag har Hafjell bedre maskinbygde løyper enn Åre, og er i verdensklasse på det punktet. Nitidig innsats over flere år har gitt resultater og enkelte deler av anlegget kan nå sammenlignes med Whistler (!) når det gjelder kvalitet. Antallet løyper er selvsagt noe mindre i Øyer enn i Åre. I Åre har du massevis av naturskjønne løyper og stier fra toppen av Åreskutan, og bare utsikten er verdt et besøk.
Mesteparten av stiene i Hafjell er bygde, mens i Åre finner du i tillegg til de maskinbygde, også gamle stier hvor folk har gått i en årrekke og dermed gitt godt utgangspunkt for dagens bruk – nemlig utforsykling. Hafjell har den aller beste dirtparken, og til og med store slopestyle-elementer. Åre Bergcyklister har bygd pumptracks og dirthopp, som ikke er laget i forbindelse med Skistars heisdrift.
Åre Bike Park åpner 6. juni, Hafjell Bike Park åpner 15. juni.
Hafjell
MOETOWN: Nicklas Fastegård vet å sette pris på Skandinavias beste maskinbygde løyper. Her i Moetown. Foto: Tore Meirik
Uten tvil det mest kjente anlegget i Norge. Hafjell startet tidlig i norsk sammenheng, og med Norgescupløypa ferdigbygd i 2003, stå-på-viljen til Snorre Pedersen og faste ildsjeler har Hafjell bare blitt bedre for hvert år. Pedersen har vært avdelingsleder i Hafjell Bike Park og var med å ta de første spadetakene i 2001. Det er 12 år siden “Onsdagsklubben” begynte å sykle i Hafjell.
– Jeg har lyst til å bygge enda en drømmeløype, og det blir et skikkelig homerun. Jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha den, og det blir en mye mer sti-aktig løype enn Rollercoaster, sier Pedersen.
Rollercoaster er 1920 meter med store hopp, doseringer og høy fart er stikkordene. Totalt er det 14 løyper i Hafjell, og både EM og verdenscup har blitt arrangert i sykkelparken i Øyer. Kikker du nøye på løypekartet mangler det for øvrig et tall.
– Det finnes ingen løype 13 på Hafjell. Det gir dårlig karma, sier Snorre Pedersen, som ikke vil ha noe ulykkestall.
Favorittløypene:
NM-løypa
Fullblods utforløype som inneholder alt. Starter et stykke over avstigningen på Stolheis II (970 moh) og går ned til Midtstasjonen. Har mange innlagte dropp fra broer og noen hopp, lange åpne strekninger, tekniske skogspartier og gode doseringer. Ellers bratt, teknisk og mye fart – akkurat slik en utforløype skal være.
Buldreløypa
Starter ved avstigningen på Stolheis II. Mange dropp og broer som man kan kaste seg utfor. Buldredroppen med rundt fem meter fall og syv til åtte meter til landingen har mange stor glede av. Wallriden i starten av løypa har blitt en klar favoritt hos mange og Buldreløypa er nok den mest brukte løypa i Hafjell.
Gressløypa
Singeltrack som gjør det vanskelig å slappe av i munnvikene. Går fra toppen av Stolheis II og ned til Midtstasjonen.
Moe‘town
Doseringer og hopp i kjent Hafjell-stil. Fra toppen av Stolheis II og ned til Mosetertoppen, og Parkløypa. Sammenkoblinga av Moe`town og Parkløypa gjør at Hafjell har Norges lengste maskinbygde løype (overkant av 3 kilometer). Til sammenligning er Shimanoleden i Åre 3,5 km.
Parkløypa
Parkløypa er en veldig behagelig løype med store doseringer i hver sving. Her kan man kjøre bremseløst og dundre inn i neste dosering og fly langt over step-up hoppet midt i løypa. Men stor fart er ingen nødvendighet her. Har du en litt lat dag er denne løypa veldig fi n å kosekjøre i siden det ikke er noen stor utfordring i terrenget.
Ekspressen
Navnet sier alt. Flyt og fart med store deilige doserte svinger. Det finnes en «snillere» utgave av Ekspressen, også.
Rollercoaster
En skikkelig berg og dalbane tur. Tabletops, step-ups, step downs, dropper og gaps her får du alt stort, hardt og fort. Dette er Snorre Pedersens drømmeløype.
Råbølstien
Teknisk sti-morro i Hafjells bratteste heng. Kommer du ned her uten å sette ned en fot, kan du være fornøyd.
Old School & New School
God gammeldags teknisk racing med masse deilig knot. Løypa er som en Norgescupløype fra tidligere tider; veldig teknisk løype med sleipe nedkjøringer, feildoserte svinger og mye stein. Denne løypa setter veldig mange norgescup-syklister stor pris på. Fra Mosetertoppen og ned til Midtstasjonen. New School er litt enklere, men fortsatt svart, og går i samme område.
Desert
Dosert singeltrack med små hopp som er den perfekte avslutning på turen for de som ikke skal innom dirtparken på vei til Skitorget.
PÅ FJELLET: Mange av løypene i Åre Bike Park ligger høyt til fjells, som gjør dem ekstra eksotiske i skandinaviske sykkelparker. Foto: Tore Meirik
Tradisjonsrik sykkeldestinasjon i enda mer kjent skidestinasjon gjør Åre til en skikkelig svensk alpebygd. Haugevis av løyper og heiser og gunstige åpningstider og billig flesk & snus gjør Åre til et yndet ekstremsport-turistdestinasjon. Ulf Olofsson er sjef i Åre Bike Park og han forteller gladelig om sommernyhetene i sykkelparken. Olofsson jobber tett med den lokale sykkelklubben, Åre Bergcyklister.
Favorittløypene
Månskogen og Getrappet
Fi re kilometer nybygde løyper. Månskogen er en middels vanskelig sti med masse doseringer som går fra VM-platået og videreføres inn i løypa Getrappet. Bygd singeltrack, men med røtter og stein. Denne løypa kan du sykle med alle slags terrengsykler, fra utforsykkel til grov stisykkel.
1000-meters leden
En av de artigste løypene i Åre. To kilometer på grus, stein og svaberg. Går fra toppen av Åreskutan til Hummelstugan. Det var denne løypa de første
utforsyklistene i Åre syklet helt tilbake til 1995. Foran VM i 1999 ble løypa tilrettelagt for sykling, for å nå bredden – ikke bare verdenseliten som deltok i verdensmesterskapet. Veldig fin løype med enda finere naturopplevelser.
Shimano
Mye omtalt løype med maskinbygde hopp. Mange mener løypa er feilbygd, og sammenlignet med hopplinjer fra Hafjell eller Whistler holder ikke denne mål. Likevel er det en populær løype, og liker du de maskinbygde hoppene kan du trives der. Lærer du deg hoppene, med fart og landing, kan du kjøre denne veldig fort.
Lilla blå
En middels vanskelig løype som starter ved VM6-ern og slutter ved Fjällgården. Løypa slynger seg ned gjennom skogen med masse tighte doseringer. Fjorårets store nyhet og ble raskt den mest trafikkerte løypa. Åres beste maskinbygde løype.
Flinbanan
Ble bygd i 2000, og gjenoppbygd i fjor sommer. Har blitt vanskeligere, men mye bedre. Maskinbygde doseringer og høy fart er stikkordene. Starter ved VM6-ern og går som Lilla Blå, ned til Fjällgården.
Bräckebäcksleden
Klassisk teknisk utforsykling. En avansert løype med inngang fra Rödkullevägen. Overkant av to kilometer med smal sti, røtter og stein. En perfekt kombinasjon er å starte med Hellride, for deretter Hjulingen og avslutter med Bräckebäcksleden. En populær kombinasjon med tre ulike sykkelstiler.
Nelson og Tjärnis
Nelson er en klassisk bratt singeltrack som starter ved Worldcupløypa og slutter ved Solstigen. Åre Bergcyklister, med Janne Tjernström i spissen, fikk inspirasjon til å bygge denne etter et besøk i nettopp kanadiske Nelson. Sykkelklubben fikk lov å boltre seg i Bike parken og Nelson ble resultatet. Løypa Tjärnis starter ved Solstigen, der Nelson slutter, og sender deg i sikk-sakk ned gjennom skogen til Stjärntorget. Her får du tekniske utfordringer og krever sin mann. Begge løypene er markert med svart på sykkelkartet.
Hellrajd
Navnet bygger på både vanskelighetsgraden og det svenske ordet heller, som betyr sva. En ekspertløype fra gondolbanen med kobling til løypa Hjulingen. Store deler går på svaberg.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.