Specialized Fuse Comp 6Fattie er ikke bare en prisbombe, som den rimeligste av årets tre Fuse-modeller. I denne testen er den også den trygge storebroren som aldri blir nervøs, selv når alt blir skikkelig vrient. Med testens slakkeste styrevinkel på 67 grader, testens korteste kjedestag og lengste akselavstand kombinerer Fuse stødige utforegenskaper med habil fingerspitzgefühl i tekniske kneiker. Selv om du bommer på hovedlinja, loser Fuse deg trygt gjennom trøbbelet, og er alltid klar for mer. Kjøreegenskapene er altså ikke blant de mest lekne, men inspirerer likevel til å dra på med en betryggende balansert kjørefølelse.
Der Beast of the East er en hissig terrier på to hjul, er Fuse mer som en labrador: Stor og trygg, men absolutt i stand til å flytte seg fort. Noen vil kanskje oppfatte den som kjedelig, men ferske stisyklister vil elske Fuse i terrenget. At denne sykkelen også veies inn som testens letteste setter vi også som et pluss i margen. Prisen er verdt å nevne: Nest billigst med klar margin opp til de to dyreste, men alene om å ha senkepinne med hendel på styret. Tommel opp.
Ser du på utstyrslista, oppdager du raskt hvor Specialized har spart pengene på denne modellen. Det mest åpenbare er SR Suntour Raidon-gaffelen, der de tre andre har Reba. I praksis leverte Raidon-gaffelen helt prima, ergo ikke noe savn der. Senkepinnen er fra TranzX – kjent som et rent billigmerke, men i løpet av testperioden opplevde vi prikkfri funksjon. Det samme gjelder bremsene fra Tektros high-end-avdeling TRP: Med doble stempler foran leverer de massevis av lettjustert bremsekraft, i tillegg til å by på lekker finish. SRAM X.7- drivverket med 10 gir strekker seg kun til 40 tenner bak, uten at vi savnet noe mer i klatringene. Med andre ord: Smarte budsjettvalg, som vi ikke kan klage på.
Konklusjon
Specialized satser stort på 27 pluss, og Fuse Comp viser at de også tar budsjettmodellene på fullt alvor. Helt klart mest for pengene i testen, med nybegynnervennlig geometri som er lett å like – og lett å kjøre styggfort med.
Informasjon om sykkelen:
Pris: 15 998 kr
Vekt: 12,7 kg uten pedaler
Str. testet: L
Ramme: Specialized M4 Premium Aluminum
Gaffel: SR Suntour Raidon 650+ 100mm
Styre/stem: Specialized 3D på Stout 55mm stem
Bremser: TRP Slate T4 180/160mm
Gir/drivverk: SRAM X.7 1x10 med Specialized Stout XC 30t krank
Hjul/dekk: Specialized 6Fattie Ground Control 27,5/3.0 dekk på WTB Scraper i45 felg
Sete/setepinne: Specialized Henge Comp på TranzX YSP03 senkepinne (120mm)