Genesis Tarn 20 skiller seg ut med en lav og lang ramme i stål – og er testens soleklare kjekkas visuelt, med barsk og britisk hardcorestil. Ute på stien plasserer den seg på en slags middelvei kjøremessig: Den har ikke Specializeds følelse av å gå på skinner gjennom heftige svinger, fordi styreresponsen kan tendere mot overstyring. En nær motsatt egenskap dyrkes dog i ramma med testens lengste kjedestag: Selv om styringen er på den ivrige siden, føles ikke sykkelen som helhet spesielt kvikk, og trenger litt mer muskling for å få opp forhjulet. Genesis er dermed et stykke unna Cannondalens overlegne hissig-på-grøten-attitude, og føles ikke like engasjerende ute på stien.
Hvor komfortabel stålramma muligens er, kamufleres effektivt av de store Maxxis-dekkenes innebygde støtdemping. Vi setter pris på senkepinne, selv om spaken under setet ikke er så lett å nå i fart og ved et par anledninger hang seg opp.
Pluss likevel for at den ne Tarn-ramma har et hull klart nede foran på seterøret, om du skulle bytte til fjernkontroller pinne. Maxxis-dekkene biter greit fra seg tross moderat knastehøyde, men i de sleipeste partiene er WTB og Specialized-dekkene hakket foran. Utstyrsmessig er det ellers lite å utsette på Tarn 20, som med Deore bremser og Shimano XT 1x11-oppsett med 11-42-kassett bak leverer prikkfri ytelse i alle forhold. Genesis-merket er fortsatt lite kjent blant de fleste norske syklister, men det har solide røtter i britisk terrengsykling. I 1983 leverte Ridgeback den første engelskbygde terrengsykkelen, etter at grunnleggeren Errol Drew hadde vært i USA og sett lyset.
I 2006 skilte Ridgeback ut Genesis som eget high-end-merke, og siden har det markert seg med en rekke fine stålrammer skreddersydd for hissig stisykling i bratte forhold.
Konklusjon
Genesis Tarn 20 er en sykkel som skapte høye forventninger, uten helt å innfri: Den blir anonym ved siden av Specialized og Cannondale. Testsyklistene med mest aggressiv kjørestil opplevde den også som lang, og strevde med å finne en god vektfordeling når det kjøres hardt i svingene.
Informasjon om sykkelen:
Pris: 22 900 kr
Vekt: 13,3 kg uten pedaler
Str. testet: M
Ramme: Genesis Mjölnir stål
Gaffel: Rock Shox Reba RL Solo Air 120mm
Styre/stem: Genesis Flattop 740mm/Genesis Trail 55mm
Bremser: Shimano BR-M447 180/160mm
Gir/drivverk: Shimano XT 1x11 med Race Face Team XC 30 t krank
Hjul/dekk: Maxxis Chronicle 27,5/3.0 dekk på WTB Scraper i45 felg
Sete/setepinne: Genesis sete på KS senkepinne