Cannondale Beast of the East kommer i tre utstyrsversjoner, og mellomutgaven 2 er denne testens morsomste lekekamerat for alle som liker å legge litt ekstra guts i potten, både oppover og nedover. Med en lekker og gjennomarbeidet ramme, er den en verdig oppfølger til 90-tallets sti-beist med samme navn. Den klarer kunststykket å kombinere kjapp og villig geometri med stabil og velbalansert kjørefølelse. Den rutinerte stisyklist vil glede seg over den kvasse responsen i Cannondale-ramma, mens mindre erfarne ryttere nok vil verdsette ei hand å holde i ombord på de roligere modellene fra Specialized eller Genesis.
Cannondale ble uansett vår favoritt i trange, tekniske partier, der den lar seg nappe rundt med overbevisende letthet. Tross tunge dekk føles den responsiv i klatringene, og når utforkjøringene kommer holder den linja med overbevisning – også i høy fart, selv om vi gjerne skulle byttet til et noe høyere styre. Vi skulle også gjerne hatt med en senkepinne til denne prisen. Denne sykkelen fortjener også lettere dekk en 1200-grams-utgaven som sitter på (200 gram tyngre enn de andre i testen), men de klarte ikke å ødelegge for de gjennomført gode egenskapene i denne ramma.
Den er forøvrig bygget med «Assymetric Integration» – som i praksis betyr at høyre del av bakramma er flyttet 6 mm utover, og det samme gjelder høyre del av kranken. Med hele drivverket skjøvet litt bort fra hjulet, får kjedet bedre klaring til det brede dekket, kjedestagene kan bli kortere – samt at bakhjulet kan bygges helt symmetrisk og dermed bli mer stabilt. Her kan du altså ikke sette på et vanlig bakhjul fra andre sykler. Både BB30-kranken og 1,5 Si- styrerøret bruker grovere dimensjoner på rør og lagre, for å gi en stivere ramme. Skulle du få lyst på toppmodellen i stedet, bør du merke deg at Lefty-gaffelen er den eneste vesentlige forskjellen – resten av utstyret er nærmest identisk.
Konklusjon
Blant de fire testsyklene våre er Beast of the East 2 den soleklart kvikkeste, og en overbevisende testvinner på kjøreegenskaper. Diggbar sykkel!
Informasjon om sykkelen:
Pris: 23 990 kr
VEKT: 13,1 kg uten pedaler
Str. testet: M
Ramme: Cannondale aluminium med BB30 krank og 1,5 Si styrerør
Gaffel: Rock Shox Reba RL Boost 120mm med Poploc på styret
Styre/stem: Cannondale C3 760mm/C4 55 mm
Bremser: Shimano Deore 180/180mm
Gir/drivverk: SRAM GX 1x11 med Cannondale Si 30t BB30 krank
Hjul/dekk: WTB Bridger 27,5/3.0 dekk på Cannondale Beat felger
Sete/setepinne: Cannondale Stage 3 sete på C3 setepinne