Plussformatet med bredere dekk og felger gir nytt liv til den gode, gamle halvdemperen. Sjekk hvilken av våre fire testsykler som passer best for deg.
STORE DAGER: Kristoffer Kippernes koser seg på tre tommers dekk. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
På startstreken: Fire halvdempere i prisklassen 15 000 til 24 000 kroner. Alle med det relativt nye hjulformatet 27+ som fellesnevner, men samtidig med klart ulike personligheter.
For ja: Det er bare å venne seg til begrepet 27+ først som sist. Det handler om brede felger og brede dekk – i et format med navnet tjuesju pluss. Felgene er 27,5 tommer i diameter, men de feite tretommers-dekkene har nesten samme omkrets som tradisjonelle 29er-dekk.
De store forskjellene fra 29eren du kjenner fra før, ligger i kontaktflaten og stabiliteten ute i terrenget. De brede dekkene gir deg en langt større flate som kan overføre framdrift, bremsekraft og styringsgrep til underlaget. De brede felgene holder dessuten dekket i et stødigere grep – selv med mye mindre lufttrykk enn du er vant til.
Det lave trykket betyr både økt komfort og bedre grep på ujevnt underlag, siden det mykere dekket kan «svelge» små hindringer som får et mer hardpumpet dekk til å sprette til værs. Uten at dekket vrir seg sideveis, slik store dekk gjerne gjør på smale felger i hard svingkjøring. Resultatet: 27 pluss gir klart mer flyt over røtter og steinrøyser, og mer grep når det går unna.
GREPA SYKLER: Pluss-formatet gir godt grep mot og spiser opp mye av ujevnhetene i underlaget. I forhold til et vanlig terrengsykkeldekk blir plussdekkene konger. Foto: Geir Anders Rybakken Ørslien
Ulemper? Noen ekstra gram på felger og dekk er prisen du må betale for ekstra grep og komfort. Er du vant til lette hjul, vil du selvsagt savne den kvikke responsen i akselerasjon og klatringer – og selvsagt på grusen. Men når farta økte i teknisk terreng, savnet vi ikke de tradisjonelle smalhjulene. Alle fire i testpanelet – syklister med lang erfaring fra stisykling – ville heller valgt plussformat til rendyrket stileking, på grunn av den økte morofaktoren. Men om 27 pluss er det ideelle valg som din eneste terrengsykkel, avhenger av dine egne prioriteringer: Smalere og lettere hjul kan selvsagt også kjøres hardt på sti, og være mer allsidige på andre underlag – mens 27 pluss framstår som et rendyrket stiverktøy.
Plussformatet var i starten et subkulturelt fenomen etter at Surly lanserte sin Krampus i 2012, og ble pionér for 3 tommers terrengdekk og 50mm felg – dog med 29-tommers felgdiameter. I Tyskland syklet Syntace-ingeniøren Jo Klieber på sti med felger med 33,5 innerbredde allerede i 2009, men våget ikke å lansere den nye serien breifelger kommersielt før i 2012. Men da fikk konseptet kjapt fotfeste hos de dedikerte.
I 2014 lanserte så Rocky Mountain konseptsykkelen Sherpa, med 27,5 tommers breifelger på 50 mm og med 2.8-tommers dekk fra WTB. Den kom i produksjon fra 2015, og fikk kjapt følge av flere andre produsenter. I år er de mellomstore dekkene overalt, og med god grunn: Fordelene med 27+ er i våre øyne langt større enn ulempene. Du må dra på litt mer vekt i hjulene, men får et enormt mye bedre grep. Samtlige testsyklister klødde seg i håret: Hvorfor kom ikke dette for femten år siden?
Men nye trender koster, og 27+ begynner i dag på rundt femten tusen kroner. Vi har testet fire modeller i prisklassen 15 000 til 24 000 kroner for å se hva du får. De fikk kjørt seg til skogs i løpet av et par uker i april og mai i Oslo og Østfold, og avdekket ganske ulike personligheter.
Genesis Tarn 20 har en lekker stålramme i britisk hardcore- tradisjon, og henger fint med ute i terrenget. Men Cannondale er klart kjappere, og Specialized er stødigere over hårete hindringer. Side om side med disse blir Genesis mer anonym i egenskapene, selv om den vinner på ytre stil. White er en sykkel vi ikke blir helt kloke på: Den ser ut til å bygge på en mer tradisjonell rundbanesykkel, som har fått ekstra klaring til feite dekk. Ute på stien blir kjøreegenskapene et hakk for nervøse etter vår smak, noe bedre dekk til en viss grad kan gjøre noe med. Likevel ble den sistevalg for samtlige testere i denne rerbanden.
Vår favoritt er Cannondales Beast of the East 2, som oppleves leken, spenstig og responsiv både oppover og nedover. Det beste kjøpet blir likevel Specialized Fuse Comp 6Fattie, som kliner til med fjernstyrt senkepinne, velfungerende utstyr og full kontroll i hårete partier – til fornuftige 16 000 kroner. Synes du superstabile kjøreegenskaper blir kjedelig, mener vi likevel at Cannondales mer fyrrige stisykkel verdt de ekstra kronene.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.