/ Sykkel

Test av grove stisykler med store hjul

Disse syklene gir oss stisyklister i pose og sekk når det kommer til egenskaper.

Sist oppdatert: 15. august 2018 kl 09.00
STI-RALLY: Du skal være god for å finne et terreng syklene i denne testen ikke takler med bravur. Øyvind Aas og Kristoffer H. Kippernes nyter tidenes vårføre i Oslomarka på det siste og beste innen stisykler. Foto: Snorre Veggan
STI-RALLY: Du skal være god for å finne et terreng syklene i denne testen ikke takler med bravur. Øyvind Aas og Kristoffer H. Kippernes nyter tidenes vårføre i Oslomarka på det siste og beste innen stisykler. Foto: Snorre Veggan

I en trevilla inne i skogen i Mill Valley utenfor San Francisco sitter Gary Fisher og smiler akkurat nå. Han smiler fordi han har fått rett, igjen. Gary Fisher regnes som den moderne terrengsykkelens far. Det var Fisher som fant på navnet Mountain Bike, på 70-tallet. 
På begynnelsen av 2000-tallet begynte Fisher å leke med tanken om at terrengsykler kunne bli enda bedre med større hjul. Han lanserte etterhvert 29eren. Nyvinningen ble møtt med latter og motstand. Det gikk så langt at sykkelmerket hans ikke ble solgt i Europa mellom 2010 og 2012. 

Så snudde bransjen. VM- og OL-gull i rundbane ble vunnet på store hjul. Små jenter tok medaljer på store hjul. Stisykler fungerte plutselig med store hjul da bransjen løste koden for hvordan de kunne lage sykler med store hjul, som også var lekne, kvikke og morsomme å sykle på. 
Gary Fisher snakket da om at han hadde fått sin oppreisning. Fortsatt var det områder i terrengsyklingen der de store hjulene ikke hadde innpass. 
Nå seks år etter at 29ere ble allment akseptert som rittsykler, er store hjul i ferd med å ta over i nesten alle terrengsykkelens underkategorier. 
Rittsykler var først ute - der får du nesten ikke tak i sykler med små hjul - i hvert fall ikke i størrelser over medium. For stisykler med kort (110-130 mm) vandring gjelder det samme. 

Allerede abonnent?  
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.

Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,

Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.

1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per
måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per
måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per
måned

Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.

Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.

På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.

Les mer om våre abonnement

Har du spørsmål?

Vi svarer raskt på mail.

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Salgssjef Fri Flyt AS: Robert Robertsen