Rocky Mountain har valgt å sette opp sykkelen med Maxxis Minion DHR II-dekk i 2,3-tommers bredde både foran og bak. Dette er et smart valg. Dekkene er gode på det aller meste av terreng og underlag, i tillegg til at de ikke veier for mye, selv i forsterket EXO-variant. Hjulene er de letteste i denne testen. Det hjelper godt på sykkelens positive egenskaper i skogen. Vi slo forhjulet litt skjevt under testingen.
Er du tung, eller sykler veldig hardt bør du vurdere kraftigere dekk og/eller kraftigere hjul.
I terrenget føles Rocky Mountain-sykkelen veldig kvikk og lettsyklet. Den er også testens korteste. Er du over 182 cm bør du helt klart vurdere XL, spesielt hvis du ser for deg å gi mye gass nedover. Da vi justerte geometrien i Ride9-løsningen til slakeste innstilling ble sykkelen enda kortere, da både sete- og styrevinkel slakkes opp.
Den relativt lave vekten og det effektive demperopphenget, med leddet kjedestag, matcher godt den bratte setevinkelen og bakdemperen. Å kunne sette bakdemperen i medium-stilling i krevende klatringer er en klar fordel. Det gir fastere hekk, men fortsatt aktiv demping for godt grep og fraspark. I de bratteste grusklatringene på transportetappene er det også behagelig å kunne stramme opp og til og med låse av bakdemperen. I slakt stiterreng får vi virkelig lyst til å jage på Instincten. Den akselerer raskt og er en drøm å forsere kanter oppover med.
I småkupert terreng med store stein og røtter er Instinct Alloy 50 i sitt ess. Den er spenstig, livlig og villig. De store hjulene gir god flyt, mens den litt kortere vandringen, gir kvikkhet. Nedover beholder Rocky Mountain-sykkelen de lekne egenskapene, men det er lettere å bli slått ut av linja på denne enn på de andre her. Dyktige syklister med raske reflekser og fast grep om styret vil like den lynraske styringen og muligheten til å flytte sykkelen kjapt fra side til side.
Vi startet testingen med Ride9-justeringen i midt-posisjon, da føles den litt bratt og nervøs i front. Med geometri-justeringen i slakeste innstilling blir sykkelen mer stabil utfor i høy fart. Instinct er fortsatt bak Whyte og Trek når det gjelder å holde den planlagte linja. Å justere geometrien i terrenget bør unngås da du lett kan miste små deler i lyngen.
Rocky Mountain Instinct passer dog perfekt inn i kategorien allsidig stisykkel. Sykkelen har samtidig egenskaper som gjør at den virkelig kan gå fort nedover. Du kan hente inn sekunder på grovere endurosykler på rotete flater med mye tråkking og hyppige temposkifter. Den henger ikke igjen i kompresjoner og responderer supert på ivrige pedalomdreininger når vi ønsker oss fort opp i marsjfart. De lette hjulene og den litt korte ramma gjør at vi veldig enkelt hopper over hindringer på stien. Instinct er en morsom sykkel vi blir glade av å sykle på.