Utgangspunktet for mange terrengsyklister som har hatt eller har et ønske om å klare Merket i Birken, eller prestere i lignende ritt, er en hardtail med dempergaffel. Denne har ofte relativt smale dekk med lite mønster, et smalt flatt styre og et relativt langt styreframspring.
1. Dekk
STØRRE DEKK: Pass på at du har nok klaring mellom dekket og ramma (bildet til venstre). I midten ser du et smalt dekk med bredde 2,1, og til høyre et bedre stidekk med 2,3 tommers bredde. Smale dekk veier lite og gir følelsen av å rulle raskt på hardt underlag, men undersøkelser viser at breie dekk kan rulle vel så bra, i tillegg til at de gir bedre kontroll og høyere punkteringsikkerhet. Foto: Øyvind Aas
Det første og enkleste du bør gjøre er å bytte dekkene. Lette, smale dekk med lite mønster egner seg dårlig i teknisk terreng. Sett på noen breiere dekk, med mykere gummi og grovere mønster og du vil få bedre kontroll i terrenget med en gang. Se etter bredder på 2,25- 2,4 tommer. Enda breiere dekk vil ikke fungere optimalt på smale konkurranse-felger og det kan være plassproblemer på noen rammer selv på dekk på 2,25 tommer. Dekk-produsentene måler forskjellig og 2,1 hos en produsent kan være like store som 2,25 hos en annen. Bruk målebånd og blikket hvis du lurer. Store dekk gir mer demping, bedre grep, mer trygghet og større punkteringssikkerhet. Mye fordi du kan sykle med lavere lufttrykk. Lufttrykket i dekkene ved stisykling bør ligge et sted mellom 25-35 psi/1,5-2,5 bar. Et ekstra hjulsett koster litt ekstra, men gjør det mye enklere å bytte dekk frem og tilbake. Kanskje kan du unne deg et robust stihjulsett, eller et ekstra lett hjulsett kun til rittbruk. Bruk det mest solide paret på stiturene.
Dekk kan du bytte frem og tilbake før hver tur. Med litt øvelse tar et dekkskifte på begge hjul mindre enn et kvarter.
2. Styre
FRA SMALT TIL BREDT: Den vanlige bredden på flate, rette styrer (til venstre) er 58 centimeter, men et breiere styre vil gi mer kontroll både nedover og i vanskelige klatringer. Foto: Øyvind Aas
Det neste du bør bytte for å gjøre sykkelen klar stiene er styret. Rittsykler kommer typisk med flate styrer i breddene 56-60 cm. Er styret ditt allerede 60 cm er du et stykke på vei allerede, men enda breiere styre vil gi mer kontroll og bedre balanse. Et styre med litt oppsving vil gi deg følelsen av mer trygghet nedover. Til stisykling bør du ha et styre som er 62 cm eller breiere. En bredde på 64 cm er et fint kompromiss og er en bredde du også vil ønske å bruke i ritt når du venner deg til det. Enda breiere styrer vil gjøre at sykkelen føles litt tregere under spurting, men vil også gi enda bedre balanse. Vanlig bredde på dedikerte stisykler er 64-68cm.
3. Styreframspring (stem)
MÅ STEMME: Et kortere stem gir bedre kontroll på vanskelig sti. Foto: Øyvind Aas
Det siste grepet du bør ta på veien mot stilykke er å bytte styreframspringet. Et kortere framspring med litt mer oppovervinkel vil gi deg et tyngdepunkt litt lenger bak på sykkelen og økt trygghet når det går nerrover. Gå ned en eller to cm på lengden i forhold til det du har fra før og kompenser evt med å flytte setet litt bakover også. På moderne sykler tar det ikke mer enn fem minutter å byttet et styreframspring. Prøv gjerne dette før du bytter styret, som er en litt større prosess.
Med disse tre små endringene bør sykkelen din bli umiddelbart tryggere på vanskelige stier. Nå er resten opp til deg. Den beste måten å få til stisykling på er å sykle mer i terrenget og øve, øve, øve.