Rune Høydahl mener NCF bruker for lite penger på terrengsykkelsporten, for lite til rekrutteringstiltak og for mye på mesterskap. Foto: Nanset Sykkel
Lesetid: 5 minutter
I kjølvannet av VM i Bergen gikk Rune Høydahl ut med et forslag om at terrengsykkel burde rive seg løs fra Norges Cykleforbund og etablere et eget forbund for terrengsykling. Tanken lanserte han på sin egen Facebook side:
“Hvis det må startes helt på bar bakke igjen. Hva med NTSF? Snowboardfamilien har noen fine sider.”
Den tidligere proffsyklisten understreker at han ikke er ute etter å skape unødig ufred i sykkelmiljøet, men at han er bekymret for pengebruken og prioriteringene i NCF.
– Jeg vil gjerne at de ulike grenene holder sammen, men jeg etterlyser mer penger til terrengsykkel. Jeg ser at mer og mer dreier seg om landevei. Nå må det bli fokus på rekruttering. Kanskje vi kunne fått mer og bedre engasjement hvis vi kunne styrt mer selv. Det er verdt å ta en diskusjon rundt dette, sier Rune Høydahl.
Og diskusjon er det blitt. Kommentarene varierer fra ja til løsrivelse og at eget forbund vil gagne terrengsykkelsporten, og at dette i så fall ikke er unikt da for eksempel skiskyting og resten av skigrenene har hver sine forbund, til at sykkelsporten er for liten til å splittes og at VM er det egentlige problemet.
Terrengsykkel tok en prat med Høydahl.
Hva er problemet med NCF i dag? – NCF må ta et oppgjør med seg selv. Jeg vet hvor mye penger terrengsykkelsporten har tilført NCF i mange år, og hvor lite vi har fått tilbake. Er det mesterskap vi skal drive med, eller er det å bygge opp gode landslag på både terreng og landevei? VM er stort og flott og alt det der, men det er en stor økonomisk risiko rundt dette, og noe har gått galt både med VM i Hafjell i 2014 og VM i Bergen i år når det gjelder å sette realistiske budsjetter og å få inn penger. Noen må betale regningen, og det blir barn og unge. Slik har det vært helt siden min egen karrieretid. Hver gang vi har bedt om midler til noe i terrengsykkel har vi blitt møtt fra NCF med argumentet at det er stort underskudd fra VM, den gang var det VM i Oslo i 1993, og det må vi betale for nå. Men jeg skulle likt å se en oversikt over hvor mye penger NCF tar inn fra terrengsykkelritt og hvor mye penger som går til sportslig aktivitet på terrengsykkel, sammenliknet med hvor mye penger NCF tar inn på landeveisritt og hvor mye penger som går til sportslig aktivitet på landevei.
Saken fortsetter under
NCF bruker for mye penger på store mesterskap, slik som VM i Bergen. Foto: Henrik Alpers/Landevei
Hvorfor har det blitt sånn? – I NCF sitter det veldig mange med bakgrunn fra landevei og ikke så mange fra terrengsykkel. Media fokuserer nesten utelukkende på landevei, og på TV er det nesten aldri sendinger fra terrengsykkel i det hele tatt. Da er det lett at det blir mest fokus på landevei. Men vi terrengsyklister kan også delvis takke oss selv for den situasjonen vi står i, da vi er elendige til å involvere oss i styre og stell i NCF. Skal vi ha innflytelse, må vi sitte i de utvalgene der det bestemmes ting.
Hvordan kan et eget forbund for terrengsykkel løse dette? – Hvis vi har vårt eget forbund så MÅ noen fra terrengsykkelsporten sitte i styre og stell. Videre når det gjelder elitesatsing så er forbundets rolle kanskje enda viktigere i terreng enn på landevei, der du er avhengig å ha et lag og det finnes en masse kommersielle lag. I terreng kan du greie deg fint uten et stort lag rundt deg, men du trenger samlinger og et opplegg, og det må begynne tidlig. Både Edvald Boasson Hagen og Lars Petter Nordhaug ble lagt merke til som 14-åringer da de syklet terreng og hevdet seg på terrengcuper rundt omkring.
Saken fortsetter under
Tiltak rettet mot rekruttering, barn og ungdom får for lite ressurser, mener Rune Høydahl. Foto: Per-Eivind Syvertesen
Hva bør et forbund gjøre? – Forbundet skal være der for utøverne. Nå kjemper idretten med så mange andre aktiviteter og tilbud at det er ikke gitt at barn som liker å sykle fortsetter med det. Skal vi få gode utøvere må det brukes ressurser på rekrutteringstiltak for barn og unge, og ikke minst satses på jentene. Forbundet må lage samlinger, skape miljø og reise rundt og motivere ungdom til å fortsette med syklingen. Forbundet må inn og hjelpe til med å utdanne gode trenere, lage bra samlinger og ikke minst mener jeg forbundet nå må se hvor viktig det er å lage egne terrengsykkel- og BMX arenaer hvor unge utøvere slipper å blande seg ut i biltrafikken samtidig som de får god teknikk og utvikler en god motor. Dette gjør forbundet bare i begrenset grad i dag. Det ble opprettet et rekrutteringslandslag for et par år siden, men hva skjedde med det?
Rune Høydahl er opptatt av at barn og unge må prioriteres høyere. Foto: Privat
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.