– Siden byggestart for fire år siden har det vært en skikkelig kamp hele veien. Ekstremt vått terreng og 3 år med nedbørsrekorder har ikke gjort det enkelt å holde framdriften og humøret oppe, sier Snorre Pedersen til Fri Flyt.
20 nye hopp er bygd på delen som åpner til helga, og dermed er antallet hopp doblet i forhold til tidligere.
Lang prosess
– Den lange prosessen med selve byggingen startet med å drenere den planlagte traseen samt legge unna de aller største steinene slik at terrenget fikk tørke opp. Jobbingen fortsatte samtidig på den nedre delen som er åpen i dag. Året etter var det fremdeles ikke tørket tilstrekkelig ned mot dagens start, så da ble det midterste partiet av seksjonen bygget. I fjor, etter to år med tørking var det «E6» partiet som ble gjort ferdig, før det i sommer ble lagt inn en langspurt for å komme helt opp til kryssingen av Moe`town. I alt 20 nye hopp er fasiten. Når snoren klippes lørdag er 20 hopp blitt til 40 og smilefaktoren enda større.
50 hopp neste år
I løpet av neste sesong skal hele sulamitten være ferdig, og da starter løypa helt oppe ved stolheistoppen. Når man til neste år kommer til å rulle utover brua på starten og ned mot den første droppen vil det ligge i alt 50 velvoksne hopp, dropp og step-ups og step-downs mellom syklisten og enden på Rollercoaster.
– Tålmodighetsprøve
– Det skal bli deilig å bli ferdig! På det verste har vi brukt 6-7 ganger så lang tid per bygde meter sammenlignet med de andre maskinbygde løypene, som for eksempel Moe`town. Når jeg i tillegg hadde løypen klar i hodet og hadde syklet den der et par år før vi i det hele tatt begynte å bygge den, sier det seg selv at det har vært en tålmodighetsprøve, sier Pedersen.
Se film fra den nye delen av Rollercoaster:
Neste helg arrangeres verdenscupfinalen i utforsykling i Hafjell, og de norske syklistenes siste svenneprøve før verdenscupen i Gudbrandsdalen er norgescuprunden i Oppdal som går av stabelen i helga.