– Må være et godt tegn at jeg ikke har kvittet meg med bilen
Thomas Klingenberg (27) kjøpte seg en campervan han kunne bo i da han syklet konkurranser rundt omkring i Norge. Nå, syv år etter og uten særlig mange konkurranser, er bilen fortsatt i bruk.
BILTUR: Det har blitt en del Norgesturer med Thomas Klingenbergs campervan. Foto: Thomas Klingenberg.
Lesetid: 3 minutter
– Hvorfor har du en bil du kan bo i?
– Det var en kompis av meg som introduserte meg til tanken. Han hadde selv en bil vi kunne bo i, da vi var og syklet i Nesbyen for noen år siden. Det var mega nice, så den helgen bestemte jeg meg for å skaffe en lignende bil. Kjøpte den i 2017, og har ikke kvittet meg med den ennå – så noe tyder på at det var en bra avgjørelse.
– Hva slags innredning har du?
– Jeg har bygd alt innvendig selv, så det har blitt litt freestyle med god hjelp av YouTube, men det har fungert overraskende bra. Innvendig har jeg fullt kjøkken med koketopp og ovn på gass. Også har jeg varmtvann, både i kran og i dusj – som også går på gass. Det er en helt enorm luksus. Totalt er det tre sengeplasser, mye lagringsplass og en del plass til å bare være.
– Noen innstalleringer du er ekstra fornøyd med?
– Jeg er veldig glad for at jeg har isolert bilen. På denne måten kan det være varmt inne, selv om det er 20 minus ute.
– Hvor mye blir bilen brukt?
– Nå som jeg har blitt litt eldre er det mest i ferier, i tillegg til noen helgeturer. Jeg bygde den i utgangspunktet fordi det var et perfekt sted å bo da jeg konkurrerte på sykkel rundt omkring i Norge. Nå har livsstilen endret seg litt. Det er mer jobb og skole, i tillegg til en økt skaderisikovurdering inni eget hode – som har ført til at jeg synes det er mer kjekt å bare sykle rundt og kose meg.
– Beste minne?
– Det må bli Norgestur i over en måned. Bil – som man også kan bo i – er absolutt den beste måten å se Norge på, vil jeg tørre å påstå.
– Har du hatt noen problemer med bilen?
– Allerede første turen nedover Europa var det rett inn med bilen på verksted i Tyskland. Der måtte jeg fikse bilen for over 2000 euro, så det hadde nok vært svindyrt i Norge. Men det koster jo å holde en bil gående. Og det var kanskje ikke så rart at bilen måtte fikses heller, for den ble brukt i overkant godt på autobahn.
– Noen tips til de som vurdere å gå til innkjøp av en lignende bil?
– Hvis du føler at du har en del fritid er det bare å kjøre på! Den friheten varer ikke for evig. Utnytt den! I tillegg vil jeg tipse om YouTube-videoer når det gjelder innvendig oppussing av bil.
Krypinn – Mercedes Sprinter
Hva: – Mercedes Sprinter
Pris: – 120 000 kr for bilen. Bygde den opp for mellom 60 000 og 80 000 kr.
Soveplasser: – Tre.
Antall netter i året: – I snitt blir det mellom en og to måneder til sammen. Det var enda mer før, men skole og jobb har tatt mer og mer av tiden min i det siste.
Innredning: – Kjøkken med koketopp og ovn på gass. Varmtvann til oppvask og dusj, som også går på gass. Isolasjon, slik at det er varmt selv om det er 20 minus ute.
Husregler: – Har ikke så mange.
Toalettmuligheter: – Hadde et portabelt toalett, men kjæresten min syntes den var ekstremt ekkel. Hun satte rett og slett foten ned. Nå står den utenfor garasjen til foreldrene mine, ha ha!
Hva synes du om denne saken?
Denne saken er skrevet av
Gjendine Eidslott
Journalist
Gjendine Eidslott har jobbet som journalist i Fri Flyt siden 2022. Hun har vært oppsiktsvekkende mange døgn blant spisse topper – både med og uten ski på bena. Gjendine er også interessert i klatring, sykling og andre former for friluftsliv. Har du en sak du tror Gjendine kan være interessert i? Send henne gjerne en e-post:
Ragnhild Eriksrud har mersmak på campervan-livet, selv om hun har bodd fem måneder på Europas veier i sommer.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.