Etter ti år i Hafjell bike park skal Knut Løkås slutte og flytte hjem til Bodø, svenske Daniel Eriksson som blant annet har jobbet i sykkelparken i Fernie skal ta over stillingen.
– Vil noe endres nå som du tar over stillingen? Er det noen tema dere har veldig forskjellig syn på?
– Nei det vil jeg ikke si, tror vi begge to er veldig likt innstilt på å jobbe hardt for å opprettholde og videreutvikle det eksisterende tilbudet, samtidig som vi også ser etter nye måter vi kan gjøre det best mulig for flere brukergrupper å ha det gøy her.
– Dere har pusset opp flere løyper i år og spesielt løypen Illenberg har flere nyheter. Hvilke planer har dere for stinettet sesongen her?
–Vi har lyst å i større grad knytte sammen den fine syklingen som finnes på fjellet med vårt område og gondoltoppen. Illenberg er døpt etter Ole Henrik Illenberger Solgaard. Det er han og en gjeng venner som har bygget hele stien på dugnad. I tillegg til dette har Nameless, Parkløypa og Brattlykkja fått seg en skikkelig oppussing.
Daniel Eriksson er Hafjell's nye driftssjef Foto: Henrik Ulleland
–Trysil satser stort på stisykling om dagen, i hvilken grad påvirker det omsetningen deres?
– At Trysil satser på sykling tror vi er utrolig bra for sporten og oss. Det handler om å rekruttere flest mulig til sporten mer enn å konkurrere om de allerede eksisterende syklistene. Vi har god kontakt med Trysil og synes det er rått det de gjør. Vi håper at de som prøver terrengsykling i Trysil får mersmak og vil teste ut tilbudet vårt også.
– Slik Trysil satser nå går det veldig mye i stisykling. Kommer dere til å satse mer på guiding og eventuell utvikling av bærekraftige stier for stisykling fremover?
– Vi har god kontakt med en lokal, dyktig syklist som driver med guiding. Lars Ragnar Manengen som kjenner fjellet og stiene her oppe bedre enn de fleste, per nå så tar han den jobben som en ekstern aktør. Siden vi nå kun tjener penger på bikeshop’en og heiskort er det i bikeparken vi kommer til å investere fremover. Vi ser og at flere av våre utenlandske gjester kjører en kombo av Järvsö, Åre og Hafjell, jeg ser for meg at Trysil kommer til å bli inkludert i en slik roadtrip i nær framtid.
– Flere ting blir annerledes i år, dere har færre åpningsdager og Knut Løkås skal slutte etter ti år i Hafjell bike park. I kommentarfeltene får dere kritikk for å bevisst kutte ned så mye på åpningsdagene at dere må legge ned. Hva skjer egentlig med Hafjell fremover?
– Besøkstallene midt i uken har rett og slett vært for lave til at vi kan forsvare driftskostnadene med å drifte to store heiser. Vi har troen på en god framtid for Hafjell. Vi tjente mer penger i fjor med reduserte åpningsdager enn vi noen gang gjorde før med åpent hele sommeren, uansett om det blir færre åpningsdager kommer vi ikke til å senke kvaliteten på syklingen her.