Sykkelentusiast Simen Berg tror Alpinco bevisst går inn for at det skal bli underskudd i Hafjell Bike Park, slik at de kan legge ned tilbudet etter sesongen.
HAFJELL ENTUSIAST: Simen Berg slakter Alpinco for måten de opptrer i forhold til Hafjell Bike Park, hvor Berg har vært fast gjest i mange år.
Lesetid: 5 minutter
– De kutter ut avslutningshelga, som tradisjonelt fyller heisen og tømmer sykkelutleia, og de har ikke klart å fylle hotellene og hyttene under VM i terrengsykling. Dette minner om sabotasje, og jeg ser ingen annen grunn enn at de ønsker å få så røde tall som mulig etter endt sesong, for å ha et argument for å avvikle hele sykkelparken, tordner Berg.
– Sjokkerende
Simen Berg har brukt Hafjell Bike park i mange år, og som svært ivrig syklist, fotograf og journalist har han besøkt sykkelparker over hele verden. Etter vårens kaos rundt Hafjell Bike Park –og manglende svar fra eier Alpinco- frykter han planen er å legge ned sykkelparken, som mange mener er blant de beste i verden.
– Det er sjokkerende at de ikke har klart å fylle sengene under VM. Utrolig mange enkle og rimelige tiltak kunne vært gjort, men det har ikke skjedd. Man kan undres på hvorfor, men den profesjonaliteten Alpinco lanserte da de tok over Hafjell glimter med sitt totale fravær, sier Simen Berg.
Tidenes reklamekampanje
En annen sykkelentusiast som også er kritisk til Alpinco er Øyvind Østvedt, som har vært en ivrig bruker av heisbasert sykling siden 90-tallet. I dag jobber han med markedsføring.
– Jeg forstår at man må vurdere og evaluere et ulønnsomt produkt, men jeg forstår verken måten eller tidspunktet det gjøres på. Hafjell Bike Park er i ferd med å få tidenes reklamekampanje i form av VM, og det er merkelig å antyde nedlegging uten at de aner effekten av VM. Hadde dette skjedd to magre år etter VM ville det vært lettere å skjønne, sier Østvedt.
Kunnskapsmangel
Han er heller ikke videre imponert over at Alpinco gjentar kravet om at det er syklistene selv om skal redde sykkelparken.
– Det funker dårlig å kreve mer inntekt samtidig som man gjør produktet dårligere. Dessuten er det jo de store massene som må til for å få fart i omsetningen, ikke de dedikerte syklistene som bor i telt og har med egen sykkel. Det virker som om Alpinco ikke vet hvem målgruppa er, sier Østvedt.
Og legger til:
– Alpinco ikke ser ut til å forstå hvilken verdi jobben som har vært gjort med Hafjell Bike Park har for Hafjell som destinasjon generelt – både sommer og vinter.
– UFORSTÅELIG: Øyvind Østvedt syns det er merkelig at Hafjell Bike Park ikke ser an effekten av VM før de vurderer avvikling av sykkelparken. Foto: Kristoffer Kippernes
– Arroganse fra eierne
Simen Berg mener også at eierne av Hafjell og Kvitfjell har behandlet sine ansatte svært dårlig.
– En drøss ansatte gikk flere uker i vinter uten å ane om de hadde jobb til sommeren. Informasjon fikk de fra media. Arrogansen lå tjukt utenpå eierne. Særlig da de trua syklistene med å komme i sommer, hvis ikke ville de legge ned sykkelparken. Uten selv å løfte en finger for å få folk dit. Det er ei merkelig tilnærming, og jeg mistenker dem for å ha et ikke-uttalt mål om å legge ned hele greia, sier Berg.
Stenger umiddelbart etter VM-finalen
Sykkelentusiasten er ikke i tvil om at det er mulig å tjene penger på sommer- og sykling i Hafjell. Men ikke ved å sitte passiv.
– Få på plass kassaapparatet flere steder i opplevelsen og utnytte den store og økende interessen for sykling. Snart er det VM på Hafjell, men eierne velger å stenge så fort VM er over. Det kan ikke kalles å utnytte noen synergieffekt fra mesterskapet.
– Ingen kommentar
Alpinco ønsker ikke å kommentere utspillene fra Simen Berg og Øyvind Østvedt, og de lover ingenting foran neste sommer i Hafjell.
– Enkeltpersoners synspunkter i forhold til Hafjell Bike Park ønsker vi ikke å kommentere, ut over pressemeldingen vi sendte ut i februar. Det som sto der gjelder fortsatt. Vi jobber hardt med VM nå, og håper folk setter pris på, og forstår det, sier markedssjef i Alpinco, Jordi Somers.
– Hva kan du si om neste sommer i Hafjell?
– Vi må se på tallene og resultatet i høst, når sesongen er over, før vi kan si noe om det. Foreløpig ser det noenlunde bra ut.
Opp til syklistene
I pressemeldingen fra februar understreket Alpinco at Hafjell Bike Park ikke kan finansieres med penger inntjent på vinterproduktet. Daglig leder Odd Stensrud sa følgende i pressemeldingen:
– Hafjell utfordrer alle: bruk anlegget mer – det er det eneste som sikrer framtiden. Med en god økning sommeren 2014 legges grunnlaget for fortsatt drift i 2015.
Og styrelederen utdypet i samme pressemelding:
– Besøkstallene har dessverre ikke stått i forhold til nedlagte ressurser. Antall dagsbesøk må øke kraftig for at kostnadene for driften skal dekkes. Det vil bli etterspørselen som til slutt vil avgjøre produktets fremtid, sier styreleder i Alpinco, Thorvald Sverdrup.
Se hele pressemeldingen fra Alpinco under artikkelen.
ERFAREN: Simen Berg har mange dager i løypene i Hafjell. Her herjer han i noen av verdens beste doseringer i Parkløypa i 2007. Foto: Vigleik Sexe
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.