Oppdal er mest kjent for et flott skianlegg, men enkelte mener at stisyklinga der er minst like bra. Nå har den definitive guideboka til bygdas stiperler kommet.
Terje Nylende og Snorre Setrom Taftø på Våttåhaugan. Foto: Martin I. Dalen
Lesetid: 4 minutter
VPG-gründer, storfjellskjører og enduroentusiast Trygve Sande har fått med seg Joakim Gaupset Eide og Odin Sande til å skrive Stisykkelfører for Oppdal og omegn. Arbeidet har tatt to år, og resultatet er ei bok på nærmere 300 sider, med beskrivelse på norsk og engelsk av 56 stier. De fleste i Oppdal, men også utvalgte favoritter fra nabokommunene Rennebu og Sunndal har fått plass. I tillegg til veibeskrivelse, lengde og høydeforskjell, har alle stiene fått vanskelighetsgradering. De mange bildene er det drevne fotografer som Martin Innerdal Dalen, Terje Aamodt og Kristoffer Kippernes som står for.
– Dere har gått virkelig grundig til verks her, Trygve, hvordan er markedet for ei så omfattende bok fra et relativt lite geografisk område?
– Vanskelig å si, men vi mener sykkelmulighetene her er såpass gode at det er verdt å dra hit og tilbringe noen dager, for ikke å si uker, for å sykle. Samtidig er det ikke så lett å finne de beste plassene uten å være lokalkjent, og da blir ei slik bok uvurderlig. Vi håper den kan brukes i markedsføringa av bygda, og at den kan bidra til å trekke flere sykkelentusiaster hit. Men vi tror også at mange lokale syklister kan oppdage nye favorittstier ved å bruke boka.
– Topografien er velegnet her, med passe bratte fjell. Det gjør at det er framkommelig med sykkel de fleste steder, både opp og ned. Vi har god variasjon, med alt fra kompakt, rask høyfjellssti, til røtter og stein og fuktig jord nede i skogen. I tillegg har folk gått på tur her i alle år og gjennom det opparbeidet mange stier. Vi må heller ikke glemme at Oppdal er Norges største sauekommune. Disse firbeinte vennene har, uten å vite det selv, opparbeidet en hel del fine stipartier for oss syklister. Så har vi jo i løpet av de siste åra fått et relativt stort stisykkelmiljø, der mange bidrar med å rydde og utbedre stiene, legge klopper og slikt.
Arne Radmann på Svarthaugen. Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Kan en ikke like godt gå inn på internett og finne turbeskrivelsene?
– Det kan du si, men vi har tro på at ei slik bok, gjerne i kombinasjon med nettet, blir uslåelig. Vi har lagt vekt på å ta med mange og gode bilder, og jobbet mye med tekstene, slik at boka skal være inspirerende å sitte og bla i. Alle stiene har QR-koder som du kan scanne med smarttelefonen og komme rett inn på stien i det landsomfattende terrengsykkelkartet mtbmap.no. Trondheimskarene Anders Fougner og Ola Endre Reitstøen har hjulpet oss med dette og laget kartene i boka.
Du kan jo ha med boka i sekken, men mange vil sikkert foretrekke å sitte i ro og mak med boka hjemme og velge ut tur. Så kan de scanne QR-koden og ha med seg kartet ut på stien ved hjelp av mobiltelefonen.
– Hvordan er forholdet mellom stisyklister og turgåere i Oppdal?
– Det er godt, så langt vi har erfart. De fleste vi møter syns det ser artig og spennende ut å ta seg fram i ulendt terreng på sykkel. Men det er klart – med økende trafikk øker også potensialet for konflikter. Derfor har vi brukt mye plass i boka, både i innledninga og i turbeskrivelsene, til å oppfordre til hensynsfull ferdsel.
Trygve Sande og Odin Sande på Rauhovdin. Foto: Foto: Kristoffer H. Kippernes
– Har dere syklet alle stiene selv?
– Vi som er hovedforfattere har lagd de aller fleste beskrivelsene, men vi har også hentet inn bidrag fra andre syklister i miljøet. Det må selvfølgelig være et mål å få syklet alt, men det er ikke gjort i en håndvending. Det er ei avkrysningsliste med alle stiene til slutt i boka, slik at folk kan holde oversikt over hvordan de ligger an. Vi må nesten love ut en premie til den første som kommer gjennom alle stiene!
– Jeg går ut fra at Oppdals endurohelt, Mr. Braaap, har bidratt til utgivelsen?
– Han leverte noen stibeskrivelser, men de bar preg av fullstendig mangel på respekt for stivettreglene, samt et evig mas om å «gappe hele dritten» ved vanskelige punkter langs ruta. Vi måtte skrive om alt.
– Hvor får en kjøpt boka?
– Den selges gjennom nettbutikken til VPG og på FFshop.no, i tillegg til den lokale bokhandelen på Domus. De beste sykkelforhandlerne rundt i Midt-Norge vil også ta den inn.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.