TØRR HUMOR: Veteranen Robin Dolve morer seg i et knusktørt Geilo Bike Park. Foto: Vegard Breie
Lesetid: 4 minutter
– Vanligvis må vi jobbe med å drenere sykkelløypene. Men i fjor var det helt spesielt. Vi måtte vanne, sier Clint Butcher.
Clint er medeier og daglig leder i Geilo Bike Park.
Før den tørre fjorårssommeren kom Ski Geilo med følgende beskjed til ham: De ville ikke drive sykkeltilbudet lengre. Det var ikke innenfor kjernen av deres virksomhet.
– Ideen til skisenteret var at noen som brenner for det må drive sykkeltilbudet. So we thought we give it a try, sier Butcher.
Resultatet ble en toårsavtale. Skisenteret driver heis og selger heiskort – Geilo Bike Park vedlikeholder og utvikler stiene og driver utleie og verksted.
Resultatet ble også den beste sykkelsommeren som har vært på Geilo.
Det har vært en rekke ulike sykkelsatsinger på Geilo opp gjennom årene. Er du på ski inne i skogen på solsida, finner du restene av den gamle Pink Park. Men de siste årene har det blitt drevet på Vestlia-siden, og tilbudet har blitt stadig bedre.
Butcher kom til Geilo fra Melbourne i 2003 for å jobbe som skiinstruktør.
– Hvorfor ble du værende?
– You know. It’s not the work, it’s the women!
Etterhvert ble Butcher parksjef for Tirilparken, som i dag er historie. Nå reiser han rundt med Park Crew om vinteren og designer og bygger parker for andre skisentere. Og sommerne – de har han på Geilo, der han bygger og vedlikeholder stier.
– Vi er et ganske lite team, 4-5 personer. Vi brenner for produktet, og produktet er stiene. Vi er er syklister selv – og vi drar ikke et sted får å få frisk luft, vi drar for å sykle.
I dag har Geilo åtte stier, om du inkluderer de tre i barneområdet.
– Det er bra at vi har en egen båndheis og barneløyper, slik at de kan øve seg før de eventuelt tar stolheisen helt opp, sier Butcher.
I tillegg er det bygget en pumptrack og en linje med dirthopp utenfor hotellet i bunnen av heisen, som Geilo Bike Park også vedlikeholder. I hele Hallingdal skjer det utvikling av syklinga.
– Ser du på Geilo som en del av Hallingdal som sykkeldestinasjon, eller er heisbasert sykling en egen greie?
– Vi føler oss definitivt som en del av Hallingdal. Det kommer ofte folk med campingbiler og parkerer her – det er fortsatt lov å stå her, ikke som andre steder – og sykler et par dager hos oss. Så drar de nedover dalen og sykler på andre steder, ofte på Nesbyen.
Men det skjer ting i hele dalen – det er en ny pumptrack på Gol, det er dirt jump parken på Ål ... det er mye å ta av. Med den driftsmodellen de har på Geilo, tjener ikke sykkelparken penger på de som kun kommer for å sykle – det er senteret som tar inntekter fra heiskortsalget.
– Men kanskje har de med en venn som trenger å leie utstyr, eller kanskje de trenger verkstedet.
I fjor var et tørt år.
– Tørt er bra, men det var nesten for tørt. Det var helt uvant for oss, som er vant med regn, sier Butcher.
I år er det åpning 29.juni.
– Folk spør hvorfor vi ikke åpner før. Snøen ligger ofte lenge på Geilo, så det er svaret på hvorfor vi åpner da. I år smelter snøen fort, men om snøen forsvinner fortere får vi bare mer tid til å vedlikeholde og bygge stiene. Så det vil være bra for åpningen.
Deretter er det åpent hver dag i uka fram til skolestart og i helger etter det og i hele høstferien.
– Jeg tror vi får til 73-74 driftsdager. Det er bra om du sammenligner med andre, sier Butcher.
– Foran ifjor inngikk dere en toårsavtale. Hva skjer videre?
– Vi skal ha et møte nå snart med den nye ledelsen (tidligere daglig leder i Ski Geilo, Andreas Smith- Erichsen, har sluttet). Vi håper det skal gå bra. Vi er interessert i en langvarig avtale, siden vi ønsker å investere i produktet – i stiene.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.