Gaffel: FOX 34 Talas
– Byttes til FOX 36 Float nå i disse dager; så fort importør Cyklon har fått den inn. Da får jeg en litt grovere gaffel med litt mer justeringsmuligheter. Passer bra for en gammel utforgubbe!
Shock: FOX RP23 CTD
– Justerbar retur + Climb, Trail og Descend innstillinger. Slik jeg bruker Slashen er det mye sense i disse tre innstillingene: Climb for transportetapper oppover på grus og asfalt, Trail for generell stisykling, og Descend for å dra på nedover.
Hjul: Bontrager Rhythm Comp. 650b.
– Veksler mellom Bontrager og Schwalbe dekk. For tiden satt opp slangeløst med Schwalbe Magic Mary foran og Hans Dampf bak. Begge med Supergravity (forsterkede) sidevegger. Jeg hater å punktere!
Gir: SRAM XO1
– Ett drev foran med 32tenner, 11-delt kassett. Jeg kommer aldri til å kjøre stisykkel med frontgir igjen!
Sete og setepinne: Bontrager Evoke 3 på Rock Shox Reverb setepinne
– Har kjørt heve/ senkepinne siden 2011, men dette er første erfaring med Reverben, og jeg er frelst: Smooth, trinnløs, og ingen wire som må smøres eller byttes.
Styre og stem: Burgtec RideWider styre (1,5 tomme rise) og Gusset stem (50mm)
– Begge fra Extremebikes. Styret er ukappet på 780mm, men jeg vurderer å trimme det ned til 760mm.
Emils tjuvtriks:
– Som gammel utforsyklist ser jeg at jeg ender opp med å sette opp sykkelen min ganske grovt for at den skal være mest mulig morsom nedover. Da jeg syklet aktivt, og selvsagt hadde både utforsykkel og stisykkel var jeg opptatt av at stisykkelen skulle være lett og kjapp bortover/ oppover. Nå som Slashen er min alt-i-ett-sykkel, er det nedoveregenskapene som prioriteres. Når jeg har vært slem mot sykkelen min får jeg god hjelp av gutta på Oslo Sportslager til å fikse de tingene jeg ikke bør prøve å fikse selv.
Annet stæsj:
– Mozart SRG kjedefører fra Solvang Racing. Skal utrolig mye til for å miste kjedet med de nye XX1/ X01 gruppene fra SRAM, men SRGen på 103 gram gir den ekstra forsikringen jeg ønsker meg, og har i tillegg bashguard, så det dyre drevet slipper å bli dunket inn i stein og fjell hvis (når) jeg gjør noe dumt. Ellers har jeg en liten stoppeklokke på styret: DMC Moto Trainer som har fulgt meg og syklene mine siden 2008. Det er sagt og skrevet mye klokt og avansert om trening, men ett enkelt og etter min mening avgjørende prinsipp er at du må trene på det du vil bli god på! Både utfor og enduro handler om at du skal kjøre fort ned en krevende løype mens noen tar tida på deg. Så da må du jo for f#en ut og ta tida på deg sjøl på trening for å se om du faktisk forbedrer deg, og kjører fort!
Se Emils stæsj i galleriet under!