POPULÆR TREND: Enduro har for alvor fått fotfeste i Norge. Her er John-Ola Buøy under NesbyEnduro 2015. Foto: Kristoffer H. Kippernes
Lesetid: 8 minutter
Av alle trender som har truffet det internasjonale terrengsykkelmiljøet, var kanskje rittformen enduro den minst overraskende. Enduroritt appellerer både til tursyklisten med fokus på lek fremfor trening, til puristen som først og fremst bruker ritt til å oppleve nye steder og stier og til fartsfanatikeren som ligger i hardtrening gjennom vinteren for å gruse konkurrenter gjennom sommeren. Konkurranseformatet er tilbakelent, sosialt og prakka fullt med god stisykling, uten at man mister driven som et ritt bør ha for å være nettopp det.
At du trenger en spesiell, dedikert terrengsykkel for å delta skal ingen påstå, men det er en gruppe sykler som egner seg bedre enn andre, og må nærmest regnes som obligatorisk for solide plasseringer på de este rittene i Norge. Syklene i denne kategorien har som regel rundt 150-160 millimeter vandring foran og bak. Noen litt mer, noen litt mindre. Du kan komme deg unna med en lettere stisykkel i enkelte ritt, kanskje til og med spare tid.
Men som en generell anbefaling vil vi løfte frem syklene som vi tidligere kalte topptursykler eller grove stisykler.
NEST BEST: Espen Johnsen under enduro-avslutningen i fjor. Foto: Tore Meirik
Til forskjell fra mange stisykler er gjerne ga ene og tidvis bakdemperne kraftigere. Med det menes det at de er dimensjonert for enda røffere behandling, og i de dyrere prisklassene finnes gjerne dempere som har flere justeringsmuligheter og mer avansert teknologi.
Sistnevnte spiller ikke så stor rolle om du ikke er interessert eller innehar kompetansen på demperne, men om det går fort og hardt for seg, er en stiv gaffel og dempere som ikke går varme en fordel uansett dine mekanikerevner.
Kraftige bremser er like viktig som på utforsykler, og en heve-/senkepinne er en nødvendighet, siden du kommer til å ønske å heve setet i tråkkepartier og motbakker der pulsen er høyest. Som alltid spiller også her dekkene en stor rolle, men du må nok belage deg på å kjøpe et ekstra sett eller to, for å kunne skifte ødelagte dekk og skifte dekk om det plutselig skulle komme en regnstorm av episke dimensjoner.
Og for all del: Du behøver ikke å stille i ritt eller akseptere begrepet enduro på noe som helst vis. Så lenge du sykler oppover bare for å komme til skikkelige utforkjøringer, hvor det skal kjøres for fullt, vil du trives på disse syklene. Om du synes trend og hype er like interessant som å klippe gresset, er syklene likefullt ravende festlige.
Her ser du utvalget av sykler:
Cannondale Jekyll Carbon 2
Fakta om Cannondale Jekyll Carbon 2
PRIS: 54 200,- RAMME: Karbon HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: Lefty SuperMax Carbon 2.0 DEMPEVANDRING F/B: 160mm/160mm-95mm GIR OG DRIVVERK: SRAM x1/X01 BREMSER: SRAM Guide RS STYREOPPSETT: Cannondale C1 780mm styre på FSA Gravity Light stem SETEOPPSETT: WTB Silverado Team sete på KS Lev setepinne HJUL: WTB Frequency i25 felger på Formula nav DEKK: Schwalbe Hans Dampf Snakeskin 2.35 Performance STØRRELSER: S, M, L, XL
ELEGANT: Slik ser Cannondale Jekyll Carbon 2ut.
Kanskje litt i strid med Cannondales tidligere varianter av grove stisykler, er Jekyll overraskende nett og elegant. Men tro ikke for et sekund at dette er en slapp nudel av en sykkel.
Skulle du være bekymret for hva Jekyll tåler, er det bare å sette på en inspirerende film med Jerome Clementz, som aldri sykler annet enn lynraskt og hardt med sedvanlig fransk dra-på-stil.
Lav vekt gir allikevel en viss allsidighet, ytterligere forsterket med muligheten bryteren på styret gir til å nesten halvere vandringen bak. Så navnet fortjener den, bare husk at den også innehar Mr. Hydes aggresjon.
BMC Trail Fox 03
Fakta om BMC Trail Fox 03
PRIS: Ukjent RAMME: Aluminium HJULSTØRRELSE: 29 GAFFEL: RockShox Pike RC DEMPEVANDRING F/B: 1160mm/150mm GIR OG DRIVVERK: SRAM GX1/X1 1x11 BREMSER: Shimano SLX STYREOPPSETT: BMC 750mm styre på BMC 45mm stem SETEOPPSETT: Fizik Nisene sete på Fast Ace setepinne HJUL: DT Swiss E512 felger på SRAM nav DEKK: Onza Ibex FRC60 2.4 STØRRELSER: S, M, L
SVEITSISK: Slik ser BMC Trail Fox 03 ut.
Med sin topografi skulle man tro at sveitsernes sykler er gjennomtestet hva angår bratt og rask sykling. Geometrien er tydelig rettet mot nedoversykling.
Store hjul, 67 grader styrevinkel, korte kjedestag og 51mm fremløp på gaffelen tilsvarer trygg sykling i fart uten at det blir slapt og tregt. APS-opphenget er ikke ulikt DW-link, med to ledd som kobler hovedramme og bakramme sammen.
Cane Creek DB Inline-demperen byr på nok justeringer til å virkelig kunne nstemme sykkelopplevelsen. Med dønn solide utstyrslister og gjennomtenkt design burde det være liv laga for Trailfox i norske enduroritt.
YT Capra al
Fakta om YT Capra al
PRIS: 28 990,- RAMME: Aluminium BAKDEMPER: Rockshox Monarch Plus R HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: RockShox Yari RC GIR OG DRIVVERK: SRAM GX BREMSER: SRAM DB5 STYREOPPSETT: RaceFace Æffect styre og stem SETEOPPSETT: SDG Duster sete på Rockshox Reverb setepinne HJUL: DT Swiss E1900 Spline DEKK: Maxxis High Roller II STØRRELSER: S, M, L, XL
UNG: Slik ser YT Capra alut.
I selskap med alle de store merkene, er YT et relativt ungt selskap. Startet i 2006, tuftet på å levere gode sykler til konkurransedyktige priser. Det har de ikke sluttet med, og selv om de ikke har vokst seg like store og brede som sine landskamerater i Canyon, har de likevel gjort seg bemerket.
Da først og fremst i de mer gravitasjonsbaserte grenene i sykkel som utfor og dirt med superstjerner som Andreu Lacondeguy og Cameron Zink.
Capra-modellen er deres enduro-alibi. Superslakk styrevinkel, freske farger, karbon eller alu-ramme og mye utstyr for pengene burde friste mang en norsk syklist i 80/20-serien. Med norsk importør i ryggen burde man kunne føle seg trygg til tross for at det er netthandel også. Den franske endurostjernen Bryan Regnier er karismatisk frontfigur i Enduro World Series.
GT Sanction Pro
Fakta om GT Sanction Pro
PRIS: 39 999,- RAMME: Aluminium BAKDEMPER: Fox Float X HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: Fox Float 36 GIR OG DRIVVERK: Shimano XT BREMSER: Shimano SLX STYREOPPSETT: RaceFace Chester styre og stem SETEOPPSETT: WTB Silverado Race SL sete, KS Lev setepinne HJUL: Shimano SLX nav, Stans Rapid felger DEKK: Maxxis High Roller II 2.4 STØRRELSER: S, M, L, XL
KOMPROMISSLØS: Slik ser GT Sanction Pro ut.
GT signerte i forkant av 2016-sesongen Anneke Beerteen til endurosatsingen, og Sanction vil være hennes verktøy til Enduro World Series. Og dette er ikke en sykkel som later som om den er noe annet enn nettopp det; et rent verktøy for å dra inn pallplasser i EWS.
170mm vandring foran og 66 grader slak styrevinkel i kombinasjon med brede dekk på lette hjul antyder at dette er en konkurransesykkel, og ikke for stier av det lette slaget.
Altså er ikke dette en sykkel som blir med på et 8020-ritt en dag og langtur over Rondane dagen etter. Om enduro er et kompromiss mellom utforsykling og stisykling, kan Sanction regnes som kompromissløs.
Canyon Strive AL 6.0 Race
Fakta om Canyon Strive AL 6.0 Race
PRIS: 21 599,- + mva og frakt RAMME: Aluminium HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: RockShox Pike RC BAKDEMPER: RockShox Monarch Plus R DebonAir GIR OG DRIVVERK: SRAM GXx11 BREMSER: SRAM Guide R STYREOPPSETT: RaceFace Respond styre og stem SETEOPPSETT: SDG Circuit sete, Rockshox Reverb Stealth setepinne HJUL: DT Swiss E1700 Spline DEKK: Maxxis Highroller II og Minion semislick 2.3 STØRRELSER: S, M, L
BILLIG: Slik ser Canyon Strive AL 6.0 Race ut.
Vi er langt forbi punktet hvor man bare kunne avfeie Canyon som et billig internettmerke. Tyskerne tar utvikling seriøst, og endurosykkelen Strive ble tråkket til en solid andreplass sammenlagt i Enduro World Series før Fabien Barel la opp. Nå er det nærliggende å tro at den kunnskapsrike franskmannen vil bidra med mye input på produktutvikling.
Men ikke for det, den nåværende sykkelen har alt du trenger. Særegent for Strive er deres shapeshifter-teknologi, som gjør at du kan endre både vandring og geometri med et hendeldytt og litt jukking.
Teknologien er heller ikke bare forbeholdt toppmodellene. Er du opptatt av å kunne gønne på nedover, men likevel tråkke deg opp frem med æren i behold på stitur, bør streberen fra Tyskland sjekkes ut. Strive kommer i ”vanlig” og ”race” geometri, hvor sistnevnte byr på et lenger overrør for de som trives i høy fart. Billig er den også!
Trek Slash 9.8
Fakta om Trek Slash 9.8
PRIS: 59 000,- RAMME: Karbon BAKDEMPER: RockShox Monarch Plus RC3 DebonAir HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: RockShox Pike RC GIR OG DRIVVERK: SRAM X1 BREMSER: Shimano XT
GITARIST: Slik ser Trek Slash 9.8 ut.
Nei, vi snakker ikke om gitaristen i Guns n' Roses, men en av de mest populære endurosyklene på markedet.
Slash er hakket grovere enn kompisen Remedy fra samme fabrikk, og byr på 160 millimeter vandring foran og bak, besørget av spesialkonstruerte Rockshox-dempere. Med en styrevinkel på slake 65 grader er det ingen tvil om at det skal dras på nedover, ei heller om at noe allsidighet her er droppet til fordel for ren fart.
Om du ønsker å kombinere endurorittene dine heller med turer på Hafjell enn langturer innover marka, er Slash et dønn trygt valg som vil gi deg mye moro.
Specialized Enduro Elite 650B
Fakta om Specialized Enduro Elite 650B
PRIS: 41 998,- RAMME: Aluminium HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: Rockshox Pike RC GIR OG DRIVVERK: SRAM X1/GX BREMSER: SRAM Guide R STYREOPPSETT: Specialized Demo styre, Specialized XC stem SETEOPPSETT: Specialized Henge sete, Specialized Command Post Ircc setepinne HJUL: Roval DEKK: Specialized Butcher/Slaughter 2.3 STØRRELSER: S, M, L
ERFARING: Slik ser Specialized Enduro Elite 650B ut.
Specialized var på ingen måte sent ute med å navngi syklene sine etter denne trendy grenen. Snarere tvert i mot, de var først ute før konkurranseformatet hadde fått navn.
Modellen Enduro har vært med i en årrekke i forskjellige inkarnasjoner. Specialized var en av de første produsentene som var ute med 29-tommere med mye vandring, men de har ikke glemt av de som måtte ønske seg mindre hjul.
En dyrere variant av denne er det vi trolig får se terrengsykkellegenden Jared Graves på i 2016, da han har gått fra kred-merket Yeti til ”the big S” før sesongskiftet. #enduro, der altså.
Kona Process 153
Fakta om Kona Process 153
PRIS: 34 990,- RAMME: Aluminium BAKDEMPER: Rockshox Monarch RT HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: Rockshox Pike RC Solo GIR OG DRIVVERK: SRAM GX BREMSER: Shimano Deore STYREOPPSETT: Kona XC styre/stem SETEOPPSETT: SWTB Volt Sport SE sete på KS Lev Integra setepinne HJUL: WTB STp i29 felger på Novatec nav DEKK: Maxxis Minion DHF EXO 2,3 STØRRELSER: S, M, L, XL
TILBAKELENT: Slik ser Kona Process 153 ut.
Konas litt tilbakelente og joviale image har appellert til terrengsyklister siden tidlig nittitall. Process-plattformen tok markedet med storm da den kom for et par år siden, og 153 er den mest endurovennlige i familien.
Navnet kommer fra antall millimeter vandring på bakhjulet, og mens dette er en rask og kapabel sykkel for enduro-ritt, er den også en morsom sykkel til stisykling der fokus heller mot å få luft under hjulene mer enn å komme hjem med nye KOMer.
Med et av de laveste overrørene vi vet om, samt en typisk lang, lav og slak geometri, er dette et kremeksempel på dagens moderne geometri.
Så, la moroa begynne.
Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5
Fakta om Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5
PRIS: 41 500,- RAMME: Karbon BAKDEMPER: Fox Float DPS HJULSTØRRELSE: 27,5 GAFFEL: Fox Float 34 FIT4 GIR OG DRIVVERK: Shimano XT BREMSER: Shimano XT STYREOPPSETT: Race Face Ride 35 styre og stem SETEOPPSETT: SDG Circuit MTN sete på Rockshox Rebverb setepinne HJUL: Answer Atac EM Boost DEKK: Schwalbe Hans Dampf / Rock Razor 2.35 STØRRELSER: 16, 18, 20 og 22 tommer
UNDERDOG: Slik ser Cuba Stereo 160 C:62 Race 27,5 ut.
2015 ble sesongen da den så langt ganske anonyme Greg Callaghan slo gjennom for alvor, og gjorde seg mer bemerket enn lagkameraten, det beskjedne franske esset, Nico Lau.
Ikke bare fikk han underdog-stempelet, han viste at man heller ikke trenger 160 millimeter vandring, ved å vinne på en Stereo140.
Vi presenterer likevel 160-versjonen her. I langt mindre skrikende farger enn team-modellen får du en super-funksjonell utstyrspakke bestående nesten utelukkende av Shimano XT, med pålitelige Fox-dempere både foran og bak som holder et gjennomprøvd demperoppheng i gang. Aluminiumsversjoner finnes også.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.