Med elmotor på stisykkelen kan du få opptil to-tre ganger så mye stisykling som uten motor. Men ikke uten baksider. Dette er fordelene og ulempene med elektrisk stisykling.
KAN VÆRE LEKEN: En trend innen elsykler er at produsentene også lager lettere modeller med mindre motor og batterier. Det gjør også at syklene blir mer lekne. Foto: Jørgen Braastad/VG.
Lesetid: 4 minutter
Med stisykkel med elmotor kan du oppleve stisykling slik det skal være; smale og tekniske flytstier, krevende kruks både opp og ned og masse moro – ikke ulikt frikjøring på ski.
Men med elmotor på sykkelen er aktiviteten også noe litt annet – ikke minst juridisk. Og kanskje også etisk?
Elsykler - både de som er laget for stisykling og ikke – fungerer slik: En elektrisk motor begynner å hjelpe til så lenge du tråkker på pedalene og farten er under 25 km/t. Uavhengig av om det er flatt, opp- eller nedoverbakke.
Dermed får du hjelp der det er slitsomt, men du kan likevel ha det mer eller mindre like gøy der det ikke er slitsomt som om du var på en vanlig sykkel.
Grovt sett fins det to typer elektriske stisykler; tradisjonelle elsykler og en type hybridsykkel. Sistnevnte har svakere motor og mindre batteri, og disse syklene veier mye mindre.
Specialized sine SL-varianter og Trek E-Caliber er et eksempel på denne typen sykkel, som er såpass mye lettere enn vanlige stisykler, fordi den tunge motoren er mindre, at de i praksis kan bli mer effektive.
Terrengsykkel tester hvert år de mest spennende nyhetene innen elsykler. I 2024 har vi testet flere av de råeste modellene.
Rekkevidden på elmotoren varierer veldig og rekkevidden er avhengig av mange faktorer. Ofte oppgis opp mot 100 kilometer under optimale omstendigheter, men i praksis kan det være mindre, og alle slike tall må tas med ei klype salt.
Sykler du en tur med mange høydemeter og bruker motoren flittig, vil batteriet tømmes fortere. Uansett hvilken sykkel du har eller hvilke tall som oppgis skal det godt gjøres å gå tom for kraft såfremt du passer på ladingen.
Fulldempa el-stisykler begynner på 40 000 -50 000 kroner, og de dyreste bikker 150 000 kroner. Forskjellen mellom prisklassene er som ellers på sykler; jo dyrere sykkel, jo lavere vekt, og utstyr fra øverste hylle gjelder.
Forskjellene i motoren ligger ofte i vekt, brukervennlighet, betjening og tilpasningsmuligheter. Det kan være variasjoner i hvordan motorene kutter når du slutter å tråkke, og de kutter tvert eller gir en mer gradvis overgang til null hjelp.
Hva er lovene og reglene?
To typer regelverk gjelder; Ferdselsregler og motorregler.
Ferdselsregler: I all hovedsak er elsykling tillatt på linje med vanlig sykling, men det fins unntak. Disse handler mest om konkrete områder og lokale bestemmelser, som gjør at du bør sjekke hva som gjelder for området du har tenkt å sykle i.
Motorregler: I Norge og Europa ellers kan elmotoren gi maks 25 km/t og nominell kraft på 250 watt. Nominell sier noe om hvor mye kraft den leverer over gitt tid – dermed kan kraften oppleves som ulik mellom sykler og motorer.
Tukler du med dette blir sykkelen fort en moped, og helt andre regler gjelder – noen med mer eller mindre dramatiske juridiske konsekvenser.
Trodde du elsykler var noe helt nytt? Slett ikke! Her gir vi deg en rask innføring i det som er historien om elsykkelen, med utvikling av modeller og elsykkelmotorer.
Hva er fordelene med elsykkel på sti?
Du får rett og slett sykla mye mer med mindre energibruk. Det er ikke nødvendigvis slik at turene blir lengre, men du kan bruke vesentlig mindre krefter. Du bruker mindre krefter og kan holde høyere fart, først og fremst i motbakkene.
…og ulempene?
Mye høyere vekt og høy pris – regn med 10 000 -20 000 kroner ekstra for sykkel med elmotor. En elektrisk stisykkel kan være minst 10 kilo tyngre enn en tilsvarende sykkel ute motor, og det reduserer kjøreegenskapene i nedoverbakke.
I tillegg kommer etikken – for noen er det en alt for stor kamel å svelge at man bruker motor. Men det er opp til seg selv! Hvis du er usikker før du blar opp 50 løk for ny sykkel, såp fins det gode muligheter for å leie elsykkel i Norge.
I dag har Klima- og miljødepartementet gitt en forskrift som gjør stisykling med elsykkel i Oslomarka lovlig.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.