Østmarka er et yndet sted for Oslos stisyklister og viktig for de aktive syklistene. Statsforvalteren har imidlertid utredet alternativer til nasjonalpark, som kan gjøre sykling forbudt i deler av marka. Sykkelmiljøet frykter konsekvensene av forslaget.
KAN BLI FORBUD: Statsforvalterens forslag til nasjonalpark i Østmarka innebærer at deler av Østmarka kan få forbud mot sykling. Foto: Kristoffer H. Kippernes / Statsforvalteren i Oslo og Viken
Lesetid: 4 minutter
– Det kan bli katastrofe for oss og andre som driver idrett, sier Jørn Michalsen til Terrengsykkel.
Han er leder i ritt- og arrangementkomiteen i IF Frøy, som har sitt kjerneområde i Østmarka, hvor deres medlemmer trener og klubben arrangerer ritt.
Statsforvalteren i Oslo og Viken har utredet alternativer for nasjonalpark i Østmarka. Forslaget de anbefaler, innebærer en sonefordeling som i utgangspunktet gjør sykling forbudt i et større område av marka.
– I det mest omfangsrike alternativet med tanke på naturverninteresser, anbefaler vi at det ikke settes restriksjoner på sykling utover hva som ligger til grunn ellers etter friluftslova i område A, - mens sykling i område B, C, D og E (mulig nasjonalpark) vil kunne være på veier, og de stier eller løyper som er merket og eventuelt tilrettelagt for dette.
Det skriver seniorrådgiver i klima- og miljøvernavdelingen hos Statsforvalteren, Christian Hillmann, i en epost til Terrengsykkel.
IF Frøy arrangerer blant annet det populære Terrengsykkelrittet, hvor en del av løypa faller inn i den foreslåtte forbudsområdet. Deres ønske er å kunne drive med sykling uten for store begrensninger og for mye byråkrati.
– Hvis ikke vi kan få lov til å utøve terrengsykling, er det som om man stengte Intility Arena eller Bislett for de idrettene som drives der. Her vi bor er det ingen andre muligheter for å bruke marka, sier Michalsen.
Terrengsyklistenes interesseorganisasjon bekymret
– Vi er redd for at det blir vanskeligere å bruke marka.
Han reagerer på at prinsippet om at sykling er tillatt så fremt det ikke er forbudt, er snudd.
– Man velger en motsatt løsning fra hva som er vanlig løsning etter markalov og friluftslov. At sykling kun skal være tillatt på de stiene som er spesielt dedikert til det. Det er restriksjonene som må begrunnes, ikke tilgangen, sier han.
Med data fra treningsappen Strava og ferdselsteller, samt kvalitative intervjuer og tilgjengelig litteratur, skulle rapporten kartlegge bruken av Østmarka.
Moland i NOTS mener denne rapporten som kilde er spinkelt grunnlag alene.
– Heatmap (et varmekart som viser Strava-brukeres bruk, red.anm.) er mye hetere oppi nord enn i sør. Vi stusser litt på hvor viktig det har vært som premissleverandør. Rekreasjonssyklisten bruker nødvendigvis ikke Strava så mye når det er snakk om stisykling. Det er isåfall gjerne for å spore hvilke stier man sykler, ikke fart eller lengde.
I sør av de foreslåtte områdene for nasjonalpark har man lagt sonen tett ut mot bebodde områder. Øst for Siggerud finner man blant annet populære områder for stisykling som Tømmeråsen, Bysætermåsan og Kjerringhøgda.
–Der, i sør, har man jo valgt å legge nasjonalpark helt ut til utfartsporter. Med samme du forlater parkeringsplassen. Selv om en kanskje ikke leser det på Strava, er det et mye brukt utfartsområde, sier Moland.
– Vil jobbe iherdig for at konsekvensene blir så små som mulig
Både NOTS og IF Frøy har vært i møter med Statsforvalteren og har opplevd møtene som konstruktive.
Det er ennå tidlig i prosessen med nasjonalparken, og i øyeblikket er forslaget send til Miljødirektoratet, som skal komme med sin faglige vurdering.
Etter at Klima- og miljødepartementet har gitt tilbakemelding på Miljødirektoratets vurdering, sendes det tilbake til Statsforvalteren på høring, og «det vil også bli lagt opp til en bred medvirkningsprosess i forbindelse med en slik høring», skriver Statsforvalteren på sin nettside.
NOTS og IF Frøy sier de kommer til å følge prosessen videre tett.
Styreleder i NOTS, Moland, varsler at de kommer til å ta kontakt med Miljødirektoratet for å være med i den faglige vurderingen deres.
– Frem til et eventuelt vernevedtak kommer vi til å jobbe iherdig for at konsekvesene for sykling blir så små som mulig, at vi skal kunne sykle så tett som mulig opp til i dag. Dersom en går for forslaget til Statsforvalteren, da starter vi på nytt med et annet arbeid. Da skal vi inn og finsnekre. Da skal vi være med på å legge lista for hvilke stier som skal være med. Der kommer vi om nødvendig til å mase oss inn.
I Statsforvalterens forslag presiseres det at sykling på grusveier i Østmarka ikke vil falle under forbudet.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.