TILBAKE PÅ TOPP: Supertalentet Brage Vestavik har vært effektiv de to månedene som har gått siden han brakk ryggen under trening i Australia. Søndag suste han rett tilbake i norgestoppen i utfor. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 6 minutter
Vestavik kræsja stygt under trening til verdenscuprunden i Australia i vår, og pådro seg to kompresjonsbrudd i ryggen. Søndag var han tilbake i utforkonkurranse, og selv om formen ifølge Brage selv er bare 80 prosent av maks, så var han klart raskest uansett klasse.
– Jeg trodde aldri det skulle gå så bra i dag, målet var egentlig bare å komme gjennom løypa og få noen gode turer på utforsykkelen, så jeg er skikkelig stoka på å slå alle, forteller Brage Vestavik.
Men tiden 3.12.09 slo han dagens beste seniorløper og nest raskeste syklist, Isak Leivsson, med knappe fem sekunder.
Søndagens runde i den skandinaviske cupen var Brages andre dag på utforsykkel etter kræsjen i Australia. Han sykla stisykkel da Hafjell Bike Park åpner forrige helg, og det er fire uker siden han sykla for første gang siden uhellet.
– De siste månedene har det vært mye jobbing for å komme tilbake igjen. Jeg starta med tøyeøvelser på Olympiatoppen, og etter hvert rolig trening på matte, og så litt styrke. Etter en måneds tid sykla jeg igjen, men da ville det vært krise hvis jeg kræsja. Det er først nå jeg har kunnet dra på ordentlig, sier Vestavik.
– Kjenner du noe til skaden nå?
– Ja, det er ganske vondt når jeg sykler, og nokså stivt, men jeg er så stoka på å kunne sykle igjen, så får jeg bare vite tenna sammen og takle smerten!
I FORM: Brage Vestavik beviste at han er i godt slag selv om det er bare to måneder siden han brakk ryggen i Australia. Foto: Tore Meirik
Kutta ut skolen
Etter fjorårssesongen ble Brage proff på laget til sykkelmerket Devinci. Nå har 17-åringen kutta ut skolen, og gjør ingenting annet enn å jobbe for å bli bedre på sykkelen.
– Jeg hadde noen lange diskusjoner med mor og far om dette, men vi fant ut at dette er best. Avtalen med Devinci er en drøm som går i oppfyllelse, men det er nå det begynner, det er nå jeg skal gjøre jobben. Heldigvis er jeg like motivert som før. Mange spør om skaden har satt meg tilbake og gjort meg redd, men jeg har kræsja før og kommer til å gjøre det igjen, så jeg har lært mye og fått masse positivt ut av det også, forteller han.
– Hvordan er egentlig hverdagen til en proff utforsyklist på 17 år fra Mysen?
– Livet er helt rått! Det eneste det handler om når vi er ute og reiser er å bli god til å sykle, andre fikser alt annet. Siden jeg er junior må jeg gjøre litt sånne junioroppgaver, bære ut søpla og sånn, men det er bare moro! Når jeg er hjemme går det i egentrening. Jeg kunne ikke bedt om mer!
Brage får foreløpig ingen lønn, men det vanker bonus for gode plasseringer i konkurranser.
– Hvordan var tiden i Australia rett etter uhellet?
– Jeg skjønte det var alvorlig da de kjørte morfin i arma mine og satte på meg krage da jeg lå der i løypa. Jeg husker lite, de første tre dagene etter kræsjen er litt borte for meg. Jeg ble syk av morfinpillene, og spydde og besvimte på flyplassen da vi skulle hjem. Da fikk vi ikke reise, og det bar tilbake til sykehuset. Fikk ikke dra hjem før dagen etter, og jeg huska ingenting av dette da jeg våkna etter enda ei natt på sykehus. Så kjørte jeg rullestol hele veien hjem, og fikk sitte på første klasse med flyselskapet Emirates, det var fett!
– Var du noen gang redd karrieren kunne være over?
– Vel, de stressa mye med beina og armer, av frykt for at jeg skulle bli lam. Det var ganske sketchy. Jeg har aldri vært innlagt på sykehus før, så det var litt ekkelt da de drev med alt mulig slags utstyr og herja med meg. Nå håper jeg å være 100% om 3-4 uker. Og da gjenstår mye trening som må bygges opp igjen.
Nedjusterte målene
Brage har justert målene for sesongen etter ryggskaden. Før var det topp 10 i alle verdenscupkonkurransene og VM, men nå er ambisjonene mindre.
– Jeg skal være med på alle verdenscuprunder og VM, med gjennomføring og læring som hovedmål. Få mye tid på sykkelen rett og slett. Akkurat nå er jeg ikke der at jeg kan satse på topp 10 i verdenscup. Løypene er sjukt mye røffere og hardere, og krever mye mer både fysisk og mentalt enn løypene her hjemme, sier Brage, som har halvannen sesong igjen som junior.
PROFF: Brage Vestavik er Norges yngste utforproff – og Norges beste. Foto: Tore Meirik
Klar for Horgi ned
I høljregnet på Voss søndag beviste han i hvert fall at norgestoppen er innen rekkevidde med kjempemargin.
– Jeg gjorde en del småfeil, og kjørte langt fra noe perfekt run. Jeg sklei ut en del, det var sjukt glatt, jeg måtte jobbe for å holde meg på sykkelen. Planen var å få sykkelfølelsen igjen, dette var andre dag på utforsykkel etter kræsjen. Jeg var ikke så opptatt av plassering, men er selvsagt dritstoka på at det gikk så bra! Det vanskeligste i dag var å holde seg på sykkelen og pushe, det var så sjukt glatt. De nye delene på toppen var bare gjørme, men det er åpnere på slutten, som gjør løypa raskere enn tidligere, sier Vestavik.
Mandag er han tilbake på stisykkelen, for å kjempe om seieren i Horgi ned, og akkurat som i fjor er han på lag med elvepadler Julian Stocker og skikjører Dag Sandvik.
Topp tre Skandinavisk Cup 2016, Voss:
Jenter, 10-12:
Kine Haugom
Gutter, 10-12:
Emil Haugom
Ole Kristian Opheim Lydvo
Isak Sveinsson Thørud
Gutter 13-14:
Matias Johansen
Mikkel Jemtegaard
Brage Meltvedt
Gutter 15-16:
Atle Hagen Laakso
Marius Jemtegaard
Anton Branäs
Menn, junior:
Brage Vestavik
Simen Smestad
Frikk Hess-Bolstad
Menn, senior sport:
Tom C. Nedrebø
Anders Veland
Even L´Orsa
Kvinner, senior sport:
Lise C. Nedrebø
Menn, masters:
Øyvind Østvedt
Bjørn Ballangrud
Olav Aga
Menn, senior elite:
Isak Leivsson
Henrik Myhrvold
Thomas Klingenberg
Kvinner, senior elite:
Vera Leivsdottir
Frida H. Rønning
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.