/ Surf
 / Unstad

Emil Sollie avslører detaljene bak nordlys-bildet

Hvilke innstillinger hadde de på kameraet? Hvilket objektiv brukte de? Her får du vite alt om nordlys-bildet av Mick Fanning.

Sist oppdatert: 19. desember 2016 kl 13.49
DETALJER: Les hvordan de klarte å ta nordlys-bildet i Lofoten. Foto: Mats Grimsæth / Red Bull Content Pool
DETALJER: Les hvordan de klarte å ta nordlys-bildet i Lofoten. Foto: Mats Grimsæth / Red Bull Content Pool
Lesetid: 3 minutter

I forrige uke ble Emil Kjos Sollie og Mats Grimsæth verdenskjente etter at deres bilde av surfproff Mick Fanning i Lofoten gikk viralt. Bildet ble blant annet omtalt i The Guardian og The Telegraph, og reportasjen til NRK er sett av over en halv million. Mot slutten av forrige uke ble det lansert en video av hvordan de tok bildet, men det har til nå vært helt uklart hvordan de rent teknisk klarte det.

Flere anerkjente fotografer har latt seg forbløffe av bildet, som fanger Fanning som surfer under nordlyset på Unstad.

Nå letter Sollie på sløret, og forteller alle detaljene rundt bildet.

– Hva slags utstyr ble brukt?

– Utstyret som ble brukt var to Nikon-kameraer. Et Nikon D800 portrettformat med en 20mm f. 1.4 og D5s med 50mm f 1.4 i breddeformat. 

(Artikkelen fortsetter under bildet)

emil2
emil2

UTSTYRET: Her er utstyret som ble brukt. Foto: Emil Kjos Sollie

– Hvordan plasserte dere kamera/blitzer?

– I vannet hadde Mats med seg et Elinchrom ELB 400w med actionhode (kort brenntid). På land hadde vi to Elinchrom Ranger RX 1100w .Alt dette var sunket med Elinchrom EL-skyport. Kameraene hadde samme vinkel på, så nære vannkanten som mulig. Begge blitsene på land var plassert omtrent 200 meter til høyre for kamera, for å fylle inn lys fra den siden. Mats hadde jeg plassert i vannet til venstre i bildet (siden det var en høyrebølge måtte han ligge der).

– Hva slags kamerainnstillinger ble brukt?

– På begge kameraene var innstillingene synkroniserte og ble satt etter hvor mye nordlys, månelys også videre som var til gitt tidspunkt. På de bildene som har gått viralt de siste dagene var innstillingene:

  • Kamera  D800/D5

  • Lukker 6 sec

  • Blender f.1.8

  • ISO 200 (native)

(Artikkelen fortsetter under bildet)

emil1
emil1

Her er et utdrag fra RAW-fila hvor man ser nordlys, surfing, mørk bakgrunn, fryst ved å blitse. Pin-sharp!

– Er det snakk om dobbel-eksponering, eller lang eksponering med blitzsynk på andre lukkergardin?

– For å kunne ta et slikt bilde som dette må man egentlig bruke to eksponeringer. En med lang lukker for å plukke opp nordlyset og en med kort for å fryse action i bildet. Man kan også fryse action i bildet ved å bruke blits med rask brenntid. Det er det som er gjort her. Om det punktet i bildet du blitser opp, i utgangspunktet er mørkt uten blits, vil bevegelser bli fryst i dette området om man blitser det opp med en blits med rask brenntid. Vi brukte 6 som sagt 6 sec lukker på bildene. Jeg liker å bruke rundt 6-10 sec lukker på nordlys for at bevegelsene i nordlyset ikke skal smudge seg ut og for at stjærnere skal bli klare og ikke danne en «hale». Shutteren ble åpnet i det Mick droppet inn og blitsen ble, uavhengig, utløst med en trigger i det vi trodde han gjorde noen bra maneuvers. Trodde, fordi vi faktisk ikke så en dritt av hva som skjedde fra land. Hehe! Vi lot altså shutteren stå åpen for suge opp lyset og «male» backdroppen og adda surfing inn i bildet med å blitse opp Mick. Blitsen var altså «shutteren»  i det bildet her!S/O til Nikon og Elinchrom for at det støttet prosjektet. Som de fleste skjønner, det her hadde ikke vært mulig uten støtte med utstyr. 

12-35-00_ordinary_1200123123123
12-35-00_ordinary_1200123123123

Her er bildet av Mick Fanning som gikk viralt. Foto: Emil Kjos Sollie og Mats Grimsæth / Red Bull Content Pool

Publisert 19. desember 2016 kl 13.49
Sist oppdatert 19. desember 2016 kl 13.49

Relaterte artikler

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen