LEO OG TERJE: Leo Cittadella og Terje Haakonsen tar over importen av Hovland Snowskates.
Lesetid: 2 minutter
Nå skal trioen spre Hovland Snowskates i Norge. Cittadella og Haakonsen har gjennom flere år hatt et nært forhold til gründerne Ryan Braski og Dan Russel i det Minnesota-baserte merket.
Leo Cittadella forteller til Fri Flyt at han opprinnelig fikk forespørsel i 2023 fra Hovland i USA, om han og Haakonsen kunne ta over distribusjonen i Norge og Europa.
«In The End» har blitt et prakteksemplar av en snowskatefilm og et eksempel til etterfølgelse for alle som skal lage noe tilsvarende.
– Den gang var jeg i prosessen med å sluttføre snowskatefilmen In The End, som tok mye tid og ressurser. I tillegg skulle jeg ivareta et familieliv. Kapasiteten var ikke der og jeg svarte nei, sier filmskaperen til Fri Flyt.
Men da filmen var ferdig og premieren unnagjort, hadde idéen modnet på både Haakonsen og Cittadella. De følte at tiden var inne for å starte agenturet.
Bli med til Uvdal og Rune Lundsørs unike museum. Snowboardfanatikeren har mer enn 250 brett fra sportens opprinnelse, via snurferen og de første norske produksjonsbrettene. Her er også sjeldne promodeller fra selveste Craig Kelly og vår egen Terje Håkonsen sin aller første signaturmodell.
Når artikkelen skrives, er Terje Haakonsen på reise i Japan og leker på brett både med og uten bindinger. Fra andre siden av jordkloden formidler Haakonsen til Fri Flyt at hans rolle i prosjektet blir å drive produktutvikling, samt å vise hvor gøy det er å drive med brettsport.
– I tillegg vil jeg avlive myten om at snowskate er vanskelig og poengtere at du trenger lite utstyr og kort bakke for å ha det moro på snowskate, forteller Haakonsen.
Cittadella tilføyer at det er en utbredt holdning at snowskate er vanskelig:
Fakta om Hovland Snowskates
Hovland Snowskates ble etablert av Ryan Braski og Dan Russel sesongen 2011/2012 i byen Hovland i Coock County i Minnesota i USA.
Byen ble grunnlagt av de norske utvandrerne Ole Brunes og Niels Ludwig Eliassen i 1888.
Med plassering nær grensen til Canada, langs kysten av Lake Superior, ble det først søkt myndighetene om å kalle byen for Chicago. Etter avslag på søknaden, sendte Ole Brunes sin kone Anna Brunes inn ny søknad om å kalle byen Hovland, oppkalt etter hennes bestefars gårdsbruk på Hoffland i Ålesund.
Hovland ble byens navn i 1889 og rundt 120 år senere lanserte Ryan Braski og Dan Russel de første snowskatene fra samme område, med det norsk-klingendende navnet Hovland Snowskates. I dag regnes merket som den største produsenten av snowskates i verden.
I 2023 lanserte de filmen In The End, som var brettsporthistoriens første, rendyrkede snowskatefilm. Filmen ble produsert av norske Leo Cittadella - med sterk, norsk representasjon gjennom teamkjørerne Reidar Halding Øren og Terje Haakonsen.
Vis mer
– Det er motsatt, nemlig veldig enkelt å lære og en lavterskelaktivitet som knapt krever snø for å fungere. På en snowskate kan du leke i hagen eller der det måtte passe deg. Det er det som er unikt med snowskate og den gleden vil vi at så mange som mulig skal få øynene opp for, sier snowskate-entusiasten.
De første grepene trioen vil gjøre er å holde demoer, og skru ned prisene.
– Det blir veldedighet en god stund fremover, og vi gjør dette fordi vi ønsker å spre gleden av å stå på snowskate. Vi legger oss på USA sine priser pluss frakt og mva, sier Cittadella om produktene som skal selges gjennom egen nettbutikk.
– Snowskate til folket, legger han til.
Hovland Snowskates skal ha lager i Oslo. Planen er å satse i Europa sesongen 2025. Cittadella forteller at de ser for seg å promotere snowskate i sentrale alpeområder.
Se film fra VM i snowskate i Solheisen / Hemsedal fra 2023
Det liknet mer en snowboardkonkurranse fra sportens spede begynnelse på 80-tallet, da miljøene samlet seg for å leke på snø og ingen helt visste nivået på de andre før de så det i levende live.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.