TAC: Terje i lufta - tror på rekord

– Jeg tror det er mulig å nå 10 meter. Men det vil variere fra kjører til kjører, avhengig av vekt og triks, sier Terje Håkonsen. Etter at verten sjøl sjekket ut buen på quarterpipen i The Oakley Arctic Challenge i Midtstuen, beordret han enkelte justeringer.

Sist oppdatert: 28. februar 2007 kl 21.28
VERTSKAPET: Terje sjekker ut buen. Foto: Sveinung Svendsen
VERTSKAPET: Terje sjekker ut buen. Foto: Sveinung Svendsen
Lesetid: 4 minutter

Tekst: Mirja C. Finstad

– Jeg tror det vil være mulig for noen av kjørerne å nå 10 meter, men det vil variere fra kjører til kjører, avhengig av vekt og hvilket triks han gjør. En rookie, som veier lite, vil maks kunne komme opp i 6 -7 meter, sier Terje Håkonsen.

Bare små justeringer er gjort på monster-quarterpipen til i dag, etter at de første kjørerne følte seg fram i går. Alle 26 kjørerne har kommet, og er i full gang med å teste ut Terjes byggverk.

For ikke å forstyrre kjørerne når de trener, er hele området stengt frem til fredag for både presse og publikum. Kun en håndfull bransjefotografer og internasjonale magasiner som Onboard, Future og Method Mag er sluppet inn på området.

Tirsdag formiddag: Mellom de våte snøfnuggene setter Henning Marthinsen utfor. Han er førstemann ut. Han tar et par fartsprøver, før han forsiktig toucher coping og sklir ned igjen.

Treningen er offisielt i gang.

– Jeg kjører fra andre utgang. Hvis jeg hadde kjørt fra toppen, hadde jeg kjørt rett igjennom hele quarterpipen, flirer Marthinsen.

TAC har jobbet sammen med vitenskapsfolk og entreprenører for å designe den nye bakken. Utøverne vil i år kunne oppnå en fart på 90 km/t ved hjelp av et 24 meter høyt stillas. Derfra kan de velge mellom tre utganger, som gjør det lettere å variere den tekniske vanskelighetsgraden på triksene ved ulike hastigheter.

Alle deltakerne har fått et skjema, beregnet ut i fra sin kroppsvekt, som forteller dem hvor høyt det er forsvarlig at de kan gå, hvor stor fart be kan og bør ha i forhold til hvilket triks de vil ta, og hvor mye g-krefter de vil oppleve.

For eksempel vil en kjører på 85 kg, som setter utfor utgang nr. 3, kunne komme 10 meter over copingen. Da trenger han på det meste en fart på 95 km/t. Denne farten vil gi en g-kraft på opptil 4.

Etter noen runder, er gutta blitt litt varmere i trøya, og høyden kommer i takt med triksenes vanskelighetsgrad. Terje har vel og merke hatt høyden og triksene på plass fra første runde. De andre deltakerne klapper og plystrer mens forbildet leker med monsteret sitt.

Yngstemann, og dagens ivrigste, Dimi De Jong (12), har ingen forbilder blant den stjernespekkede kjørelisten.

– Jeg liker best Eero Ettala, sier han.

Dimi gjorde seg kjent internasjonalt etter sin imponerende kjøring med seniorerne i O`Neill Evolution. Selv etter en kraftig hjernerystelse fortsatte den lille, store mannen konkurransen. Nå er han med i TAC for første gang. På spørsmål om den lille gutten er redd for den digre arktiske quarterpipen, svarer han "nei, jeg er bare superstoka på å få kjøre den"!

I neste øyeblikk er nederlenderen nok en gang på vei opp bakken for å kjøre.

– Oi, det var stort!, kommenterer den svenske rookien Zebastian Landmark (15) da han ankommer Midtstuen.

Etter sitt første run forteller han at han syntes det var ”skummelt, men grymt”, mens han gliser fra øre til øre. Litt senere måtte han kjøle ned en blåveis og verandaleppe med en isklump.

– Jada, det går bra, smilte han, mens han fremdels synes det var ”grymt” å kjøre.

Selv om det er gråvær, fuktig og plussgrader, lover shaper Claes Høgstrøm topp forhold i quarteren hele uken.

– Hvis været forandrer seg, tilpasser vi quarteren sånn at den er maksimal til enhver tid, sier den svenske eksperten.

– Det er en del smådumper og litt vanskelig å få samme retning ut hver gang. Du vil helst 90 grader, men noen ganger er du på vei inn på platået, andre ganger lander du i bånn. Jeg er ikke helt kompis med den ennå, men jeg tror det skal funke, sier Henning Marthinsen om den første treningen tirsdag.

Publisert 28. februar 2007 kl 11.26
Sist oppdatert 28. februar 2007 kl 21.28

Relaterte artikler

FÅR NY SJEF: Marcus Kleveland og resten av landslagsgjengen får ny kollega i Brettforbundet. Foto: Syo van Vliet / Red Bull Content Pool
Tidligere sportssjef gjør comeback etter syv år

Harstad skal løfte Brettforbundet

CRAIG KELLY: En av tidenes mest innflydelsesrike brettkjørere. Foto: Vianney Tisseau//Burton
Anmeldelse av The Darkest White - boken om Craig Kelly

Et åpent sår i snowboardhistorien er sydd igjen

METHOD AIR: Arrangør og brettlegende Rune Lundsør har ikke ligget på latsiden. Foto: Trygve Holte
Oldboys NM i Uvdal

– Dro på helt sykt

SPLITTET I FINNMARK: To splitboardere på vei opp Koppartind i Troms under splitboardfestival i Finnmark(!). Bilde: Christian Nerdrum
Se film og bilder fra festivalen i Finnmark

7 myter om splitboarding - knust og bekreftet

TORGEIR I MIDTEN: I 2010 pådro Torgeir Berre seg en brutal ryggmargskade på snowboard i New Zealand. Her har vi ham tilbake på snø under Høvdingen av Høgevarde. Bilde: Even Brekke
Se film og bilder fra sløsjfesten på Høgevarde:

Sløsjfest på Høgevarde: – Stemningen var høy

NYE TALENTER: Unge og gamle får mulighet til å kjøre med og mot Mons Røisland & Co. Foto: Magnus Gulliksen
Mons Røisland inviterer til familiedag i lokalanlegget

Kjør med stjernene i Kirkerud: – Lavterskel

IKKE FULL JEKK: Skal du tweake litt, så hjelper det å slippe til litt blod og luft til ankler og knær. (Snowboarder Markus Olimstad i parken på Tryvann). Foto: Christian Nerdrum
Alltid full jekk eller variere litt?

– Gøy å ikke være så fastspent

DE SEKS: Her har du de seks mest vanlige stedene å grabbe på brettet. Foto: Christian Nerdrum
Grabs - Dos and don'ts

– Det er noen ulovlige også

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen