TAC: En arktisk historie

Mandag braker det løs i Midtstuen i Oslo. Friflyt.no vil gi deg jevnlige oppdateringer på nett. Men, først litt arktisk bretthistorie.

Sist oppdatert: 24. februar 2007 kl 10.34
NÆRMER SEG: Mandag starter The Oakley Arctic Challenge. Her fra 2006. Foto: Frode Sandbech
NÆRMER SEG: Mandag starter The Oakley Arctic Challenge. Her fra 2006. Foto: Frode Sandbech
Lesetid: 3 minutter

Tekst: Mirja C. Finstad

Etter 1994-sesongen droppet Terje Håkonsen verdenscupen. Han syntes systemet var fastlåst og ikke hjalp til med å utvikle sporten.

Hvem er verdens beste snowboarder? De som deltar i flest konkurranser, og med best gjennomsnittlig resultat, ender opp med flest poeng? Mest sannsynlig ikke.

Kjernen og opprinnelsen til Ticket To Ride-filosofien (TTR) kan spores tilbake til dette øyeblikket i Terjes liv. Et liv som har vært tett sammenvevd med snowboardkjøringens historie.

I 1998 sjokkerte han alle ved å si nei til å være med i OL. Han begrunnet det med at gamle, korrupte menn umulig kunne ha noe å tilføre snowboard. At alt de brydde seg om, var å nå unge tv-seere og tjene penger på det. Dette var ikke noen boikott, som mange anså det som, det sprang ut av en filosofi. Og Terje hadde rett. OL i Nagano ble absolutt ingen milepæl for utvikling av sporten.

I stedet for å bli med på OL-sirkuset, etablerte Håkonsen i 1999 sitt eget alternativ: The Arctic Challenge. En milepæl i bretthistorien. En hel uke fullstendig dedikert til kjørerne. Snowboarding, skateboarding og surfing i fantastiske, arktiske omgivelser i Nord-Norge. En uke bestående av å ha det gøy med venner, samtidig som en konkurrerte på et høyere nivå enn i OL.

Vinteren 2002 går Det Internasjonale Snowboardforbundet (ISF) konkurs etter å ha kjempet mot FIS i seks år. Et knippe bransjefolk henvender seg til Terje for å danne noe nytt. Terje var motvillig, vel vitende om verdien av den totale uavhengighet TAC har. Men Ticket To Ride (TTR) overbeviser han om å samarbeide med sin solide filosofi, lik hans egen: Konkurranser som er kjørerbaserte, har ekte snowboardverdier og fokus på progresjon av sporten. Terje og hans TAC blir plassert i sentrum for TTRs World Tour. Ni store konkurranser verden over, skulle gi billetter til å kjøre i TAC. Derav navnet Ticket To Ride.

I dag er det litt annerledes. Men filosofien som startet det hele, progresjon og utvikling, er det vktigste. I fjor åpnet Terje for at unge talenter, rookies, og hittil ukjente kjørere, også kunne kvalifisere seg til TAC via en åpen kvalifiseringskonkurranse. Det var her Henning Marthinsen så sitt smutthull. Etter fjorårets suksess fortsatte det konseptet, og i år kunne en kvalifisere seg via tre konkurranser.

Hvordan det blir neste år, er uvisst. Det som er sikkert, er at TAC stadig vil utvikle seg, ikke bare i takt med sporten.

De vil styre takten.

PS: TAC starter mandag. Utover uken vil kjørerne ha rolige oppvarminger sånn at de blir vant til quarteren, før de setter inn nådestøtet lørdag 3. mars. Men kampen om å nå timetersrekorden, og få med seg Oakleys gullklokke og 300.000 kroner, vil foregå hele uken. Rekorden er Heikki Sorsas fem år gamle hopp på 9,3 meter.

Alle fjorårets topp 10-kjørere i TTR er invitert. Resten av de 24 deltakerne har kvalifisert seg denne sesongen (via O´Neill Evolution, The Grand Prix og Transition Misson).

Billetter til TAC kan kjøpes på billettservice.no for 175 kroner.

Publisert 24. februar 2007 kl 10.30
Sist oppdatert 24. februar 2007 kl 10.34
annonse

Relaterte artikler

CRAIG KELLY: En av tidenes mest innflydelsesrike brettkjørere. Foto: Vianney Tisseau//Burton
Anmeldelse av The Darkest White - boken om Craig Kelly

Et åpent sår i snowboardhistorien er sydd igjen

METHOD AIR: Arrangør og brettlegende Rune Lundsør har ikke ligget på latsiden. Foto: Trygve Holte
Oldboys NM i Uvdal

– Dro på helt sykt

SPLITTET I FINNMARK: To splitboardere på vei opp Koppartind i Troms under splitboardfestival i Finnmark(!). Bilde: Christian Nerdrum
Se film og bilder fra festivalen i Finnmark

7 myter om splitboarding - knust og bekreftet

TORGEIR I MIDTEN: I 2010 pådro Torgeir Berre seg en brutal ryggmargskade på snowboard i New Zealand. Her har vi ham tilbake på snø under Høvdingen av Høgevarde. Bilde: Even Brekke
Se film og bilder fra sløsjfesten på Høgevarde:

Sløsjfest på Høgevarde: – Stemningen var høy

NYE TALENTER: Unge og gamle får mulighet til å kjøre med og mot Mons Røisland & Co. Foto: Magnus Gulliksen
Mons Røisland inviterer til familiedag i lokalanlegget

Kjør med stjernene i Kirkerud: – Lavterskel

IKKE FULL JEKK: Skal du tweake litt, så hjelper det å slippe til litt blod og luft til ankler og knær. (Snowboarder Markus Olimstad i parken på Tryvann). Foto: Christian Nerdrum
Alltid full jekk eller variere litt?

– Gøy å ikke være så fastspent

DE SEKS: Her har du de seks mest vanlige stedene å grabbe på brettet. Foto: Christian Nerdrum
Grabs - Dos and don'ts

– Det er noen ulovlige også

INVITERER: Krister Kopala deler erfaring på Splitboard Festival i Finnmark. Foto: Nikolai Schirmer
Kopala inviterer til splitboardfestival i Finnmark

– Smal sak å finne god snø

annonse
INDY AIR: Markus Olimstad i en backside 360 med indygrab. Foto. Christian Nerdrum
Backside 360 på snowboard

– Nå skal vi nørde litt

FYSISK: – Jeg føler en slags konstant uro i kroppen, og har hatt fysisk arbeid siden jeg kutta ut videregående etter første klasse, sier Krister Kopala. Foto: Anders Vestergaard
Brettfenomen Krister Kopala

– Snowboard ble utløpet for uroen

MELON: Markus Olimstad i en backside 180 melon.
Frontside og backside 180

– Det første trikset jeg lærte meg

LEO OG TERJE: Leo Cittadella og Terje Haakonsen tar over importen av Hovland Snowskates.
Blir importør av snowskate

Haakonsen satser nytt

KJEKS GAMES: Mons Røisland sikret seg to bronser på 24 timer under X Games i Aspen, Colorado. Foto: Brettforbundet
Røisland med to X Games-medaljer på under 24 timer

Takker oppkjøring på Geilo: – Perfekte forhold

Lille Alaska ligger på Hurum.
Se film fra brettkjøringen i Drøbaksundet

Unik mulighet: – Bratteste jeg har kjørt

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen Vesteng | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen