Tekst: Mirja C. Finstad
Etter 1994-sesongen droppet Terje Håkonsen verdenscupen. Han syntes systemet var fastlåst og ikke hjalp til med å utvikle sporten.
Hvem er verdens beste snowboarder? De som deltar i flest konkurranser, og med best gjennomsnittlig resultat, ender opp med flest poeng? Mest sannsynlig ikke.
Kjernen og opprinnelsen til Ticket To Ride-filosofien (TTR) kan spores tilbake til dette øyeblikket i Terjes liv. Et liv som har vært tett sammenvevd med snowboardkjøringens historie.
I 1998 sjokkerte han alle ved å si nei til å være med i OL. Han begrunnet det med at gamle, korrupte menn umulig kunne ha noe å tilføre snowboard. At alt de brydde seg om, var å nå unge tv-seere og tjene penger på det. Dette var ikke noen boikott, som mange anså det som, det sprang ut av en filosofi. Og Terje hadde rett. OL i Nagano ble absolutt ingen milepæl for utvikling av sporten.
I stedet for å bli med på OL-sirkuset, etablerte Håkonsen i 1999 sitt eget alternativ: The Arctic Challenge. En milepæl i bretthistorien. En hel uke fullstendig dedikert til kjørerne. Snowboarding, skateboarding og surfing i fantastiske, arktiske omgivelser i Nord-Norge. En uke bestående av å ha det gøy med venner, samtidig som en konkurrerte på et høyere nivå enn i OL.
Vinteren 2002 går Det Internasjonale Snowboardforbundet (ISF) konkurs etter å ha kjempet mot FIS i seks år. Et knippe bransjefolk henvender seg til Terje for å danne noe nytt. Terje var motvillig, vel vitende om verdien av den totale uavhengighet TAC har. Men Ticket To Ride (TTR) overbeviser han om å samarbeide med sin solide filosofi, lik hans egen: Konkurranser som er kjørerbaserte, har ekte snowboardverdier og fokus på progresjon av sporten. Terje og hans TAC blir plassert i sentrum for TTRs World Tour. Ni store konkurranser verden over, skulle gi billetter til å kjøre i TAC. Derav navnet Ticket To Ride.
I dag er det litt annerledes. Men filosofien som startet det hele, progresjon og utvikling, er det vktigste. I fjor åpnet Terje for at unge talenter, rookies, og hittil ukjente kjørere, også kunne kvalifisere seg til TAC via en åpen kvalifiseringskonkurranse. Det var her Henning Marthinsen så sitt smutthull. Etter fjorårets suksess fortsatte det konseptet, og i år kunne en kvalifisere seg via tre konkurranser.
Hvordan det blir neste år, er uvisst. Det som er sikkert, er at TAC stadig vil utvikle seg, ikke bare i takt med sporten.
De vil styre takten.
PS: TAC starter mandag. Utover uken vil kjørerne ha rolige oppvarminger sånn at de blir vant til quarteren, før de setter inn nådestøtet lørdag 3. mars. Men kampen om å nå timetersrekorden, og få med seg Oakleys gullklokke og 300.000 kroner, vil foregå hele uken. Rekorden er Heikki Sorsas fem år gamle hopp på 9,3 meter.
Alle fjorårets topp 10-kjørere i TTR er invitert. Resten av de 24 deltakerne har kvalifisert seg denne sesongen (via O´Neill Evolution, The Grand Prix og Transition Misson).
Billetter til TAC kan kjøpes på billettservice.no for 175 kroner.