Som sponsorsjef i DNB Nor-konsernet sitter Jacob Lund på pengesekken til mye av idretts-Norge. Banken er hovedsponsor for ski-, fotball-, skiskyting- og friidrettsforbundet. I fjor gikk de også inn som generalsponsor for Norges Snowboardforbund.
– Vi inngikk avtalen fordi vi ville nærme oss en målgruppe vi ikke har hatt kontakt med tidligere, forteller han til Fri Flyt på vei inn til flyet som skal ta han til Aspen, USA.
Da Fri Flyt for to år siden snakket med den mektige sponsorsjefen, var han langt fra positiv til brettsporten. Han hevdet det først og fremst var nisjebrands og merker som henvendte seg til fjortiser som var interessert i å sponse sporten. Lund mente man ikke skulle overdrive verdien til snowboardheltene.
– Hvis du ser på antall utøvere er det fotball og håndball unge mennesker driver med, sa han til Fri Flyt for drøyt to år siden.
Nå er imidlertid tonen en helt annen. I løpet av et år får Lund med seg de aller fleste viktige sportsbegivenhetene. Før jul var han derfor på tribunen under Air & Style i München.
– Det var et imponerende arrangement med ungdom, rock og toppidrett på en arena. Nå gleder jeg meg til å følge X Games, sier han og legger til:
– Dette er en sport med idrettsungdom som har en driv, energi og motivasjon som skiller dem fra annen norsk ungdom. I tillegg har de mot, er positive og veldig våkne, forteller han.
Har dere oppdaget showboardlandslaget for sent?
– Nei. De har jo aldri hatt en generalsponsor tidligere, så vi har oppdaget det før alle andre i norsk næringsliv. Snowboardforbundet er spennende og landslaget består av veldig kjekke ungdom. Jeg håper vi kan bidra til å gjøre dette enda mer interessant for flere.
– Tror du flere næringslivsaktører vil følge etter DNB Nor og se verdien i å sponse snowboardutøverene?
– Det kan hende. Vi synes i hvert fall det er spennende arrangement å ta med kunder til. Dette er en ressurssterk og oppegående målgruppe. Gjennom snowboardforbundet kan vi appellere til unge mennesker på en spennende måte.