Til tross for sterke resultater de siste sesongene, sliter Snowboardforbundet med å skaffe nok inntekter. Forbundet mangler hele 70 prosent av budsjettert minstekostnad for landslaget kommende sesong og står i fare for å måtte legge ned store deler av landslagssatsingen. Målsetningen om OL-gull i 2010 henger derfor i en tynn tråd.
– Vi opplever at snowboard får mer oppmerksomhet enn noen gang og miljøet er sterkt og tydelig. Vi tror nok det er mange der ute som ønsker et samarbeid, men forbundet har nok rett og slett ikke prioritert sponsorarbeidet nok, sier generalsekretær Ole Slyngstadli i en pressemelding.
Etter tidenes medaljevinter må Snowboardforbundet nå vurdere å la landslag og talentutvikling gå på sparebluss kommende sesong.
– Å måtte legge ned landslagsvirksomheten nå er paradoksalt med tanke på at vi har utrolig gode resultater å vise til, sier fortsetter Slyngstadli.
Norges Snowboardforbund har et godt samarbeid med Olympiatoppen og mottar 30 % av landslagsmidlene derfra. I tillegg inngikk Snowboardforbundet i fjor flere samarbeidsavtaler, blant annet med Dagbladet, en verdifull avtale som sikrer forbundet og samarbeidspartnere synlighet.
– Etter at Tine gikk ut som hovedsponsor kom forbundet for sent i gang med å skaffe nye sponsorer. Vi er nå i god dialog med flere interessenter, men vi har ikke signert kontrakter så langt. Nå er det tre måneder til sesongstart, så dette er en helt uholdbar situasjon for oss, sier Snowboardforbundets generalsekretær Ole Slyngstadli.
– Vi ser oss nå om etter nye sponsorer og håper vi finner noen raskt.
Med Kjersti Buaas og Andreas Ygre Wiig i spissen har landslaget hentet inn medaljer i verdens mest prestisjetunge konkurranser fra OL til X-Games. Norske juniorer vant tre gull og ble beste nasjon i FIS Junior VM. Juniorene stakk også av med beste pris under årets WSF Rookie Fest.
- Fjorårets resultater viser at vi med riktig satsning framover definitivt har flere medaljekandidater til OL i 2010, sier landslagssjef Vidar Nyhus.
– Arbeidet med å bygge opp et vinnerlag til OL er i gang, men på grunn av den økonomiske situasjonen må dette muligens legges på is, fortsetter Nyhus i pressemeldingen.
– Så mye gull for penga får ikke sponsorer noe annet sted, mener generalsekretær Ole Slyngstadli, som nå håper nye sponsorer vil være med å støtte gullsuksessen.
– Vi vet at flere tunge sponsorer er interesserte i å følge landslaget frem mot nye seire, men vi forstår også at det tar tid for store virksomheter å skape rom i sine budsjetter. Nå håper vi at løsningen skal finnes i samarbeid med flere bidragsytere, både offentlige og private, avslutter han.