Etter noen ukers utsetting er det unike prosjektet i ferd med å bli realitet. Tirsdag formiddag rullet en lastebil inn på det frosne gresset ved Nedre Foss ved Akerselva i Oslo sentrum, som for tiden er dekket av 15 cm snø.
På lasteplanet stod oransjelakkerte stålelementer importert fra Polen, sveiset på mål fra friluftsetaten i Oslo kommune: En rainbow, en S-boks, to kink-rails, noen junior-rails, og ikke minst, Norges lengste rail på 20 meter.
– Nå skal det kjøres på snø. Jeg regner med å hente 30 lass fra Valle Hovin, sier Guttrom Hoff i Oslo kommune/park- og idrett, til friflyt.no.
På plass var representanter fra kommunen, railprodusenten Steel Fiber og snowboarder Danny Larsen, som ble hyret inn på kort varsel dagen før. Han hjalp til med å peke ut hvor elementene bør stå.
– Jeg tror det blir dritkult. Jeg har snakket med flere utlendinger som er veldig misunnelige på snowboardere og jibbere i Oslo nå, sier Larsen.
Oslo kommune er uten tvil i front i europeisk sammenheng. Fri Flyt kjenner ikke til andre storbyer som har hostet opp hundretusenvis av kroner til railpark midt i en bykjerne. Det hele er et prøveprosjekt finansiert med tippemidler og offentlige kroner. Dersom anlegget blir brukt, og unngår hærverk, kan det bli permanent.
Kommunen ønsker nå å samle et knippe utøvere og politikere som kan kaste glans over åpningen.
– De neste dagene skal vi kjøre på med snø. Så satser vi på å inivitere noen dyktige kjørere til åpningen, sier Emil Ager-Wick, seksjonsleder i Friluftsetaten.
Åpningen blir torsdag 12. januar klokken 15.
Friflyt.no kommer tilbake med dekning av åpningsarrangementet.