– Like bra som Alaska

Vi tok en prat med Mads Jonsson om hans nye tv-prosjekt «Project Norway».

Sist oppdatert: 4. april 2011 kl 11.32
NEDEDAGER: Mads Jonsson nyter heisbasert Stranda-pudder, mens helikopteret venter på godvær.
NEDEDAGER: Mads Jonsson nyter heisbasert Stranda-pudder, mens helikopteret venter på godvær.
Lesetid: 4 minutter

Mens snøen laver ned over Stranda – på sin sjette dag på rad, tok vi en prat med Mads Jonsson som er i området for å samle materiale til sitt nye filmprosjekt. Fri Flyt har sett noen av klippene fra fersk storfjellskjøring på Sunnmøre og kan bekrefte at dette blir noe å se frem til!

Se flere bilder fra de siste dagene på Stranda under saken.

– Hva har du satt i gang nå?

– Vi holder på med noe vi kaller Project Norway. Det startet lett med en idé om en ekspedisjon gjennom Jotunheimen, så utartet det seg til en helikopter-shoot på Sunnmøre også. Mye av tanken bak turen var å få muligheten til å se hva som finnes av kjøring i norske fjell. Fordi jeg har brukt mye av min tid på å reise rundt og kjøre pudder andre steder, er dette noe jeg ikke har hatt tid til tidligere.

– Hva har dere gjort så langt?

– Utfordringen med å filme her i år har helt klart vært været. Vi kom rett etter det hadde vært blått og pudder i to uker. Nå har det bare vært blått en gang på tre uker. Det er ikke første gang vi er borte i problemet med vær og lange venteperioder, men dette begynner å gå mot en av de turene hvor jeg har ventet lengst.

– Men dere har hatt en blåværsdag?

– Det er en av de beste dagene jeg har hatt noensinne. Den følelsen av å komme ut og få en visuell følelse av hva vi har her som terreng var spesiell. Det er ikke det samme som å se fjellene fra fly eller fra veien.

– Å fly med helikopter for å filme ski eller snowboard er ofte kontroversielt...

– Ja, det skal legges til historien at det er mange toppturentusiaster i Norge som motstiller seg slik helikopterbruk. Og det er helt klart et vanskelig spørsmål. Hvorfor skal vi få lov til det i forhold til andre? Derfor synes jeg det er morsomt at vi sitter et sted hvor staten er fremsynte nok til å se at vi gjør dette kun fordi vi prøver å promotere hvor flott naturen er. Her kan vi vise frem toppturmulighetene i landet for et internasjonalt samfunn. Jeg håper bare folk har forståelse for at dersom vi skal være konkurransedyktige i vår bransje, så er vi avhengig av dager med helikopter.

– Hva kommer Project Norway til å bli?

– Hovedmålet er å lage en tv-serie. Ikke bare har vi lyst til å vise verden hva vi har av fjell, vi har også lyst til å gjøre det visuelt og spennende for mannen i gata. Etter så mange år på reisefot til fjell rundt omkring i verden, er det motiverende å se at vi har terreng som er like bra som Alaska her i Norge. En ting er å se det. En helt annen ting er å ta og føle på det.

– Hvilke kjørere kan folk forvente å se?

– Mye avhenger av at vi får støtte til å fortsette tv-satsingen. Det er vanskelig å overbevise folk om produktivitet med nytt terreng og rykte om mye dårlig vær, men jeg har på følelsen at dersom vi får lov å fortsette blir det etter hvert mulig å invitere kjørere fra utlandet. For nå er det Terje Håkonsen, Christopher Kværnberg, Mikkel Bang og jeg som står på for å få materiale til Project Norway.

– Hva slags kjøring kan folk forvente?

– Norge har estetiske store fjell med flotte linjer og det er vårt mål når vi er ute å kjører helikopter her på Sunnmøre. Med så mange dårlig værdager har det vært bra å ha Stranda i nærheten. Jeg har alltid hatt lyst til å utforske dette skianlegget, og sitter igjen med et kjempebra inntrykk. Vi har funnet mye kult i nærheten av anlegget, og jeg må få takke for støtten vi har fått fra Strandafjellet skisenter, den lokale toppturentusiasten Svein Erik Haugmo og Lillian Sæther Sørheim i Fylkeskommunen.

– Det blir mer enn snowboard også?

– Et av målene for tv-programmet er å belyse hvor mange aktiviteter Norges landskap har å by på. Derfor filmer vi også surfing på Stad, fisking etter middag og dykking langs kysten. Dette er etter min mening noe Norge har som skiller seg ut i forhold til andre land.

Publisert 29. mars 2011 kl 14.36
Sist oppdatert 4. april 2011 kl 11.32

Relaterte artikler

CRAIG KELLY: En av tidenes mest innflydelsesrike brettkjørere. Foto: Vianney Tisseau//Burton
Anmeldelse av The Darkest White - boken om Craig Kelly

Et åpent sår i snowboardhistorien er sydd igjen

METHOD AIR: Arrangør og brettlegende Rune Lundsør har ikke ligget på latsiden. Foto: Trygve Holte
Oldboys NM i Uvdal

– Dro på helt sykt

SPLITTET I FINNMARK: To splitboardere på vei opp Koppartind i Troms under splitboardfestival i Finnmark(!). Bilde: Christian Nerdrum
Se film og bilder fra festivalen i Finnmark

7 myter om splitboarding - knust og bekreftet

TORGEIR I MIDTEN: I 2010 pådro Torgeir Berre seg en brutal ryggmargskade på snowboard i New Zealand. Her har vi ham tilbake på snø under Høvdingen av Høgevarde. Bilde: Even Brekke
Se film og bilder fra sløsjfesten på Høgevarde:

Sløsjfest på Høgevarde: – Stemningen var høy

NYE TALENTER: Unge og gamle får mulighet til å kjøre med og mot Mons Røisland & Co. Foto: Magnus Gulliksen
Mons Røisland inviterer til familiedag i lokalanlegget

Kjør med stjernene i Kirkerud: – Lavterskel

IKKE FULL JEKK: Skal du tweake litt, så hjelper det å slippe til litt blod og luft til ankler og knær. (Snowboarder Markus Olimstad i parken på Tryvann). Foto: Christian Nerdrum
Alltid full jekk eller variere litt?

– Gøy å ikke være så fastspent

DE SEKS: Her har du de seks mest vanlige stedene å grabbe på brettet. Foto: Christian Nerdrum
Grabs - Dos and don'ts

– Det er noen ulovlige også

INVITERER: Krister Kopala deler erfaring på Splitboard Festival i Finnmark. Foto: Nikolai Schirmer
Kopala inviterer til splitboardfestival i Finnmark

– Smal sak å finne god snø

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen