– Denne rettsaken er for meg kampen om rettighetene for mine bilder. Det jeg har lært er at jeg ikke har noen bilderettigheter som snowboarder her i Norge. Det er det karrieren min avhenger av, og det som gjør at jeg kan leve av dette. Uten rettigheter på bildene tatt av meg, ville det vært veldig vanskelig å leve av å stå på snowboard, forteller Andy Finch.
Han er i Norge for å delta i høyesterettssaken som går tirsdag og onsdag denne uken. For snart tre år siden brukte Tromsø 2018 bilde av han på forsiden av sin OL-søknad. Bildet var tatt av en lokalavis-journalist fra Arctic Challenge i Tromsø i 2004. Dersom Finch hadde vært norsk statsborger eller bosatt i Norge, ville han hatt fulle rettigheter til bilder tatt av seg selv, men en lov fra 1964 gir ingen beskyttelse for utlendinger, som amerikanske Finch.
– Jeg hadde hatt fulle rettigheter til mine egne bilder, og loven på min side om jeg var norsk. Nå reiser folk mer og verden er mer globalisert enn da loven ble laget. På den måten er loven utdatert, sier den amerikanske TTR-tour-vinneren.
Terje Håkonsen legger til at det ikke bare handler om en utdatert lov:
– Uavhengig av når loven ble laget, er det uansett sunn fornuft at du skal ha rettighetene på bilder av deg selv. Det har vært saker i utlandet med Phil Collins og Michael Jackson, men da dette har blitt tatt tak i, har de innrømmet sine feil og kommet til enighet med personen, sier han.
HANDLER OM Å TA ET STANDPUNKT MOT BILDEMISBRUK
– Det er en kommersiell verdi i denne bildebruken. Når et blad printer bilder av meg gir de noe til folket eller leseren gjennom redaksjonelt stoff, i dette tilfellet er bildet brukt av et selskap for å få inn penger, uten at jeg har blitt kontaktet. Slik fungerer det ikke, fortsetter Finch.
Han mener en stor del av denne rettsaken handler om å ta et standpunkt slik at det ikke skal bli flere liknende saker fremover. I de fleste land utenfor Norge har utlendinger samme rettigheter som de lokale når det kommer til bilderettigheter, forteller ham.
–Snowboard er et stort kommersielt virkemiddel for å få produkter til å virke unge og friske. Tror du saker som dette skjer i større grad enn vi er klar over?
– Det skjer mye uten at utøveren vet om det. Jeg har sett det et par ganger her i Norge, og hvis jeg kjenner kjøreren har jeg ringt ham. Det skjer i Europa også, surfere blir brukt i diverse kampanjer uten å kreditere verken fotograf eller kjøreren. Det er attraktivt å bruke action-sport i reklamekampanjer, i forhold til utholdenhets-sporter, forteller Terje.
BRUKTE TAC FOR Å FÅ OL
– Det er et kjent faktum rundt om i verden, alle vet hvordan det fungerer; Når du lager reklamer, må du kjøpe rettighetene til materialet du bruker. Dette var som en reklame for å skaffe et stort arrangement. Det ligger i saken at de brukte et selvstendig arrangement(TAC), for å promotere et helt annet arrangement(OL). De spurte oss om video og bilder. Det er ikke noe problem, sa vi, men det blir en avgift og hver utøver må kompanseres. Det var hele dialogen. Det neste som skjer er at et bildet dukker opp på forsiden av søknaden deres, sier Håkonsen.
– Dere har tapt to rettsaker nå?
– Ja, men på deres hjemmebane, sier den norske snowboardlegenden, etter å ha tapt i både tingretten og Hålogaland lagmannsrett.
– Jeg tror det er veldig bra at saken kommer opp i høyesterett i Oslo. Tromsø er en subjektiv landsdel i denne saken, sier amerikanske Finch.
Nå tror Håkonsen og Finch på medhold i høyesterett, hvis ikke er han sikker på at mange åpner reklamebyrå i Norge etter dommen. Nå mener Håkonsen de har flere bevis som taler deres sak:
– De har prøvd å skjule ting for oss. Men ettersom noen faktisk har fortalt sannheten, har vi funnet ut et par ting. For eksempel startet de med å hevde at de ikke visste hvem som var på forsiden av søknaden. Vi spurte rundt om logging av bilder og hvordan de gjorde dette. Vi fant ut at bildet var lagt inn i arkivet som Andy Finch, Arctic Challenge 2004. I tillegg har vi bevis på epost at de spurte om materiale fra oss først og vi svarte med hvordan dette skal gjøres. Fotografen som tok bildet har også gått gjennom pressekontoret vårt og signert akrediteringen som sier at kommersiell bruk av bilder fra arrangementet må tas gjennom Arctic Challenge og kjøreren.
Dommen i høyesterettssaken er ventet i desember