– De nye sponsorene til Brettforbundet er Lerøy, Aker Biomarine og Wabbasnacks, sier Thomas Harstad, marked- og organisasjonssjef i Brettforbundet.
Ifølge Harstad er en fellesnevner for sponsorene at de ønsker å assosiere seg med brettsportens unike kultur og den unge målgruppen.
– Vi representerer alle som skater, surfer og kjører snowboard i Norge. Dette gir tilgang til en veldig stor målgruppe – en ung målgruppe som er vanskelig å nå. Gjennom samarbeidet med oss når de ikke bare ut til utøvere, men til en hel ungdomsgenerasjon og en hel kultur på tvers av disse sportene som liker å assosiere seg med den kulturen vi representerer, sier han.
Selv om konkrete beløp ikke oppgis, forklarer Harstad at tilskuddet har betydelige konsekvenser for forbundets økonomiske situasjon.

– Vi kan si så mye at det setter oss i en ny økonomisk situasjon, som gir muligheter for oss til å skape mer aktivitet på tvers av de idrettene vi representerer. Så vi setter utrolig pris på bidragene fra hver enkelt, sier Harstad.
Lerøy oppgir at en av hovedgrunnene til samarbeidet er å styrke kunnskapen om sjømat blant unge.
– Vi vil gjøre sjømat mer relevant og attraktivt for en målgruppe vi har hatt mindre kontakt med de siste årene, samtidig som vi bidrar til gode og bærekraftige kostholdsvaner tidlig. Riktig ernæring henger tett sammen med prestasjon – uansett arena, sier Pål Erik M. Michelsen, Head of Brand & Innovation i Lerøy Seafood Group ASA.
– Hva skal pengene brukes til?
– Pengene skal brukes der de gir effekt, innenfor de områdene vi opererer under. Noen områder har større behov for investering enn andre, men vi kommer til å bruke penger på både snowboard, surfing og skateboard, både i bredde og topp. Det som er viktig å understreke når vi får nye midler, er at vi er en liten organisasjon som allerede er driftet, og vi kommer ikke til å øke organisasjonen nå. Vi kommer til å bruke de nye midlene på å skape mer aktivitet for alle, og utvikle sporten videre, sier Harstad.

– Får utøverne en del av kaka?
– Ja, helt klart. Dette ganger alle utøverne våre i forskjellig grad og på forskjellige måter. Vi får økte budsjetter på flere områder, så dette ganger absolutt alle utøvere, uansett om du er i toppen, er på vei oppover eller en hobbyutøver, sier Harstad.
Han påpeker at situasjonen ville sett annerledes ut uten de nye avtalene.
– Om vi ikke hadde fått inn disse nye partnerne nå, så måtte vi ha hatt et lavere aktivitetsnivå, rett og slett.
