Norskbaserte snowboardmerker har de siste årene fått godt fotfeste i markedet, både nasjonalt og globalt. Fra Stavanger har Vimana Snowboards etablert seg som en solid bransjeaktør med et profilert team, og i Ålesund og Sogndal finner du basene til henholdsvis Fjell Snowboards og Furberg Snowboards, som lager velrennomert utstyr til et kresent marked.
Nå er snowboardpioneer og brettentreprenør Rune Lundsør i ferd med å gjenopplive sitt eget brettmerke fra 90-tallet, Valhall Snowboards.
Bli med til Uvdal og Rune Lundsørs unike museum. Snowboardfanatikeren har mer enn 250 brett fra sportens opprinnelse, via snurferen og de første norske produksjonsbrettene. Her er også sjeldne promodeller fra selveste Craig Kelly og vår egen Terje Håkonsen sin aller første signaturmodell.
– Valhall Snowboards gjør comeback. Hvordan kom prosjektet i gang? – For en tid tilbake satt jeg og drodlet idéer sammen med min gode venn og snowboardikon Jørgen Nøvik. Jørgen, som også er kunstner, satt på mye artwork, og derfra spant tankene og idéene videre til at vi bestemte oss for å dra i gang Valhall Snowboards igjen. Noe jeg egentlig har hatt lyst til å gjøre siden boren min Jørn og jeg la ned Valhall i 2001.
Nå som butikken og museet i Uvdal var godt etablerte, åpnet det seg både tid og overskudd til prosjektet, forteller Lundsør til Fri Flyt.
– Hva skiller nye Valhall fra gamle Valhall?
– Motivasjonen er den samme. At det nå, som på 90-tallet, er jævlig gøy å lage sitt eget brettmerke, med base i Norge.
– Vi blir aldri rike på dette og har ingen planer om å ta markedet fra andre aktører. Dette er et overskuddsprosjekt basert på å ha det moro.
Som med brettene fra Vimana og Furberg, som lages i Polen, og Fjell i Tunisia, lages også Valhall Snowboards på fabrikk utenfor Norges grenser.
– Hvordan er det å konstruere brett for en kresen kjører som deg, når selve produksjonen foregår på fabrikk i Kina?
– Vi valgte en fabrikk i Kina som produserer brett for mange av de største merkene i verden. Der valgte vi former etter hva vi selv mener fungerer best, basert på vår type kjøring. Deretter poengterte vi stivhet, innsving og spesifikasjoner som vi mener gir de beste brettene. Om vi ønsker å endre på spesifikasjonene med brettene er det enkelt å gjøre det til neste års produktlinje.
– Hvordan var det å åpne første esken med brett og kjøre de for første gang?
– Åååhåhå, det var helt julaften for en brettnerd som meg. Ubeskrivelig stort, ler en opprømt Lundsør over telefon. Jeg så med en gang jeg tok de ut av esken at alt var som det skulle være, og at brettene var veldig gode. Sånt blir du god på å se med min erfaring.
Lundsør fikk prototypene i april 2023, akkurat i tide til å teste de før sesongen var over. Han tok med seg Truls Gran og Jørgen Nøvik til Gudvangen for første test.
– Brettene fungerte knallbra, forteller han. Det var en enorm opplevelse å kjøre på eget merke og få bekreftet at de fungerte akkurat som forventet, sier han.
Siden den gang har de endret på enkelte spesifikasjoner og finesser til de produksjonsklare brettene.
– Hva kan du fortelle om de ulike brettmodellene? – Vi har fire ulike modeller hvor alle kommer med tradisjonelt camber-spenn. Brettene har godt med sidecut og er for viderekomne kjørere. Den minste modellen er 150 cm. Den har godt med innsving, har directional shape, og fungerer overalt på fjellet. Vi kaller det dame- og juniorbrett, da det er det smaleste i kolleksjonen og passer mindre føtter, forteller Lundsør mens han drar hånda over brettet.
Berserker 155 er en «true twin». Jørgen Nøvik har designet undersiden av brettet og på oversiden har vi deler av et Danny Larsen-motiv (norsk snowboarder og kunstner. journ anm).
– Et rendyrket parkbrett. Signaturmodellen til Jørgen Nøvik har han designet selv. Brettet er 159 cm, er smalt med mye innsving og har masse camber. En supemorsom og leken plate, mener Lundsør.
Det siste brettet i line-upen er en hyllestmodell til Team Slob, som var en snowboardgjeng fra Horten bestående av Truls Gran, Torsi Albrecht og Lundsør.
Den eldste er 81, den yngste 30, men den beste er fortsatt Terje Haakonsen. Old boys-NM i Uvdal melder seg på i kampen om å bli årets triveligste arrangement.
– Vi har kjørt sammen i alle år, sier Lundsør og vi måtte selvsagt lage vår egen modell. Brettet er 162 cm, er litt bredere enn de andre modellene våre, og er laget primært for pipe og bakkekjøring. Brettet har masse spenst og respons for store kjørere rundt 90 til 100 kilo, og oppleves som lettkjørt, lekent og stabilt. Det fungerer også veldig godt i løssnø.
Lundsør forteller til Fri Flyt at de totalt har produsert 60 brett fordelt på de ulike modellene, enn så lenge - og presiserer at han har avtale med fabrikkenom å kunne etterbestille brett etter behov og etterspørsel.
– Den avtalen er viktig for oss, sier han, for da slipper vi å måtte bestille hundrevis med brett på en bestilling, noe som slett ikke er uvanlig å måtte gjøre hos brett og skifabrikker.
Han understreker at de skal holde «det nede» og se an mottakelsen og responsen fra markedet. Han er tydelig på at motivasjonen og drivkraften bak Valhall Snowboards skal være basert på overskudd og moro.
– Når det er sagt, så håper vi selvsagt at folk liker brettene våre, kjøper de og at prosjektet blir en suksess.
Alle brettene skal være på plass hos Lundsør og er klare for levering.
– Det skjer nå i løpet november. Vi selger brettene fysisk over disk i min egen butikk, Epic Boardshop, i Uvdal, og i nettbutikken vår. I tillegg kan de bli tilgjengelige i de core-butikkene som har lyst til å ta inn Valhall Snowboards. Med Valhall Snowboards comeback, samt Furberg, Vimana og Fjell Snowboards allerede godt etablerte, ligger alt til rette for at sidelengskjørere kan spenne på seg «norske» snowboards de kommende sesongene.
Det skulle egentlig bare mangle, i vintersports og snowboardnasjonen Norge.
Hva slags brett og hvor langt bør snowboardet være? Stive eller myke støvler og hva slags bindinger er best? Her får du svar på det meste når det kommer til valg av snowboardutstyr til både deg og barna.
I en bransje og kultur hvor det har gått inflasjon i begrepet legende, er det få som fortjener tittelen bedre enn Truls Omtvedt (81).
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.