– Det er ikke bare kiterne som har vunnet, men hele friluftslivet som seirer. Denne saken angår alle som ferdes i landskapsvernområdet på Hardangervidda, sier Anders Horgen.
ENDELIG MEDVIND: Kiterne på Hardangervidda kan glede seg over å få gehør for det de mener har vært urett på Hardangervidda. Foto: Håkon Mæland
Lesetid: 4 minutter
Oslo Kiteklubb (OKK) har brukt nesten ett og og et halvt år på å få gjennomslag for det de mener har vært ulovlig atferd fra myndighetenes side.
Nå har Klima- og miljødepartementet gitt Oslo Kiteklubb medhold i at det kun er Kongen i statsråd som kan bestemme forskrift om ferdselsrestriksjoner, hvis det ikke allerede er fastsatt i eksisterende forskrift.
– Selvfølgelig tar vi hensyn til villrein
Departementet har derfor omgjort et vedtak Miljødirektoratet og Statsforvalteren, hvor de fastslår at staten ikke har lov til å regulere organisert ferdsel etter den nye verneforskriften for villrein.
– Det er ikke bare kiterne som har vunnet, men hele friluftslivet som seirer, sier OKK-leder Anders Horgen.
Han mener denne saken angår alle som ferdes i landskapsvernområdet på Hardangervidda.
– Dessverre har det vært en ensidig debatt i det siste, der det hevdes at nyere former for ferdsel kun skal reguleres basert på føre-var-prinsippet. Fokuset vårt fremover er å få et godt og balansert regelverk for å regulere framtidig ferdsel med hensyn til villrein. Vi håper at myndighetene vil gi oss anledning til å reetablere de dynamiske forbudssonene. De blir høyt respektert av kitere både nasjonalt og internasjonalt, og gir også alle andre brukergrupper muligheten til å ta hensyn, sier Horgen.
Hva er et landskapsvernområde?
• Landskapsvernområder er natur- eller kulturlandskap med stor økologisk, kulturell eller opplevelsesmessig verdi. Til landskapet regnes også kulturminner som bidrar til landskapets egenart.
• Verneformen brukes ofte for å ta vare på kulturlandskap i aktiv bruk.
• Andre verneformer er nasjonalpark, naturreservat og marint verneområde.
Norges største kiteklubb har sent inn et forslag til Stortinget på hvordan kitere og villrein kan leve sammen på Hardangervidda.
En prinsippsak
Gjennom kitekurs.no har Camilla Ringvold hatt nybegynnerkurs på Hardangervidda i snart 20 år.
Våren 2023 søkte hun Statsforvalteren om lov til å få holde kitekurs på et avgrenset område på sør- og nordsiden av riksvei 7, innenfor Skaupsjøen-Hardangerjøkulen landskapsvernområde.
Selskapet fikk delvis avslag på søknaden og beskjed om å holde seg på nordsiden av veien.
Statens begrunnelse har vært at kiting kan være til skade for villreinstammen i området, og at reinen kan bli fortrengt fra beitemark på fjellet.
Både Statsforvalteren i Vestland og Statsforvalteren i Østfold, Buskerud, Oslo og Akershus kom til denne konklusjonen.
Årsaken til at kursholderne ønsker å benytte begge sider av riksveien, handler både om sikkerhet og hvilken vei vinden blåser.
– Nybegynnere på kitekurs hos oss blir ikke dratt med langt innover vidda. Vi holder oss stort sett 400-500 meter fra veien slik at det er mulig å for deltakere å gå tilbake hvis de skulle trenge det. Det er normalt i en nybegynnerfase. I tillegg ønsker vi å unngå at vinden drifter deltakere og utstyr mot bilvei hovedfartsåren mellom Oslo og Bergen, og kunne velge hvilken side av veien vi skal kurse og guide på for å unngå at det skjer, forklarer Ringvold.
Samtidig er hun rask til å understreke at for deres del handler ikke dette om villrein.
– Vi vil ta hensyn til reinsdyr, vi er helt med på det. Vi jobber allerede godt med Statens Naturoppsyn, det har vi gjort i flere år. Oslo Kiteklubb gjør en solid jobb med å finne gode løsninger på vegne av kiterne som helhet med Statsforvalteren og departementet. Her handler det om at vi vi må kunne stole på at forvaltningen – i dette tilfellet to statsforvaltere – følger gitt lovgivning. Det ble ikke gjort i dette tilfellet, sier hun.
Uten hjelp fra Norges største kiteklubb tror ikke Ringvold ikke at det hadde vært mulig å få gjennomslag.
– Jeg er glad for at departementet er helt enig med oss. Det har kostet klubben masse energi, ressurser og utgifter. Samtidig beviser det at det lønner å organisere seg, sier Anders Horgen.
Skaupsjøen-Hardangerjøkulen landskapsvernområde er imidlertid ikke nevnt blant områdene på Hardangervidda hvor det foreslås tiltakspakker.
Departementet mener at kiting kan forstyrre villrein, men de påpeker at villreinen ikke er beskyttet i dagens formålsparagraf for verneområdet.
– Vi føler ofte på et «unnskyld at vi er til». Vi er glad for at vårt opplysningsarbeid kan hjelpe andre. Vi har fått til mye bra og jeg synes miljøet har blitt godt med de dynamiske grensene, sier Ringvold.
Erstatningskrav
OKK har allerede sendt inn erstatningskrav som inkluderer saksomkostninger til Miljødirektoratet.
Etter det friflyt.no kjenner til, har turoperatører som Bergans Adventure og Norrøna Hvitserk måtte levere søknad om organiserte skiturer på Hardangervidda.
– Om det nå er slik at staten ikke kan kreve en regulering av turer basert på dagens lovverk, kan vi da love alle som har lyst til å krysse Hardangervidda med oss på vår faste påsketur fra Finse til Haukelifjell , at det blir tur. Det er vi selvfølgelig veldig glade for, sier Jarle Nereng, daglig leder i Bergans Adventures.
Villreinen er truet. Det er også drømmen om de bratte rennene på Hallingskarvet. I hvert fall om du ønsker å nå dem med kite.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.