Onsdag denne uken en mann tatt i et snøskred i Trysil mellom i Bygderkanken, mellom heisene Hesten og Setertrekket. Det er den andre mye omtalte skredulykken i nærheten av det populære skianlegget på to år.
Men Trysil, som er Norges største vinterdestinasjon, er ikke en del av det statlige skredvarselet fra Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE). Heller ikke etter onsdagens skredulykke vil Trysil få ta del i regionvarslingen til Varsom, ifølge seksjonsleder Rune Engeset.
– Vi jobber med å øke antallet regioner og har fått i gang tre nye regioner på Varsom de siste årene. De siste to sesongene har det vært flere ulykker utenfor varslingsregionene, så vi ser behovet. Men med de ressursene vi har, så tar det tid å få inn nye regioner. Det er viktig at det kommer frem hvis det er behov for nye regioner, sier han til Fri Flyt.
Her er test av årets toppturski.
Mannen som ble begravd i skredet hadde ikke skredutstyr som sender/ mottaker, søkestang eller spade, heller ikke Recco-brikke i klærne. Dette er den andre skredulykken i nærheten av det populære skianlegget på to år.
I fjor ble Rune Røsten og datteren Hillevi ført ned fjellsiden i stor fart etter å ha kjørt ski like i nærheten.
Alle tre kom fra skredulykkene med livet i behold.
Ordfører i Trysil, Erik Sletten, fikk også med seg skredulykken i det lokale skianlegget. Han sier de nå vil ta kontakt med Varsom for å se på mulighetene de har.
– Jeg tenker at alle ting som kan bedre sikkerheten til de som er besøk er veldig bra. Jeg synes derfor det er en god ide å avklare om det kan være et godt hjelpemiddel for å bedre sikkerheten.
Da Fri Flyt spurte Varsom etter ulykken i fjor, var ikke Trysil med i vurdering. Slik er det heller ikke for øyeblikket.
– Akkurat Trysil er en slags «øy» skredmessig. Skredterrenget veldig lokalt og det er lite skredterreng i områdene rundt. Det er mye heisbasert frikjøring og det er også der ulykkene har skjedd. Anlegget lager egen faregrad som de publiserer. Trysil er lokalt, mens vi jobber med regionale varslinger for store områder, sier Engeset.
Områdene Varsom varsler for er ofte svært store og ganske populære områder. I Trysil er det stort sett enkelte områder i Trysilfjellet hvor det kan gå skred. Men til gjengjeld er det ekstremt mange turister som ferdes i skifjellet.
– Det er slik at frikjøringsområdene ofte vil være oppkjørte i nærheten av anlegget og snøstabiliteten kan derfor være annerledes. Så det vil være viktig at skianleggene jobber forebyggende for å unngå skredulykker, sier Engeset.
Ifølge driftssjef Jon Linstad i Skistar i Trysil var det mellom 11.000 og 12.000 besøkende i skianlegget onsdag. Han forklarer at det er skipatruljen med lang erfaring som setter det lokale varselet. Problemet er å få det kommunisert til den enorme mengden mennesker.
Onsdag hadde området faregrad tre og ifølge skipatruljen skal det også ha vært litt uvanlige forhold.
– For et par uker siden blåste det inn store snømengder i området, så kom det omtrent 40 centimeter nysnø i går. Det var denne snøen som gjorde at vi oppjusterte varselet til faregrad tre, men det var det gamle laget som ble trigga, og skredet gikk helt ned til bakken. Det er ikke veldig lett å forstå hvorfor. Det var masse spor i området, og mange som hadde kjørt der før skredet gikk, sa skipatruljesjef Dag Nordli til Fri Flyt i går.
Linstad sier de på dager som i går forsøker å forhindre ferdsel i områdene.
– Vi har ingen myndighet til å stenge områder, men vi prøver så godt vi kan å hindre ferdsel der. Anser vi det som meget farlig holder vi anlegget stengt til vi får gått gjennom det og sprengt. Det har vi gjort flere ganger, selv om det har vært lite snø, men mye vind.
– Hva bør turister i Trysil gjøre dersom de er usikre?
– Som jeg gjentok i flere intervjuer i går, oppfordrer vi alle til å ta kontakt med skipatrulje eller de som jobber i anlegget. Sjekk ut hvor det er trygt å kjøre. Skal du utenfor preparerte løype må du ha utstyr og kunnskap.
Skredkartet kan også vise utløpssoner og skredområder ved skianlegget, sier Engeset. Som erkjenner at de også har et overordnet ansvar også i nærheten av skianleggene.
– På Varsom-appen er det skredkart for hele landet, hvor du kan se hvor det er løsneområder og utløp, også når du driver med heisbasert frikjøring. Når du driver heisbasert frikjøring må du ha kontroll på skredproblemene for å vurdere om det er greit eller ikke. Her bør skikjørere og ikke minst anleggene dele sine observasjoner av faretegn og skredproblemer så ofte som mulig på Varsom-appen.
Men enn så lenge produseres altså skredvarselet av skianlegget selv i Trysil.