– Problem når Mads Gilbert, uten aktuell skredkunnskap, er premissleverandør

KOMMENTAR: Tenk at det har skjedd et biluhell og at man i dagevis etterpå skulle høre og se intervjuer med bilister om hvordan de føler det nå når de må ut på veien igjen etter noe så tragisk.

Sist oppdatert: 5. april 2023 kl 23.46
ENGASJERT: Artikkelforfatter Patrik Jonsson (innfelt) mener mediestormen etter skredulykkene i Troms farer galt av sted. Foto: Framtid i Nord/ Privat
ENGASJERT: Artikkelforfatter Patrik Jonsson (innfelt) mener mediestormen etter skredulykkene i Troms farer galt av sted. Foto: Framtid i Nord/ Privat
Lesetid: 4 minutter

Artikkelforfatter Patrik Jonsson eier Magic Mountain Lodge i Lyngen, er skredobservatør for skredvarslingstjenesten varsom.no og har 23 års erfaring som skiboms - 13 av de i Lyngsalpene. Dette er hans personlige mening.

Hotellet der bilisten bodde blir spurt om hva de gjør for å informere om kjøreforholdene. Hva med de andre gjestene. Ska de ikke bare bli hjemme? Kanskje en høyere veiskatt er løsningen? Og hvorfor ikke forbud for utenlandske taxisjåfører?

Jeg tenker vi kan få problemer når Mads Gilbert, uten aktuell skredkunnskap, går ut som premissleverandør. Hva vet han om rennekjøring og forholdene fra forrige år da serien med Schirmer, Kopala m.fl. ble spilt inn?

Gilbert lykkes med sitt ønske. Promoteringen av «Eksponert» som nå sendes på NRK blir stoppet. Hvordan skal dette trøste en italiensk familie i sorg? Det blir jo motsatt. Vil det beskytte nordmenn på ski at statskanalen lar seg styre av en lege i Tromsø? Eller øker interessen for å se den kanskje?

Direkte livsfarlig forslag

Serien er et unikt innblikk i en verden med energi, glede, personligheter og utfordringer i vår råeste natur. Og masse kunnskap langs deres veier opp og ned i det stupbratte terrenget. Så når lokalpolitikere kanskje inspirert av Gilbert føler seg presset på løsninger, risikerer de også motsatt effekt.

Bruk av lokale fjellførere. Dette forslaget er jo direkte livsfarlig. Hvilke guider gjestene da? Hvilken type oppoverspor vil bli lagd av alle de på privat tur uten kunnskap?

Nullvisjon. Skred går på nye plasser – også hus og veier som vi alle bruker.

Ferdselsforbud ved faregrad 4. Er denne faregrad overrepresentert i ulykkesstatistikk?

La dem betale redningsoperasjoner/turistskatt.

Hvorfor skal vi straffe de som bidrar til at vi kan bo her? Rammer det også oss selv? Parkeringsavgift er et eksempel. Dere som bor her trenger ikke betale sa politikerne. Men sånn ble det jo ikke.

Snøskredene skaper overskrifter, kommentarfeltene blir alt lenger.

Nå skal turistene ut for å utfordre skjebnen igjen, sier mange etter et uhell men glemmer at snøpakken kan endre seg fullstendig på en dag.

Hvorfor går de på tur når alle har advart mot det?

Varslene når ut

På vår afterski når vi mange gjester, så vi passet på å lage en undersøkelse. Nærmere 100 % leste varsel og 80 % observasjoner i tillegg. Det virker altså som varsel når ut utrolig godt. Folk var også veldig fornøyd med kvaliteten på Varsom.no. Gjester er fornøyd eller meget fornøyd med hele sitt opphold og vil tilbake til Lyngen. Gode og trygge opplevelser står i fokus hos de aller fleste mens kommentarfeltene hevder det motsatte.

Om vi ser på plassene folk blir tatt av skred er det sjelden de spektakulære bratte plassene. Isteden ofte konvekser midtfjells som Verdens ende, Fastdalstind, Rørgata, Gjerdelvdalen, Beretlia eller Oksen og i kombinasjon med krattskog.

Hvis vi skal advare enda sterkere risikerer vi også mer folk samles på disse tilsynelatende tryggere plassene. Mange spor og folk søker seg til tynnere snødekke der mindre tilleggsbelastning trengs for å trigge skred. Stor trafikk på noen få topper kan være en fare i seg selv.

Så hvis gjester søker kunnskap og finner det, oftest går med godt utdannede guider og er fornøyd med oppholdet hvordan skal vi fortsette arbeidet med å unngå ulykker? Vi vet at Varsom hele tiden utvikler sin kommunikasjon for å bedre appen og annen info ytterligere. Som observatør har jeg lært kjenne folkene bak Varsom og vet at de beste er satt på jobben og at de er dedikert til oppgaven.

En stor og vanskelig sak er å kommunisere problemene med kantkorn. Hvordan gir man en introduksjon til alle gjester om kantkorn som er en mer uvanlig snøtype i Sydalpene. En les mer-funksjon i Varsom-appen? Flere språk?

Rydd traseer

Kommunen har i hvert fall en fantastisk mulighet som burde vært gjort for lenge siden. Ta kontakt med lokale skikjørere og rydde traseer i skogen. Jeg har vært i kontakt med Kåfjord kommune, men ingen svar. Vi er bare nødt til å legge til rette for flere trygge turer og så får vi jo ved til dager da elprisene er som stivest.

Som lodge-eier har jeg kundefokus. Gjesten skal være trygg og godt fornøyd. Da er også vi fornøyd.

Jeg har i løpet av 13 skisesonger i Lyngen aldri hørt turister klage på verken lokalpolitikere eller akuttlegen.

Kanskje de fortjener å få gå sine turer i fred mens de bidrar til alle våre muligheter å leve å bo i et levende samfunn her i nord? I hvert fall at de forslag som presenteres er godt gjennomarbeidet.

Så min oppfordring til Gilbert og lokalpolitikere: Tenk kvalitet i alle ledd og bruk sommeren til skredforebyggende arbeid, ikke tiden etter uhell.

LES OGSÅ: – Å rope at fjellene er farlige gir ikke folk kunnskap som trengs for å ferdes i fjellet

LES OGSÅ: Tomme ord om farlig snø

Publisert 5. april 2023 kl 23.31
Sist oppdatert 5. april 2023 kl 23.46

Relaterte artikler

snøskred på rundt fjell
Lågare faregrader i heile Noreg

Mot tryggare og meir stabile skredforhold

snøskred bratthet faregrad
Slik gjenkjenner du farene

Her går det oftere snøskred

helikopter over snøkledt fjell
Redningsaksjon på Sunnmøre

Advarer mot utglidning på hardt føre

snøskred
Fraråder ferdsel i skredterreng

Uforutsigbare skredforhold i Jotunheimen og Sogn

snøskred
– Nære på at det gikk skikkelig galt

Stort snøskred ved Rauddalstindane i Jotunheimen

Fri Flyt utgis av Fri Flyt AS | Postboks 1185 Sentrum, 0107 Oslo

Ansvarlig redaktør og daglig leder: Anne Julie Saue | Redaktør: David Andresen | Journalister: Tore Meirik | Christian Nerdrum | Henning Reinton (magasinansvarlig)

Kommersiell leder: Alexander Hagen