FEM TERRENGKLASSER: Den femte terrengklassen blir mest sannsynlig lansert i 2021 eller 2022. Her fra en tur på Galdebergstind som går i terrengklasse 1. Foto: Julia Fieler
Lesetid: 4 minutter
I den opprinnelige modellen for KAST var det tre terrengklasser; enkelt (1), utfordrende (2) og komplekst (3).
Deretter ble terrengklasse 0 lansert, noe som er definert som ikke skredterreng. Da fikk KAST fire terrengklasser.
Den femte terrengklassen ekstremt skredterreng (5) blir lansert forhåpentligvis mot slutten av 2021 eller i 2022.
Håvard Toft Larsen i NVE samarbeider tett med snøskredvarslere i USA og Canada, og sammen vil de utvikle AutoKAST og KAST videre.
– Kan du fortelle om hva KAST 2.0 kommer til å bli?
– NVE jobber sammen med USA og Canada om å utvikle både AutoKAST og KAST videre. Prosjektet er pågående, men de som er interessert i detaljene kan se presentasjonen fra oktober (vidoen under). Her presenterer Grant Statham et utkast av nye versjonen, samt at han reflekterer rundt mange av de tingene vi har diskutert her. Kort oppsummert så vil det bli fem terrengklasser: (0) ikke skredterreng, (1) enkelt, (2) utfordrende (3) komplekst og (4) ekstremt skredterreng, sier Toft Larsen.
– Tror du fem terrengklasser vil gjøre det vanskeligere eller lettere for brukeren?
– Dette er noe vi har diskutert mye frem og tilbake. Terrengklasse 0 er noe vi allerede er kjent med i Norge, det er også innført i andre land. KAST er for eksempel lite brukt i Alpene med argumentasjonen om at nesten alle turene vil være komplekse uansett. Parks Canada har også observert at mange av deres besøkende tilbringer mye tid i komplekst terreng, og det omtales i stammespråket som «komplekst terreng» og «seriøst komplekst terreng». Ved å dele komplekst skredterreng i to klasser (komplekst og ekstremt), så blir det i større grad mulig å differensiere slike turer. I ekstremt skredterreng vil selv små skred kunne bli fatale fordi man dras over stup og klipper, forteller Toft Larsen.
– Klasse 0 eller ikke skredterreng er ikke noe NVE har funnet opp. Det ble først introdusert av Cam Campbell og Brian Gould fra Canada i 2012. NVE ønsker å legge til rette for at det skal bli enklere å finne turer utenfor skredterreng. Det er mange som ikke ønsker å forholde seg til snøskred, så ved å innføre denne klassen så håper vi at det skal bli enklere å velge turer uten eksponering for de som ønsker det, sier Toft Larsen.
– Men folk må jo vite hva som ikke er skredterreng for å definere hva som er klasse 0. Det vil vel kreve en del kompetanse fra brukeren for å vite hva som IKKE er skredterreng?
– Det er ikke meningen at brukerne selv skal definere hva som ikke skredterreng. Tanken bak KAST er at en ekspert som har inngående kjennskap til terrenget skal klassifisere en tur eller et område på forhånd ved å bruke den tekniske modellen for KAST. Når dette er gjort, så kan «folk flest» bruke publikumsmodellen for KAST til å bestemme hvilken tur de skal velge. Her forklares det hvilke ferdigheter som anbefales for å ferdes i de forskjellige KAST-klassene, forteller Toft Larsen.
Forfatter av boka Skikompis, Christer Lundberg Nes, jobber som tindevegleder og er også snøskredobservatør for NVE. Han jobber mye med formidling av snøskredlære, og har implementert mønstertankegangen i forhold til hvordan du bør ferdes i boka Skikompis. Denne mønstertankegangen er også basert på KAST.
Christer er skeptisk til lansering av den femte terrengklassen:
– Jeg mener det er liten til ingen gevinst å dele det opp. I forhold til formidling og praktiske råd for bruk i terrenget vil terrengklassifisering fungere best med en grov tredeling med enkelt, utfordrende og komplekst terreng. Jo flere nyanser du deler opp terrengklassene i, jo vanskeligere blir det å formidle og forstå det. Med tanke på komplekst terreng og seriøst komplekst terreng vil det være lite til ingen forskjell i kompetansen og erfaring du må ha for å ferdes der. Seriøst komplekst terreng er trolig mer farlig om du ramler, eller at du mister balansen på grunn av snørutsjer/«sluff», sier Lundberg Nes.
– Men for et flakskred vil konsekvensen trolig være like ille i komplekst som seriøst komplekst terreng. Og det vil være samme krav til erfaring og forståelse av snødekket for å vurdere av hva som er de tryggeste forholdene i begge terrengklassene, poengterer Lundberg Nes.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
Billigst
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.