I lang tid har turer blitt delt inn i fire ulike terrengklasser. Nå kommer en femte, som beskriver områder med ekstremt skredterreng – som for eksempel bratte renner.
BRATTE RENNER: Det kommer nå en ny terrengklasse, som blant annet vil ta for seg bratte renner. Her illustrert med Austabotntindrenna og Ivar Løvik. Foto: Bård Basberg
Lesetid: 5 minutter
Toppturer og skiturer i Norge blir alle klassifisert i et system som heter KAST, eller ATES, som er det internasjonale systemet.
Frem til for noen år siden var dette inndelt i tre klasser, enkelt, utfordrende og komplekst skredterreng. I Norge har det også blitt innført terrengklasse 0, altså terreng uten skredfare. Nå kommer en ny og femte klasse i Norge, som beskriver ekstremt terreng.
Denne vil hete KAST 4, og vil altså beskrive enda mer komplekst og ekstremt terreng enn dagens KAST 3.
– Som navnet tilsier er det terreng som er ekstremt eksponert for snøskred. Kort fortalt er dette terreng hvor du er eksponert mesteparten av tiden og selv små snøskred kan bli fatale. Du har lite spillerom for å falle, det er fort å bli dratt utfor klipper og generelt svært vanskelig å redusere egen risiko, sier sjef for snøskredvarslingen i NVE, Rune Engeset til Fri Flyt.
– Kan du si noe konkret om forskjellene på KAST 3 og 4 – og om hvilke andre vurderinger du må gjøre på tur i den nye terrengklassen?
– Terreng i begge klassene er svært krevende skredmessig, men klasse 4 vil i tillegg kreve mye i forhold til skiferdigheter og hvordan terrenget håndteres. Og siden selv små skred kan bli fatale, velger du å utsette deg for større risiko nesten uansett hvordan snøforholdene er.
– Hva slags terreng vil bli «oppgradert» til KAST 4?
For noen år siden kom altså terrengklasse 0 til Norge som en del av KAST. Men ATES, altså det internasjonale klassifiseringssystemet, integrerer den nå.
Engeset forklarer dette på følgende måte:
– ATES ble utviklet for en del år siden og har tre klasser (simple, challenging, complex). Siden da har flere som har brukt ATES lagt til en klasse 0, blant annet har vi gjort det når vi innført KAST i Norge. Så på en måte kan du si at klasse 0 allerede er tatt i bruk flere steder, men ATES er ikke blir revidert slik at denne klassen formelt er med i det kanadiske systemet.
– Målet med prosjektet var å tilpasse ATES til norske forhold og vi laget KAST. Vi testet dette ut i flere deler av landet med gode resultater, men valgte å ikke gå videre med klassifisering av detaljerte turer.
Dermed er det opp til de som lager turbeskrivelser og guidebøker, slik som Fri Flyt, å bruke verktøyet for å klassifisere turene i KAST-systemet.
– Er dette nyttig kun for profesjonelle aktører? Eller er det nyttig også for vanlige folk?
– Jeg tror dette vil være nyttig for alle, samt for redning og profesjonelle.
– Hvorfor er det nødvendig mye nye terrengklasser?
– Ønske om en klasse 0 har kommet fra brukergrupper som ønsker å være helt sikre på at de ikke er i skredterreng. Ønske om en klasse 4 har vokst frem Canada hvor man ser mer og mer bruk av slikt terreng, og dermed ønsker å kunne få frem at dette er ekstremt utsatt.
– Dere jobber nå med hvordan terrengklassene skal fargelegges på kart. Hva ser dere foreløpig for dere som beste løsning? Kan du også si litt om hensikten med fargeleggingen?
– Vi ser nå på hvordan KAST og ATES best mulig kan presenteres på kart, og tester ut seks ulike fargepaletter for dette. Det er viktig at fargene fungerer bra (er intuitive), gjør det lett for brukerne å skille de ulike klassene og ikke kan forveksles med skredvarslet. I tillegg ønsker vi at fargene skal fungere også for brukere med redusert fargesyn, for eksempel er det en god del som ikke klarer skille mellom rødt og grønt. Vi trenger derfor at flest mulig svarer på brukerundersøkelsen. Den ble lansert i Canada i dag, og svarene derfra renner inne. Men det er også viktig med mange svar også her i Norge og Norden.
Da nyheten kom, var blant annet skredekspert Christer Lundberg Nes skeptisk til innføringen, fordi han mener det blir et for komplisert system for «folk flest».
– Frykter dere at dette blir for komplisert for folk som skal på tur?
– Vi i Snøskredvarslingen har ikke tatt endelig stilling til om vi ønsker å benytte oss av de to nye klassen i våre produkter. Når det gjelder klasse 0 tenker jeg at det kan være problematisk å lage kart over klasse 0 som vi er helt sikre på at ikke inneholder skredterreng. Når det gjelder klasse 4, så er vi bekymret for at det kan gjøre at mange vil tenke på klasse 2 or 3 som mindre skredutsatt. Men samtidig kan det bli lettere å forstå hvor det kan gå galt uansett snøforhold.
NVE holder forøvrig på en undersøkelse om de nye terrengklassene. Den kan du delta i her.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.