– Det var ingen vitner til verken selve ulykken eller at skredene gikk. Mannen ble meldt savnet, og da snøskredet ble oppdaget av luftambulansen ble det igangsatt søk med skredredningsutstyr. Ikke før politiet søkte med utstyr for å peile mobiltelefon ble mannen funnet, sier operasjonsleder i Sør-Øst politidistrikt, Jan Kristian Johnsrud, til Fri Flyt.
Ulykken skjedde i Djeveldalen som ligger nord for toppen Totten i Hemsedal skisenter. Området er lett tilgjengelig fra skiheisene, og relativt populært for offpistkjøring.
– Djeveldalen begynner med et fossefall som danner en slags botn. Her hadde det gått to skred, et lite – størrelse mellom 1 og 1,5 i østvendt lende, og et større, rundt skredstørrelse 2, i et nordvestvendt heng. Skredene møttes og fylte dalen, som kan betegnes nærmest som definisjonen på terrengfelle.
Det forteller skredobservatør i NVE, Markus Landrø, som laget denne observasjonen på regobs etter dødsulykken.
– Jeg er usikker på hvor han kjørte inn i dalen, men det meste tyder på at han utløste skredet selv, sier Landrø.
De siste dagene har det vært meldt faregrad 2 – moderat skredfare – i Hemsedal. Landrø mener varselet er spot-on, men at det er vanskelig å kommunisere hvor farlig det faktisk kan være. Faregrad 2 er for øvrig den faregraden hvor nest flest mennesker omkommer i snøskred.
– Snødekket er tynt, det har vært kaldt de siste dagene, og kommet rundt 20-25 centimeter nysnø. Problemet i Hemsedal nå er at der det er avblåst er det ingen snø. Og der det er snø, og dermed skiføre, gjelder to skredproblemer, som ble beskrevet svært presist og korrekt i gårsdagens skredvarsel, sier Landrø.
Slik beskrives skredproblemene i Hallingdal på skredvarslingstjenesten varsom.no:
Krevende forhold! Det finnes områder med svake lag av kantkorn under den vindtransporterte snøen. Unngå bratte leområder, særlig i eller nært terrengfeller.
Skredproblemene som nevnes er fokksnø og vedvarende svakt lag, som kan føre til farlige flakskred.
– Det er utfordrende å kommunisere skredfaren, fordi de fleste ser på tallet som angir faregraden. Men det er mange måter å summere seg fram til et tall på, og har du de rette problemene på samme sted, så kan det gå skikkelig galt. Det var det som skjedde i Hemsedal, sier Landrø.
Han legger til at flere meldte skredhendelser i eller nær heisbasert offpistområder kan tyde på at mange tror det er tryggere å kjøre urørt snø nær skiheiser enn på toppturer med mindre trafikk. De to siste dagene har det vært to skredhendelser i Hemsedal (den andre ved Solheisen, hvor en mann kom fra det med skadet fot), en i Hodlekveskogen i Sogndal og på Lemonsjøen ved Vågå - alle nær skiheiser. Det skal også ha gått snøskred ved Fjellekspressen i Trysil fredag.
– Jeg har en følelse at kanskje tror det er tryggere å kjøre heisnært. Og det kan være det, siden snøen blir oppkjørt fortere, men når ingen har kjørt i den før deg, da er den akkurat like farlig som annen snø. Akkurat nå er det mye som tyder på at det ikke er tryggere å kjøre offpist nær skiheis, sier Markus Landrø.