SPESIALUTSTYR: I ekstra bratt terreng trengs ekstra utstyr. Men husk; enda viktigere er de nødvendige ferdighetene. Her kjører Steffen Fjelldal i store og bratte omgivelser på Store Trolla på Nordmøre. Foto: Tore Meirik
Lesetid: 4 minutter
Hva menes egentlig med brattkjøring? Jo, det er skikjøring i terreng som er så bratt at et fall kan være svært farlig. Eller ferdsel i sånt terreng for å komme til eller fra de fine hengene med den beste snøen.
Dermed må man sikre seg mot ikke bare snøskred, men også fall. Og man må ha utstyret som trengs for å komme seg opp og ned bratt snø – noen ganger is - uten skiene på beina.
Når man behersker håndverket og vurderingene som kreves for å drive brattkjøring står de sterke opplevelsene i kø. Her er noe av utstyret som er kjekt å ha når skikjøringen eller terrenget rundt blir ekstra bratt. Merk at dette kommer i tillegg til vanlig utstyr for topptur, så bekledning, stæsj for redning i snøskred, skifeller og annet standardutstyr er ikke tatt med.
BREREDNINGSUTSTYR: Tau, karabiner, tauklemmer og trinser for å lage taljesystem for breredning trengs hvis du skal bevege deg på isbre.
HJELM: Bør ha godkjenninger som gjør den egnet til både klatring og skikjøring.
ISØKS: Viktig for å komme seg opp og ned bratt snø eller is, og kan brukes for å stanse utglidning og forankring i snø. Toppturøkser veier mellom 200 og 400 gram og er vanligvis mellom 45 og 50 centimeter lange, med relativt rett skaft for å gli enkelt ned i snøen. Lav vekt gjør de mindre egnet til isklatring, men ei god toppturøks takler kortere partier med is. På ekstra krevende turer kan det være nødvendig med to økser.
KLATRESELE: På skitur brukes selen mest for nedfiring og som sikring – man henger sjelden lenge i selen på skitur. Dermed kan man ofre en del komfort for å spare vekt. Det kan være greit at selen kan tas av og på uten å ta av stegjern eller ski. Minst to utstyrsløkker og mulighet til å fiksere isskrue (liten løkke på lårløkken) er en fordel.
KARABINER: Brukes til forankring, sikring og nedfiring.
SEKK: Sekken man bruker til brattkjøring må ha fester til isøks og stegjern, gjerne tilgjengelige uten å ta av sekken.
SIKRINGSMIDLER: Kiler og kamkiler brukes til å sikre i fjell. Isskrue(r) kan være kjekt å ha i renner og er en selvsagt del av utstyr for å ferdes på bre.
SLYNGER: Kjekt å ha til forankring rundt steiner og nabber, forlenging av fester i fjell og is, og på standplasser. Tauslynger kan brukes som klemknute for å låse tauet eller som ekstra sikring ved nedfiring.
STEGJERN: Viktig for å gå trygt på bratt og hard snø, fjell og nediset stein. Toppturstegjern er lette (300-800 gram), men bør være solide nok til å takle stein og noe is. Pass på at stegjernene passer med skistøvlene dine.
TAU: Tau for nedfiring og sikring på bre kan være relativt tynt (ned mot 6 mm) og dermed lett. Tau for sikring på egger og under klatring må være klatregodkjent, dynamisk og tykkere. Lengde kommer an på vanskegraden på turen, men 30 meter er ofte passe. Merk at en del turer med etablerte standplasser legger opp til nedfiringer på 50 meter, noen ganger mer.
TAUBREMS: Brukes for å rappellere (nedfiring) og sikring. Men minimalistene dropper ofte taubrems til fordel for munterknute og pæreformet skrukarabin.
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
139,-
per måned
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
119,-
per måned
12 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
99,-
per måned
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.