– Den beste kjørestøvelen i klassen under halvannen kilo
Tecnica har gitt sin populære, lette og kjøreorienterte toppturstøvel Zero G Pro grundige oppgraderinger foran denne sesongen. Vi har testet den nye utgaven!
NY MODELL: Nye Tecnica Zero G Tour Pro har langt flere endringer enn bare fargen. Foto: Tore Meirik
Tecnica Zero G Pro
11 999 kroner
1 345 gram (str. 26,5)
Vekt, innerstøvel: 296 gram
Skafthøyde: 310 mm
Oppgitt gåutslag: 65 grader
Oppgitt fleks: 130
Oppgitt lestbredde: 99 mm
Oppgitt sålelengde (str 26,5): 303 mm
blizzard-tecnica.com
Tecnicas toppturstøvler har gjort det veldig bra i Fri Flyts tester de siste årene - både superlette Zero G Peak og den litt mer folkelige Zero G Scout har vært testvinnere tidligere. Zero G Pro har vært - og er fortsatt - den letteste fire-spenners toppturstøvelen på markedet.
Det var denne støvelen som ble brukt under førstenedkjøringene av både Lhotse–renna og Great Trango.
PÅ TEST-TUR: Fri Flyts skotester Tore Meirik på testtur med Tecnicas nye Zero G Pro i Romsdal våren 2024. Foto: Siv-Elin Skogen
FORE SPENNER OG LAV VEKT: Ingen topptursko med fire spenner er så lette som disse. Foto: Tore Meirik
SPAK FOR BYTTE: Slåen på baksiden av støvelen sørger for bytte mellom gå- og kjøremodus. Foto: Tore Meirik
Den svært gode støvelen Zero G Pro har fått en omfattende oppjustering for kommende vinter. Med unntak av fargen ser riktignok støvelen lik ut, men både i og under skallet ligger flere betydelige endringer.
Tecnicas endringer på nye Zero G Pro
Lettere innsteg
Åpningen i skallet hvor oversiden av foten presses ned når man tråkker inn i støvelen er gjort større for å gjøre det lettere å få på skoa
Større gåutslag
Det er fjernet noe plast foran for å øke gåutslaget, som er 10 grader større på den nye utgaven
Ny konstruksjon i leddet ved ankelen
Bevegelsen i ankelen skal ha mindre friksjon med ny konstruksjon på leddet
Mer plass
Tåboksen er bredere (selv om lestbredden er lik)
Mer vinkel
Framovervinkelen i skaftet er økt med halvannen grad for å bedre kjøreegenskapene
Følger nyeste norm
Gummisålen fra Vibram gjør at støvelen følger nyeste bindingsnorm (det gjorde den ikke før)
Mer progressivitet
Nytt design på slåen som skifter mellom gå- og kjøremodus skal bidra til mer progressiv fleks
Ellers er konstruksjonen ellers temmelig lik forrige utgave: Zero G pro har fire spenner som bruker tynn wire for å hektes sammen, kraftig powerstrap og skifte mellom gå- og kjøremodus som skjer med en slå på baksiden.
LETTE SPENNER: Zero G Pro har fire spenner som bruker tynn wire for å hektes sammen. Foto: Tore Meirik
GODE KJØREEGENSKAPER: Tecnica Zero G Pro imponerer i nedkjøringene. Foto: Tore Meirik
GÅMODUS: Med slåen åpen i oppovermodus. Foto: Tore Meirik
Støvelen er laget i plasttypen Grilamid, med skaft i karbonfiber (som før), men den nye har noe lavere vekt - selv om innerstøvelen er 50 gram tyngre. Innerstøvelen er temmelig stiv foran, og skoene har gummisåle fra Vibram.
Tecnica Zero G Pro i bruk
Zero G Pro har måttet tåle hyllester i lang tid fra kjøreorienterte toppturfolk - ikke så rart, for støvelen har utrolig gode kjøreegenskaper i forhold til vekten. Fire spenner (som er nærmest uhørt i denne vektklassen) gir stiv og progressiv fleks (mer enn hva Boa-snøring klarer), og presis passform.
Samtidig er gåutslaget så stort at støvelen oppleves som fullstendig uproblematisk å gå med. For å ta den endringen først: De ti gradene økt gåutslag på 2024/25-modellen merkes minimalt i praksis - støvelen er super i motbakkene, noe den også var tidligere.
MOTBAKKE: På testtur i Romsdalen med kjente fjell i bakgrunnen. Foto: Siv-Elin Skogen
SOLID: Tecnica Zero G Pro er en kjøresterk topptursko. Foto: Tore Meirik
FORNØYD: Skotester Tore Meirik er temmelig fornøyd etter nedkjøring med Tecnicas kjøreorienterte topptursko. Foto: Siv-Elin Skogen
Den største endringen finner man i passformen. Bredere tåboks og lavere underskall i den nyeste modellen går ut over støvelens strålende kjøreegenskaper. Jo - Zero G Pro er fortsatt best i (vekt)klassen på kjøreegenskaper, men etter undertegnedes syn var den enda bedre før. Med smalere tåboks og mer plast rundt ankelen var den gamle støvelen mer presis og ga bedre kraftoverføring, selv om den kanskje var litt mer knotete å tråkke inn i.
Alle de fire skikjørerne som bidro til denne testen bemerket at den eldre, gule utgaven hadde bedre presisjon og litt bedre fleks - men også at nye Zero G fortsatt er best å kjøre med blant toppturstøvler under halvannen kilo.
Vi opplevde ikke at endringen i framovervinkel hadde noen merkbar påvirkning på kjøreegenskapene. Vi understreker også at presisjonen vil være avhengig av formen på foten din - en bred for som fyller skoa mer vil nok gjøre at dette oppleves som bedre.
Nye Dynafit Ridge Pro legger lista høyt for seg selv, og Dynafit hevder at skoen skaper en helt ny kategori toppturstøvler. Men stemmer det? Vi har testet.
Ellers er spennene litt knotete å holde på med, særlig med kalde fingre. Samtidig er det åpenbart at konstruksjonen på spennene er en forutsetning for å holde vekten nede, og at de fire spennene samt den kraftige stroppen øverst er helt avgjørende for at Zero G Pro er så lett og så god å kjøre med. Litt knot med spennene er en billig pris å betale for så gode egenskaper i både opp- og nedoverbakkene.
Å bytte mellom gå- og kjøremodus med slåen på baksiden er enkelt, selv med votter på.
Tecnica Zero G Pro er fortsatt det beste valget for toppturfolk som vil gønne på i nedkjøringene uten å slite seg ut på vei opp - rett og slett en fantastisk toppturstøvel som var ørlite grann bedre før.
Hva synes du om denne saken?
Allerede abonnent?
Kjøp abonnement og få tilgang til artikkelen.
Alle abonnement gir full tilgang til hele vårt digitale univers. Det inkluderer Fri Flyt,
Terrengsykkel, UTE, Klatring, Landevei og Jeger sine nettsider, app og e-magasin.
1 måned
Digital tilgang til 6 nettsider
Papirutgaver av Fri Flyt
3 måneder
Digital tilgang til 6 nettsider
2 utgaver av Fri Flyt Magasin
12 måneder
50%
rabatt
Digital tilgang til 6 nettsider
8 utgaver av Fri Flyt Magasin
Betal smartere med Klarna.
Abonnementet fornyes automatisk etter bindingstiden. Si opp når du vil, men senest før perioden utløper.
Friflyt.no har daglig dekning av det som skjer i skianlegg og toppturområder, og vi dekker debatter og dilemmaer om alt fra snøskred til klimaendringer. Om sommeren skriver vi om aktiviteter skifolk er opptatt av når det ikke er snø på bakken, som vannsport og sykkel.
På friflyt.no finner du også Fri Flyt sine skitester og mer enn 750 guider til toppturer.