Skifte mellom gå- og kjøremodus gjøres med en slå på baksiden. Man merker litt slark imellom skallene i kjøremodus, men ikke nok til at det preger kjøringa.
Mønstre i skallet skal gjøre Scarpa F1 til stivere toppturstøvler. Innerstøvelen fra Intuition er relativt enkel, men har avstivet tunge.
Denne modellen av Scarpa F1 skal være stivere enn tidligere versjoner av samme støvel.
LES OGSÅ: Test av Dynafit Neo PU
Scarpa F1 i bruk
Gåutslaget på Scarpa F1 føles tilnærmet ubegrenset i motbakke, selv om man merker skaftet bak lite grann i helt flatt lende. Det betyr lite i praksis. Støvelen føles lett, noe den også er.
Boastramming, spenne med kraftig borrelås og borrelås øverst gir ålreit passform, men strammer ikke like hardt som vanlige spenner.
Systemet kan være litt knotete å håndtere med votter på. Skiftet mellom gå- og kjøremodus er enkelt å bruke og fungerer godt.
LES OGSÅ: Test av Scarpa Alien RS
Innerstøvelen fra Intuition er komfortabel, og gir lite motstand i steget.
Skoa har tettsittende passform, særlig i tåboksen, men føles komfortabel. Scarpa F1 er veldig presis og gir god kontakt med ski og underlag.
Fleksen er god – støvelen gir kontroll over skiene (også brede ski), og lar deg stå stabilt med en nokså framoverlent posisjon under kjøring. Skaftet føles litt lavere enn en del andre støvler.
Scarpa F1 er en stilig støvel for gira skikjørere som er opptatt av lav vekt og gode oppoveregenskaper.
LES OGSÅ: Test av Scarpa F1 Evo