Skoa har Boa-stramming over vrista. Denne strammer både en plastvinge under skruen og en plastskinne i overgangen mellom over- og underskall. Den øverste spennen strammer en bred borrelås, og over denne igjen er en to centimeter bred powerstrap.
En myk gamasje festes med borrelås til innerstøvelen for å holde snø ute. Bytte mellom gå- og kjøremodus gjøres med en liten slå på baksiden av støvelen – dette er samme system som på den første MTN-støvelen fra 2016.
«Salomon MTN Summit har gode kjøreegenskaper og stort gåutslag, men såpass høy vekt at det egentlig bare skulle mangle.»
Salomon MTN Summit i bruk
Toppmodellen av de tre skoene i Salomons nye MTN-serie imponerer kjapt med skikkelig slalåmsko-følelse.
Sammenlignet med andre toppturstøvler rundt kiloen virker disse store, stive og varme. Men så er de betydelig tyngre enn hva Salomon hevder, og klart tyngst av de fire modellene i denne testen.
Støvelen er varm og komfortabel, og gåutslaget føles ubegrenset – særlig bakover. Likevel merkes mer motstand i den kraftige konstruksjonen sammenlignet med de andre støvlene.
LES OGSÅ: Test av Atomic Backland Carbon UL
Skoen er veldig enkel i bruk, og det er enkelt å finne komfortabel og presis passform, selv om lesten er litt smal. Kjøreegenskapene er bra – den tunge støvelen har veldig progressiv fleks. Den litt tunge plasttypen PU kan ta noe av æren for det.
Ekstra borrelås på toppen bidrar også til at MTN Summit føles høyere og blir dermed bedre å kjøre med enn de to andre støvlene i MTN-serien. At Boasystemet ikke bare strammer en wire, men også en bredere plastskinne bidrar til bedre kjøreegenskaper.
Sammenlignet med støvler med vekt rundt en kilo har MTN Summit veldig gode kjøreegenskaper. Men siden modellen egentlig hører hjemme i 1,2-kilos kategorien blir totalen likevel ganske ordinær.