Oppe er det en bred spenne med bred borrelås. Den låses i kjøremodus med en aluminiumsprofil som hektes inn på en tverregående sylinder. Det ser enkelt og solid ut. Lesten er oppgitt til 100 millimeter. Fischer Travers Carbon er så god å gå med som den ser ut, her er det ingen ting som hinder fri bevegelse i motbakkene. Den har kort såle, bare tre millimeter lengre enn Dynafit, samtidig som den har snuten med mulighet for å feste stegjern i behold.
LES OGSÅ: Test av Fischer Transalp Pro
+ Superlett, super å gå med.
- Mangler noe på kjøreegenskapene.
Når du skal vende nesen nedover, er den kjapp å få i kjøremodus. Men vi sliter litt med å få Boa-systemet til å stramme like godt som en spenne ville ha gjort. Den er forholdsvis myk i fleksen framover. Innerstøvelen fra Palau veier bare 164 gram, men vi vil ikke kritisere det valget her. Den matcher det superlette skallet fint.
LES OGSÅ: Test av La Sportiva Skorpius CR
Fischer Travers Carbon har forholdsvis presise kjøreegenskaper, men den viker litt unna for kombinasjonen brede ski og hardt føre. Inntrykket er at Fischer her har laget en genuin lettvekter, beregnet for lange turer og lette ski. Hvis dette er bruksområdet ditt, har vi ingen problemer med å anbefale Travers Carbon. Men vil du ha en lettvektsstøvel til mer allsidig bruk, er det andre støvler i denne testen som har større repertoar. Sålelengde i størrelse 26,5 er 286 millimeter.
Fakta om Fischer Travers Carbon: