Her kombineres underskall i Grilamid med et karbonforsterket overskall. Spennen nede er festet i en vaier som gjør at den strammer over et større område. Oppe er en det en spenne og en borrelås. Du låser i kjøremodus med en enkel, utvendig mekanisme: En fjærbelastet aluminiumspro l låses mot en tverrgående sylinder festet rett over hælen.
LES OGSÅ: Test av Atomic Backland Carbon
+ Superlett, oppovervennlig og bra nedover.
- Plundrete og ta ekstunge ut og inn, tynn innerstøvel.
For å makse kjøreegenskapene, bruker Atomic fortsatt løsningen Dynafit nå har forlatt: En ekstunge som du har i sekken på oppturen og putter inn før du skal ned.
Gåfunksjonen på Atomic Backland Carbon Light er super, med god bevegelighet og klassens laveste vekt. På toppen må du plundre litt med å få på plass ekstungene. Når vi ser de gode alternativene, føles det litt gammeldags. Men det fungerer fremdeles svært godt til kjøring. Hva med å la flekstunga være i også oppover? Vel, du har fortsatt en lett støvel, men gåfunksjonen vil da være den dårligeste i denne testen.
LES OGSÅ: Test av Dynafit TLT7
Kjøreegenskapene på Atomic Backland Carbon Light forringes en del av innerstøvelen. Selv om den ikke er superlett med sine 220 gram, er den tynn oppover leggen og gir lite støtte. De litt tyngre Atomic-modellene er bedre. Men kjørepresisjonen er slett ikke verst, selv om den ikke er noen favoritt i kombinasjon med brede ski. Kan du leve med ekstra deler i sekken på vei opp, er dette en superlett støvel som kan ta deg høyt og langt til fjells. Sålelengden i størrelse 26,5 er 288 millimeter.
Fakta om Atomic Backland Carbon Light: